برنامه یاد بعضی نفرات
 
این خواننده باسابقه پاپ با آثار جدید دوباره به عرصه موسیقی باز می‌گردد
مهدی سپهر: موسیقی پاپ امروز مثل فست‌فود است!
موسیقی ما - «مهدی سپهر» یکی از خواننده‌های باسابقه موسیقی پاپ است که قریب چهار دهه از فعالیت‌های حرفه‌ای او می‌گذرد. این خواننده تا اواسط دهه هفتاد از جمله چهره‌های پرکار بود و علاوه بر انتشار آثار متعدد، اجراهای گوناگونی هم داشت. اما در ادامه کم کم حضور مهدی سپهر در عرصه موسیقی کمتر شد و او بیشتر به شغل اصلی‌اش که مهندسی راه و ساختمان بود پرداخت. حالا و پس از سال‌ها قرار است این خواننده با آثار جدیدی دوباره به بازار موسیقی برگردد و به گفته خودش قصد برگزاری اجرای زنده هم دارد.
 
مهدی سپهر ابتدا درباره فعالیت‌های جدیدش گفت:«هشت سال پیش تصمیم به بازگشت داشتم و اگر مافیای موسیقی نبود زودتر به عرصه موسیقی پاپ برمی‌گشتم. طی این چند سال آثار ما در شورا کن لم یکن می‌ماند و بالاخره موفق به اخذ مجوز کارها شدم. قطعات جدید من در سبک و سیاق کارهای دهه پنجاه است و وارد فضای موسیقی دهه هفتاد یا هشتاد نشده‌ام. تمامی کارها همگی رنگ و بوی نوستالژیک دارند و اکثراً با سازهای زنده ضبط شده‌اند و ژانر قطعات، پاپ است. با اینکه ذهنیت تنظیم و ملودی، نوستالژیک است اما نگاه مدرنی نسبت به کارها داشته‌ام. ده قطعه آماده کرده‌ام و هیچکدام از این قطعات به همدیگر شبیه نیستند. آهنگ‌ها از ضوابط فکری من خارج نمی‌شود و به سمت کارهای خیلی شاد که مهمانی دارند نرفته‌ام!»
 
او در ادامه اعلام کرد:«آهنگساز تمام قطعات جدید خودم هستند چون می‌دانم که دقیقاً چه می‌خواهم. اگر با آهنگساز دیگری کار کنم من را به سمت کارهای امروز می‌برند و در این جوی آب می‌افتم و می‌روم! چند ترانه از آقای بابک صحرایی دارم و با ترانه‌سراهای دیگر هم همکاری کرده‌ام. شعری هم از مولانا را در این کارها اجرا کرده‌ام. نظر من بر این بود که قطعات را به صورت تک‌آهنگ منتشر کنم. اما به دلیل سهولت صدور مجوز کارها را در قالب یک آلبوم ارائه کردیم و مجوز آنها صادر شد. دنبال یک حامی مالی خوب بودم تا همکاری کنم اما حامیان مالی می‌گویند چون کار شما فاخر است برای ما مناسب نیست! گفتند که ما به کار فاخر احتیاج نداریم و کارهایی که ساده‌تر باشند مورد پسند مردم قرار می‌گیرند. به همین دلیل احتمالاً کارها را در قالب تک‌آهنگ ارائه کنیم.»
 
 
این خواننده کهنه‌کار تحلیلش از اوضاع کنونی بازار موسیقی را هم اینگونه مطرح کرد:«به نظر من موسیقی پاپ امروز مثل فست فود است! چون از یک سو تبلیغات گسترده‌ای دارد و از هر مدل موسیقی راحت‌تر پیدا می‌شود و از سوی دیگر ماندگاری ندارد. اگر موسیقی پاپ با کیفیت را با ملودی‌های شیک و شعر مناسب به مخاطبان ارائه کنیم قطعاً موفق خواهد بود. این روزها شاهد هستیم که به ملودی اهمیت نمی‌دهند و کل شعرها فقط در شکست عشقی خلاصه می‌شود و صرفاً با کوبیدن کیک کار تولید می‌کنند. من در قطعات جدید سعی کردم چنین روندی را نداشته باشم اما می‌خواهم کارهایم را با تبلیغات گسترده به گوش مخاطبان برسانم. کلاً مخاطبان این روزهای موسیقی همانند جوانانی هستند که بازیگوشی می‌کنند و شما باید کم کم با آنها صحبت کنید تا متوجه شوند موسیقی چیزی نیست که این روزها می‌شنوند. اگر این بود خوانندگان و آهنگسازان قدیمی جاودانه نمی‌شدند.»
 
سپهر در تکمیل این بخش از صحبت‌هایش گفت:«در بحث مافیای موسیقی شرایط به این صورت است که طوری با او قرارداد می‌بندند که خودش حق انتخاب ندارد. به خواننده می‌گویند تو باید فلان کار را بخوانی چون ما می‌دانیم که موفق می‌شود و خودشان هم زمینه موفقیت آن کار را با نوع تبلیغات فراهم می‌کنند. در حقیقت برخی خواننده‌ها تفکر ندارند و فقط خودشان را در اختیار تهیه‌کننده‌ها قرار می‌دهند.»
 
او نهایتاً درباره احتمال بازگشتش به صحنه اعلام کرد:«از صمیم قلب دوست دارم دوباره به صحنه برگردم. من همدوره کسانی بودم که اکنون در ایران نیستند و پیش از انقلاب با ارکستر رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کردم و پس از انقلاب اسلامی در ایران ماندم و لزومی ندیدم که از کشور خودم فرار کنم. ترجیح دادم در کشور خودم کارهایی بخوانم که به دل همه بنشیند و خدا را شکر توانستم فعالیت‌های رسمی خودم را دنبال کنم. اگر هنر موسیقی به دست نامحرمان افتاده و به بیراهه می‌رود، من به عنوان یک هنرمند قدیمی موظف هستم که مجدداً فعالیت‌ها را آغاز کنم تا قدمی برای تغییر شرایط بردارم.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1396 - 13:05

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهدی سپهر: موسیقی پاپ امروز مثل فست‌فود است! | موسیقی ما