برنامه یاد بعضی نفرات
 
معصومه ابتکار به تماشای موسیقی نواحی ایران نشست
خالو قنبر با نی‌جفتی معجزه کرد
موسیقی ما- گروه «خنیاگران شش اقلیم» به سرپرستی «پیمان بزرگ‌نیا»‌ در ششمین روز از برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر با همراهی «خالو قتبر راستگو» روی صحنه رفت تا یکی از برترین اجراهای سی‌وسومین جشنواره‌ی موسیقی فجر را رقم بزند. «معصومه ابتکار» - معاون رییس‌‌جمهوری در امور زنان- و «فرزاد طالبی» - مدیر کل دفتر موسیقی- مهمانانِ ویژه‌ی این کنسرت بودند و بعد از پایان برنامه، با همراهی رویا نونهالی و زهرا همتی، لوح قدردانی به خالو قنبر راستگو، عباس رسول زاده، محمد زارعی، حسین علی حسینی، کاظم کریمی، اکرم ابراهیم زاده و رومینا تنی اهدا کردند.

«پیمان بزرگ‌نیا» - در ابتدای این برنامه گروه «شش اقلیم» را برگرفته از مستعدترین نوازندگانِ جوان حوزه‌ی موسیقی دانست که امشب در کنار یکی از شاخص‌ترین هنرمندان موسیقی نواحی ایران به اجرای برنامه می‌پردازند: «این هنرمندان همگی از محضر اساتید و بزرگوارانِ زیادی بهره بردند و در شهرهای خود از احترام زیادی برخوردارند؛ هر چندن که اغلب از جشنواره‌ها جایزه‌ای نگرفته‌اند و آثارشان به خوبی دیده نشده است؛ اما آنان کارِ خود را به خوبی بلندند و می‌توانند با نوای موسیقی‌شان مخاطبان خود را جادو کنند.»‌

در بخش نخست از این کنسرت، گروه موسیقی آذربایجان با آواز و نوازندگی «عباس رسول‌زاده» و همراهی ملارودی حیدری نوازنده قوال و فرامرز جوزعلی نوازنده بالابان به اجرای برنامه پرداخت. اجرایی که «بزرگ‌نیا» درباره‌اش گفت: «در این سال‌ها بخش مهمی از موسیقی عاشیقی و مقامی آذربایجان منسوخ شده و در بسیاری از مناطقِ ما، موسیقی باکویی‌هاست که رواج پیدا کرده است؛ بنابراین هر چه سریع‌تر باید فکری به حال این ماجرا کرد. باید قدرِ افرادی که همچنان در این حوزه فعالیت می‌کنند را دانست و من ایمان دارم که «عباس رسول‌زاده»‌ به زودی بهترین خواننده‌ی آذربایجان خواهد شد.

بعد از آن گروهی از شمال خراسان روی صحنه آمد. در این بخش «اکرم ابراهیم‌زاده» دوتار نواخت و «عاطفه هاشم‌زاده» دایره و «بزرگ‌نیا» آنان را بهترین نمایندگان موسیقی شمال خراسان برای اجراهای بین‌المللی دانست.  او سپس گزارشی از بخش نواحی این رویداد داد: «ایران سرزمین موسیقی با تنوع ریتمیک بسیار بالاست و در این دوره بیش از ۲۵ پیشکسوت در قالب ۱۵ گروه به مخاطبان معرفی شدند.»‌

در این بخش از برنامه گروهی از ایل شاهسون با هنرمندی «حسین علی حسینی» خواننده و نوازنده چگور، محمد جعفری دایره و مجید لطیفی نوازنده بالابان به اجرای موسیقی پرداختند. این ایل،  ۳۵ طایفه با زیر مجموعه‌های کوچک دارد که هر کدام آیین‌ها و آوازهای خاص خود را دارند. اجرای موسیقایی منطقه سقز با هنرمندی «ئالان فاروقی» -نوازنده طبل کردی-، «فواد استاد قادر برده زرد» خواننده و پارسا احمدزاده نوازنده نرمه نای از دیگر بخش‌های این کنسرت بود. این خواننده‌ی نوجوان چنان با مهارت خواند که همه‌ی مخاطبان را مجذوب کرد.

به گفته‌ی  «بزرگ‌نیا»، منطقه کردستان رپرتوار عظیمی دارد که بر اساس آن هر منطقه آوازهای خاص خود را دارد. پس از اجرای این بخش، موسیقی «کهگیلویه و بویر احمد» با دونوازی «کاظم کریمی» -کمانچه- و «مرتضی دارآفرین» -نقاره- همراه شد.

اما اجرای گروه هرمزگان به خوانندگی «استاد خالو قنبر راستگو»‌- خواننده و نوازنده‌ی نی جفتی- یکی از بخش‌های جذاب این کنسرت بود. «پیمان بزرگ‌نیا» درباره‌ی این کنسرت گفت: «خیلی‌ها فکر می‌کنند موسیقی منطقه هرمزگان، موسیقی «زار» است، در حالی‌که این موسیقی از آفریقا به این منظقه آمده است و البته آن نیز در حال فراموشی است و باید برایش کاری انجام داد.»‌

استاد «خالو قنبر راستگو»‌ پیش از این نیز در سی‌وسومین جشنواره‌ی موسیقی به اجرای برنامه پرداخته بود و حالا شب گذشته بارِ دیگر همراه با  گروه «کیدی» روی صحنه رفت و مخاطبان خود را با اجرای متفاوتی که انجام داد، مبهوت کرد.

پیمان بزرگ‌نیا، در پایان خواستارِ حمایت مسوؤلان موسیقی برای برگزاری جشنواره‌ای از بانوانِ موسیقی نواحی شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1396 - 12:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خالو قنبر با نی‌جفتی معجزه کرد | موسیقی ما