برنامه یاد بعضی نفرات
 
کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته‌ی «علی‌اکبر قربانی» رونمایی شد
فرهاد فخرالدینی: در این کتاب مطالب علمی و فنی به زبان ساده بیان شده که کار بسیار دشواری است
موسیقی ما- مراسم رونمایی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته «علی اکبر قربانی» روز گذشته با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت از جمله فرهاد فخرالدینی، نادرمشایخی، وحید تاج در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران برگزار شد.

«سوسن تقی پور» -مدیر دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران- در ابتدای این برنامه از حضورِ استادانِ بزرگ موسیقی ایران برای رونمایی از اثرِ‌ «علی‌اکبر قربانی» ابراز خوشحالی کرد؛ اما «فرهاد فخرالدینی» - آهنگساز پیشکسوت- اولین سخن‌رانِ این مراسم بود: «من این روزها جایی نمی روم و سعی می کنم بیشتر اوقاتم را در منزل بگذرانم اما خوشحالم که می بینم جوانان ما راهی را می روند که باید بروند، ما پیشینه درخشانی در عرصه موسیقی داریم که تداوم این راه از خوشبختی های ماست. به هر حال موسیقی یکی از زیباترین هنرهای روزگار و پدیده‌ای الهی است. فلاسفه و دانشمندان ما هم بخشی را به موسیقی اختصاص داده‌اند؛ اگرچه در دوران‌هایی به این هنر بی‌مهری شد و به ناحق زیر ضربه رفت.»‌

این استاد مطرح موسیقی ایرانی به انتشار کتاب های مختلف حوزه موسیقی در طول تاریخ اشاره کرد و توضیح داد: «از حدود هزار سالِ پیش کتاب‌های ارزشمندی درباره‌ی موسیقی نگاشته شده‌اند که از جمله‌ی مهم‌ترین آنها  آثارِ صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه‌ای است، این آثار به صورت علمی با موسیقی برخورد کرده اند. به عبارتی موسیقی یک علمِ توام با خلاقیت است. بنابراین شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید کنید.»

او سپس شاگردش را از جمله هنرمندانی دانست که همواره در حال کار و فعالیت است:‌ «آقای قربانی باوجودِ آنکه  می‌داند تالیف کتاب سود مالی چندانی نداشته و با تیراژ پایینی در دسترس علاقه‌مندان قرار می گیرد؛ اما به راه خود در موسیقی ادامه داده و کار مورد نظرش را به نتیجه می رساند. بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده کار دشواری است؛ اما  آقای قربانی با تکیه بر فعالیت های دانشگاهی و حضور مستمرش در ارکسترها به ویژه ارکستر موسیقی ملی توانست این کار را به بهترین شکل انجام دهد. سازهای زهی که تصویرشان بر روی جلد کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب ارکستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می رسید.»

استاد کارکشته‌ی موسیقی به این نکته اشاره کرد که: «باید آثار خوبی بسازید و مردمی که از موسیقی محروم شده‌اند را شاد کنید.»

او همچنین به دانشجویان گفت: «تجربه هایی که در ارکستر به دست می‌آورید قابل مقایسه با آن چیزی نیست که در کلاس‌های درس می آموزید. امیدوارم شما عزیزان بتوانید دانش خود را در کارگاهی که ارکستر نامیده می شود، تجربه کنید.»

«علی اکبر صفی‌پور»-مدیرعامل بنیاد رودکی- در این مراسم اظهار امیدواری کرد تا استاد فخرالدینی بارِ دیگر در کنار ارکستر ملی بنوازد: «طبقِ برنامه ریزی هایی که انجام گرفته ۲۰۰ نسخه از کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» را خریداری می کنیم و در اختیار نوازندگان ارکستر ملی قرار می دهیم.»

«نادر مشایخی» - رهبر ارکستر و آهنگساز- هم در این برنامه با تجلیل از مولف کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» توضیح داد: «در ارکستراسیون مشکلی عمده و اساسی است. اینکه رنگ‌های موسیقی را نمی توان تعریف کرد بلکه باید آنها را شنید که خوشبختانه کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» سعی کرده این مشکل را حل کند. این در حالی است که اغلب کتاب های ارکستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند اما آقای قربانی در این کتاب به گونه‌ای عملی هم سعی در بیان مطالب کرده است. گرچه باید این نکته را هم در نظر داشت کار ارکستراسیون روش‌های خاصی دارد که علی اکبرقربانی در این کتاب، این روش ها را به بهترین نحو به خواننده منتقل می کند. جالب این است که مثال‌هایی که در کتاب هست، حتی فراتر از یک مثال هستند. فارغ التحصیلانی که از دانشگاه بیرون می آیند، خیلی با استعداد هستند و انرژی دارند اما بعدها می فهمند که آنچه در دانشگاه آموخته اند به کارشان نمی آید و بعد از آن باید به دنبال یادگرفتن و تجربه کردن بروند.»

«علی اکبر قربانی» نویسنده کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نیز در این مراسم سخنانی را بیان کرد: «موسیقی در نهایت باید شنیده شود و حرف زدن درباره موسیقی خیلی چیزی به آن اضافه نمی شود اما  آلن بلکین می گوید در آموزش هر مبحثی معلمان زیادی می بینید اما در آن میان یک یا ۲ معلم تاثیر بسیاری بر روی شما می گذارند. استاد فخرالدینی نیز از آن جمله هستند که به گردن من حق بسیار دارند. نوشتن این کتاب از سوی من رسیدن به یک مِتُد آموزشی است. من سعی کردم راه کار و فرمول برای ارکستراسیون پیدا کنم و این که چقدر موفق بوده ام به قضاوت خوانندگان بماند. خاطرم هست ۱۸ سال پیش که دانشجوی استاد فخرالدینی بودم اثری نوشته بودم و آن را نزد استاد بردم وقتی ایشان دید و تعریف کرد و گفت که این اثر را با ارکستر ملی اجرا می کنیم. از آن زمان فعالیت ام با ارکستر ملی شروع شد و تجربه ای که در آنجا به دست آوردم برایم بسیار مهم بود. تجربه هایی که در ارکستر به دست آوردم در هیچ دانشگاهی قابل دستیابی نیست.»

قربانی اظهار کرد: استاد فخرالدینی این امکان را به من و خیلی از دوستان جوان داد که نتیجه  آن ارکستری بود که سال ها فعالیت کرد، خوانندگان و آهنگسازانِ خوبی بود و امروز اگر توانسته ام کتابی بنویسم، به خاطر لطفی بوده که استاد فخرالدینی نسبت به من داشته اند.

اجرای گروهی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران به سرپرستی بهنام ابوالقاسم و خوانندگی وحید تاج و اهدای یکی از سازهای ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی به استاد فرهاد فخرالدینی از بخش دیگر این مراسم بود.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1396 - 14:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی: در این کتاب مطالب علمی و فنی به زبان ساده بیان شده که کار بسیار دشواری است | موسیقی ما