در ادامه هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان صورت می‌گیرد
برگزاری کارگاه تخصصی پرکاشن با حضور نوازندگان مطرح بین‌المللی
موسیقی ما - در ادامه هفته بزرگداشت لوریس چکناواریان، روز سه شنبه 16 دی کارگاه تخصصی ساز پرکاشن با حضور نوازندگان مطرح بین‌المللی در دانشکده موسیقی دانشگاه تهران و با حضور دانشجویان موسیقی و علاقه‌مندان سازهای کوبه ای و پرکاشن برگزار شد.
 
محمد شله‌چی، پیانیست و رهبر ارکستر که در حال حاضر در دانشگاه تهران به عنوان استاد مدعو فعالیت می‌کند، با اشاره به این نکته که مدت‌ها با  گروه آنسامبلی که در ورک‌شاپ حضور دارند در کشور سوئیس همکاری داشته و با این نوازندگان سابقه اجرای کنسرت‌های موفقی در کشور سویس و ایتالیا را هم داشته گفت: «شش نفر از گروه آنسامبلی که به ایران آمده‌اند، پرکاشنیست‌های درجه یکی هستند که حضور آنها در دانشگاه این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کرد تا در این زمینه تجربیات ارزنده‌ای را کسب و از این فرصت استفاده کنند؛ چراکه ما در نوازندگی پرکاشن کلاسیک خیلی ضعیف هستیم و استاد و نوازنده حرفه‌ای در این زمینه کم داریم.»
 
او با بیان این‌که کارگاه پرکاشن برای اولین‌بار در ایران برگزار می‌شود گفت: «این ورک‌شاپ برای آهنگسازان علاقه‌مند به تکنیک‌های روز پرکاشن بسیار مناسب و از آنجایی که متأسفانه دِپارتمان‌های آهنگسازی دانشگاه‌های ما در این زمینه خیلی ضعیف کار می‌کنند و تخصص این نوازنده‌ها نیز موسیقی معاصر است، یادگیری این تکنیک‌ها در فرصت یک روزه بی‌فایده نخواهد بود.»
 
محمد شله‌چی با اظهار تأسف از فقر آموزشی در زمینه ساز پرکاشن عنوان کرد: «اعضای آنسامبل پرکاشن تهران با سختی زیاد سازهایشان را فراهم می‌کنند و وقتی ساز نباشد طبیعتاً دانشی هم به دنبالش نخواهد بود. او این سازها را بسیار گران دانست و نگاه بازاری حاکم بر خرید و فروش ساز پرکاشن را هم مشکل عمده بر سر راه آموزش این ساز برشمرد.»
 
این رهبر ارکستر، دانشگاه‌ها را مسئول تکمیل سازها دانست و ادامه داد: «با سابقه مفصلی که ایران در زمینه سازهای کوبه‌ای و ریتم‌های پیچیده دارد، این موضوع اهمیت خیلی زیادی پیدا می‌کند و زمان آن رسیده که اهمیت بیشتری به این سازها و آموزش‌شان داده شود.»
 
در این کارگاه، شو کوبوتا تیمپانیست یک ارکستر سمفونیک فنلاند با ملیت ژاپنی، تنی چند از نوازنده‌های موسیقی معاصر ایتالیا حضور داشتند. همچنین بیشترین تمرکز کارگاه بر ساز تیمپانی بود که مهمترین پرکاشن ارکستر است و در واقع  نوازنده تیمپانی قلب ارکستر به حساب می‌آید.
 
در ادامه این کارگاه، شله‌چی نوازندگی تیمپانی را بسیار سخت دانست که تکنیک‌های آن در زمان حاضر  پیشرفت زیادی کرده است. او با اظهار تأسف از این‌که نتوانسته‌اند با سازهای مضرابی چون زیلوفون و ویبرافون کار کنند گفت: «اجاره یک ساز زیلوفون حدود 100 میلیون تومان است که از عهده هر گروهی بر نمی‌آید.»
 
در ادامه این کارگاه، دانشجویان و هنرجویان به تمرین و پاسخ و پرسش با اساتید پرداختند. این کارگاه با همکاری موسسه «نوای چنگ فرزانه» و با همکاری تهران مدرن و حمایت شرکت هاکوپیان برگزار شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1396 - 16:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.