برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین جزئیات از آلبوم جدید «دال» همزمان با انتشار قطعه دوصدایی این گروه
شایان شکرآبی: قطعات «کلاغ سفید» در کنار هم شبیه فیلم سینمایی است
موسیقی ما - گروه «دال» در حالی به زودی دومین آلبوم خود را منتشر می‌کند که پیش از آن، قطعه «نیمه خاموش» از این آلبوم را که در آن با میلاد درخشانی هم‌خوانی کرده‌اند، برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار دادند.
 
«کلاغ سفید» عنوان این مجموعه هشت قطعه‌ای است که فضای متفاوتی نسبت به آلبوم گذشته این گروه یعنی «گذر اردیبهشت» دارد. آهنگسازی قطعات این مجموعه توسط شایان شکرآبی انجام شده و ترانه‌ها هم سروده غزل مهدوی هستند. آنها به همراه یزدان بهمنی و میلاد سعدی و خوانندگی امین هدایتی، «کلاغ سفید» را آماده پرواز به سمت بازار موسیقی کرده‌اند.
 
همزمان با انتشار قطعه، دقایقی با شایان شکرآبی (آهنگساز و نوازنده پیانو) گروه «دال» هم‌کلام شدیم و او برای اولین‌بار توضیحات مفصلی درباره محتوای این مجموعه بیان کرد.
 
  • * خیلی‌ها انتظار داشتند این آلبوم اردیبهشت منتشر شود اما چرا در اسفند به بازار عرضه می‌شود و دلیل انتخاب نام «کلاغ سفید» برای آن چیست؟
دلیل اصلی انتشار این آلبوم در ماه اسفند این است که برخلاف «گذر اردیبهشت» باید در زمستان شنیده می‌شد. اسم «کلاغ سفید» هم -که نام یکی از قطعات است- جدا از کانسپت و قطعات آلبوم نیست و یک ارتباط معنایی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.
 
  • * دلیل این‌که می‌گویی نام «کلاغ سفید» برای آلبوم مناسب بود چیست؟ دیگر خبری از آن عاشقانه‌های قبلی نیست؟
البته دوست دارم فضا و کانسپت کار را مخاطبان بشنوند و با آن ارتباط بگیرند. اما راجع به فرم کار می‌توانم بگویم که نسبت به آلبوم «گذر اردیبهشت» سعی کردیم همان آنسامبل را حفظ کنیم. صدای «دال» تقریباً همان صدایی است که در آلبوم اول می‌شنویم و سعی کردیم آزمون و خطاهایی که طی این دو سال داشتیم را به آنسامبل‌مان اضافه کنیم. در برخی کارها از ارکستر زهی استفاده کرده‌ایم و در برخی کارها از ساوند افکت‌های الکترونیک و آکوستیک استفاده شده است. در سازهای کوبه‌ای، خودمان نسبت به آلبوم اول تغییر رویکرد دادیم و در ساختار آهنگسازی و تنظیم گروه هم رویکرد متفاوتی داشتیم ولی در مجموع کلیت دال را حفظ کرده‌ایم و تلاش کردیم از آنچه در گذشته بودیم فاصله نگیریم.
 
  • * این آلبوم به سلیقه مخاطب و بازار نزدیکتر است یا به ایده‌آل‌ها و تفکرات «دال»؟
بستگی دارد که تعریف از سلیقه بازار چه باشد. من فکر می‌کنم یک مخاطب خیلی خوب و جدی در بازار موسیقی وجود دارد که هنوز برای آن تغذیه مناسب پیدا نشده است. بحث من بیشتر از باب سلیقه است و کاری به بحث کیفی ندارم. ما در این آلبوم از لحاظ فرم و محتوای کلام و موسیقی سعی کردیم مخاطبی را هدف قرار بدهیم که تعدادشان زیاد است اما مخاطب جدیدی برای ما هستند. امیدواریم بتوانیم رضایت آن طیف جدید را به دست بیاوریم. اما از لحاظ مفهوم، «کلاغ سفید» با «گذر اردیبهشت» تفاوت‌های اساسی دارد.
 
  • * این رفتن به سراغ مخاطب جدید باعث ریزش در مخاطب قبلی نمی‌شود؟
هر اتفاقی ممکن است رخ دهد ولی ما واقعاً بیشترین چیزی که برای این آلبوم مدنظر قرار دادیم، احساس جاری در گروه بود و تلاش زیادی برای حرکت به سمت خاصی نکردیم. در حقیقت حال جمعی گروه را در دل این آلبوم گذاشتیم و این هشت قطعه را تولید کردیم.
 
  • * از قطعه «نیمه خاموش» برای ما بگو که ظاهراً طبق سنت «دال» مبنی بر داشتن یک قطعه دوصدایی در هر آلبوم این کار را تولید کردید. چه شد که با میلاد درخشانی همکاری داشتید؟
ما یک تجربه خوب با میلاد در یکی از کنسرت‌ها داشتیم و از کار کردن با او لذت بردیم. میلاد درخشانی درک خوبی از موسیقی دارد و وقتی این پیشنهاد را به او دادیم استقبال کرد. من خودم این کار را خیلی دوست دارم. البته خواننده خوب کشورمان یعنی فراواز فروردین هم در این قطعه ما را همراهی کرده که بسیار از این همکاری خوشحالیم.
 
  • * این قطعه یک نمای کلی از آلبوم خواهد بود؟
آلبوم «کلاغ سفید» از لحاظ مفهومی منسجم است. می‌توانم بگویم از قطعه یک تا هشت اتصال قطعات و شنیدن آنها در کنار هم به نوعی مثل فیلم‌سینمایی هستند. تمام قطعات با هم ارتباط دارند و این کار هم کاملاً در مفهوم آلبوم قرار دارد و بخشی از قطعات پازل آلبوم است.
 
  • * تاریخ انتشار آلبوم مشخص شده است؟
این آلبوم تا پیش از نیمه اسفند منتشر می‌شود و برای آن یک مراسم رونمایی و جشن امضا در تهران خواهیم داشت. همچنین قصد داریم در چند شهر مختلف ایران هم دیدار با مخاطبان آلبوم و جشن امضای اثر را برگزار کنیم.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 20:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شایان شکرآبی: قطعات «کلاغ سفید» در کنار هم شبیه فیلم سینمایی است | موسیقی ما