در هفته بزرگداشت آخرين نسل از رمانتیک‌های ايرانى قطعات خاطره انگیز لوریس چکناواریان اجرا می‌شود
80 سال لوریس چکناوریان
موسيقى ما- نشست خبری هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان با اعلام خبر کنسرت این هنرمند طی دور روز در تالار وحدت و با حضور محمد شله  چى رهبر گروه تهران مدرن، مجید بهادری نماینده هاکوپیان حامى مالى بزرگداشت و نسیم شجاعى مدير فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه برگزار شد.

در این نشست که با عنوان 80 سال لوریس چکناوریان در فرهنگسرای اندیشه انجام گرفت، نسیم شجاعی با اعلام این خبر که طی این روزها دو کنسرت در 14 و 15 دی ماه از آثار لوریس چکناواریان روی صحنه تالار وحدت می رود گفت: «قطعاتی در این کنسرت ها اجرا خواهند شد که بیشتر در عرصه بین الملل شناخته شده و در ایران کمتر اجرا شده اند. بسیاری از قطعات مربوط به دوران جوانی استاد چکناوريان  و زمانی است که در وین تحصیل می‌کردند.»

شجاعی ویژگی مشترک این آثار را خلاقیت و تمرکز بر سازهای کوبه ای و پرکاشن دانست و گفت زمانی که استاد چکناواریان چنین قطعاتی را می نوشتند هیچ آهنگساز (ایرانی)دیگری این کار را پیش از ایشان انجام نداده بود. او توجه به پیشینه فرهنگی، ریتم های ایرانی و فولکلور ارمنی در رپرتوارهای نوشته شده توسط استاد چکناواریان را از دیگر ویژگی های شاخص کارهای او دانست.

محمد شله چی هم که در سالهای اخیر آثاری از این استاد موسیقی را در کشورهای مختلف از جمله سوییس روی صحنه برده درباره ریکوییم یادبود قربانیان سال ۱۹۱۵ که قرار است در کنسرت های این مجموعه برنامه اجرا شود گفت: «ریکوییم یادبود قربانیان سال 1915 تا به حال در ایران اجرا نشده و با اینکه مربوط به سالها پیش می شود کار بسیار مدرنی برای زمان خودش به حساب می آید.»

این موزیسین درباره جمع آوری سازهای پرکاشنی که برای اجرای این قطعات لازم بوده گفت: «جمع آوری سازها و رساندنشان به ایران بسیار مشکل بوده و این موضوع (تعداد سازهای پرکاشن) حتی در بیرون از ایران هم به نوعی غیر قابل برای کسانی بود که می دیدند استاد چکناواریان این قطعات را برای چه حجمی از سازهای پرکاشن در آن سالها نوشته است و آنها را سخت متعجب می کرد.»

شله چی به اجرای قطعات باله دنس فانتاستیک، اپرای پردیس و پریسا و همچنین نمایش فیلم و موسیقی در مجموعه برنامه های این بزرگداشت اشاره و عنوان کرد: «فیلم زیارت گیومری درباره زلزله ای در ارمنستان است که کشته های زیادی داد و استاد چکناواریان در آن سال ضمن برگزاری یک کنسرت خیریه در امریکا برای کمک به زلزله زدگان آنجا به ایروان رفت و از آنجا با پای پیاده به گیومری رفت و پولی را برای کمک به مردم جمع آوری کرد.کمکی که به رقم بسیار بالایی در آن زمان رسید و جالب تر اینکه صرف بازسازی فرهنگی در آنجا شد و این فیلم در آن سالها تنها در تلویزیون ارمنستان روی آنتن رفت

این موزیسین لوریس چکناوريان  را دارای شخصیت برجسته فرهنگی دانست که از نسل آخرین رمانتیک های ایرانی است که بسیار بیشتر از جوانان این دوره هم توانسته این ویژگی را در خودش حفظ کند.

محمد شله چی (نماینده گروه تهران مدرن) هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور نوازندگان خارجی برای اجرای قطعات گفت: «گروه موسیقی ما از فردا در سوییس تمرین هایش را شروع و شب قبل از کنسرت وارد ایران می شوند

شله چی تنها نوازنده ایرانی این گروه را یاسمن کیمیاوی و دیگر نوازندگان را اهل کشورهای ژاپن،سوییس و ایتالیا معرفی کرد.

او با اظهار امیدواری از اینکه همه سازها به روز اجرا برسند گفت: «ما بسیاری از سازهای پرکاشن را در ایران نداریم و به همین دلیل کار از نظر فضای فیزیکی و سازی سخت است اما این امید را داریم که با این برنامه ها پیش زمینه تربیت نوازنده های خوب در ایران فراهم شود تا در سال های آینده وضعیت به نوعی باشد که این برنامه ها را تماما با موزیسین های ایرانی اجرا کنیم

او درباره نحوه همکاری استاد چکناواریان با اجراکنندگان این برنامه توضیح داد: «ایشان اعتماد خیلی بزرگی به ما کردند و از آنجایی که من قبلا قطعات ایشان را در سوییس اجرا کرده بودم کاملا با ما همراه بودند اما دخالتی در چگونگی اجرای برنامه ها نداشتند و کاملا به دور از برنامه ریزی ها بودند

در ادامه این نشست نسیم شجاعی (نماینده موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه)به فعالیتهای فرهنگی این موسسه اشاره کرد و گفت: «موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه همیشه بر آموزش موسیقی خصوصا از سن پایین تاکید داشته و بر همین مبنا در بخشی از این بزرگداشت، کارگاه پرکاشن را با همکاری دانشگاه تهران در روز شنبه در همین دانشگاه برگزار می کند تا دریچه های تازه ای به روی دانشجویان در زمینه آشنایی و آموزش این ساز گشوده شود

مجید بهادری نماینده شرکت هاکوپیان در ادامه صحبت های شجاعی با اظهار امیدواری از اینکه روزهای خیلی شلوغی را در ده روز آینده و طی مراسم بزرگداشت استاد چکناواریان شاهد خواهیم بود گفت: «مفاخر ما از تقدیرشدن و برگزاری مراسم مستغنی هستند اما جامعه و مردم که خود ما هم جزیی از آنها هستیم نیاز اصلی را به شناخت و یادآوری این نام ها داریم. مشاهير و سرمايه هاى انسانى هميشه در فرهنگ ما جارى بوده است اما گاهى به دلايل مختلف از آن غفلت شده يا مهجور مانده است. به نظر ما بار برگزاری چنین برنامه هایی تنها نباید بر دوش فرهنگیان باشد و مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی باید با مشارکت فعالشان قدردان هنر و هنرمند باشند

بهادرى با اشاره به فعالیت ۵۰ ساله شان آن را به نوعی تجمیع فرهنگ، هنر و صنعت دانست و گفت: «آثار فاخر لوریس چکناواریان به ریشه های غنی فرهنگ ما متصل می شود و ما بر این باور هستیم که در جامعه ای سالم و فرهیخته تر شرایط برای فعالیت و ارتقا کسب و کار هم بیشتر و بهتر می شود.»

محمد شله چی اجرای چنین برنامه ای را به نوعی خاص برای اهالی موسیقی و دانشجویان دانست و گفت: «برای ما خیلی راحت تر بود که به شیوه کلیشه و مرسوم مراسم بزرگداشت برگزار شود اما این اتفاق تکراری خوشایند ما نبود و می خواستیم برنامه ای را در این روزها داشته باشیم که نسل دانشجو و جوان به شکل عملی در آن شرکت داشته باشند و با مفهوم نوازندگی پرکاشن آشنا وآموزش داده شوند.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1396 - 11:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.