برنامه یاد بعضی نفرات
 
بعد از بزرگداشت لوریس چکناواریان در جشن سالیانه‌ی موسیقی ما
هفته‌ی بزرگداشت چکناواریان با اجرای آنسامبل تهران آغاز شد
موسیقی ما- بعد از مراسم بزرگداشت «لوریس چکناواریان» در چهارمین جشن سالیانه‌ی موسیقی ما؛ حالا قرار است هفته بزرگداشت این آهنگساز و رهبر ارکستر نامی در تالار وحدت تهران انجام شود؛ در همین راستا شبِ گذشته، اولین برنامه از این هفته با اجرای آنسامبل تهران با رهبری «محمد شله‌چی» برگزار شد. این در حالی است که مراسمِ دیگری نیز به همین بهانه در خانه‌ی هنرمندان ایران با موضوع «چکناواریان و سینما» برگزار می‌شود.آنسامبل تهران اولین برنامه از این هفته تحت عنوانِ‌ «80 سال لوریس چکناواریان» را با کنسرتی به عنوان «مرثیه‌ای برای قتل عام» از ساخته‌های چکناواریان برای ترومپت و شش نوازنده پرکاشن اجرا کرد. آهنگسازِ خوش‌نام و رهبرِ برجسته‌ی ایرانی نیز در این مراسم سخن گفت و از اینکه قرار است آثاری که در زمانِ جوانی‌اش ساخته است، اجرا شود؛ اظهارِ خوشحالی کرد؛ به خصوص اینکه بسیاری از این قطعات تا کنون در ایران اجرا نشده بود. این برنامه با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و اسقف اعظم ارامنه در ایران، سفیر کشور سوئیس، ایران درودی، رازمیک اوحانیان، پیمان یزدانیان، مرجان گلچین و... هم جزو مهمانانِ‌ آن بودند.

«رازمیک اوحانیان» -رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران- نیز درباره‌ی چکناواریان گفت: «از آثار استاد چکناواریان در این 50 سال بالغ بر 7 هزار صفحه تولید شده است ضمن اینکه دو ماه پیش هم همه کارهای ایشان به کتابخانه موزه موسیقی اهدا شد. کارهایی که امروز برای شنیدن آن‌ها به اینجا آمده‌ام قطعاتی از ایشان است که سال‌هاست اجرا نشده‌اند. از این نظر بسیار خاص هستند که برای سه ساز ضربی و سه پیانو نوشته شده و قرار است توسط نوازنده‌هایی از کشور سوئیس و ژاپن نواخته شود.»

او این حرکت را ارزشمند و باعث امیدواری برای موزیسین‌های دیگر دانست. در این برنامه قطعات «موذر» و «باله فانتاستیک» نواخته شد. گلوریا د پیانته ویچین، جولیانو گرانیتی پیانیست‌های برجسته ایتالیایی، ماریا د پیانته ویچین نوازنده و سولیست ایتالیایی، پیترو اسکیوتو نوازنده ترومپت ارکستر فیلارمونیک اسکالا میلان از جمله نوازندگان خارجی بودند که این اجراها را همراهی می‌کردند؛ همچنین یاسمین کیمیاوی نوازنده ساز ابوا که فارغ‌التحصیل از دانشگاه هنر فرانکفورت آلمان است در قطعه «موذر» به نواختن ساز ابوا پرداخت. در پایان برنامه،‌ «باله فانتاستیک» که چکناواریان در سال 1958 تا 1961 در زمان اقامت خود در وین نوشته اجرا شد.

این برنامه که با حمایت حامی مالی شرکت هاکوپیان برگزار شد، سومبات هاکوپیان بنیان‌گذار، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت با عنوان اینکه آثار چکناواریان به گذشته‌های ما برمی‌گردد و حس و حال آن زمان را بازسازی کرده درباره انگیزه حمایتی‌شان از این مراسم بزرگ گفت: «استاد چکناواریان روی نواهای ارامنه و ایرانی به یک اندازه کار کرده و برای ما بسیار ارزشمند است که بتوانیم تمام ساخته‌های ایشان را بشنویم. حمایت از هنر کمکی به سالم زیستن جامعه است خصوصاً برای جامعه امروزی که پر از تنش‌های مختلف است و مردم نیاز به امید و آرامش دارند.»‌

اما در مراسم  «چکناواریان و سینما» در خانه‌ی سینما که از ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، خسرو سینایی، بهنام صبوحی و محسن ثقفی پیرامون تصنیفات چکناوریان برای سینما سخنرانی خواهند کرد، همچنین امروز جمعه ۱۵ دی‌ماه فیلم «زیارت گیومری» در خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود. این فیلم به زلزله سال 1997 ارمنستان و لوریس چکناواریان می‌پردازد که برای کمک به مردم زلزله‌زده کنسرتی در آمریکا می‌دهد و همچنین با پای پیاده و برای جمع کردن هدایا مسیر طولانی ایروان تا گیومری را می‌رود.
در این برنامه زوایای دیگری از زندگی استاد چکناواریان برای علاقه‌مندان نمایش داده خواهد شد و ساخته‌های لوریس چکناواریان برای سینما با حضور خسرو سینایی بررسی می‌شود.
علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند جمعه ۱۵ دی از ساعت ۱۶ به سالن شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1396 - 08:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هفته‌ی بزرگداشت چکناواریان با اجرای آنسامبل تهران آغاز شد | موسیقی ما