برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت بهزاد عبدی به بهانه آلبوم «حرمان»
نگاهی به آلبوم «حرمان» اثر صادق تسبیحی و امید نعمتی
جمع دانش و خلاقیت

[ بهزاد عبدی - آهنگساز ]
 
 آلبوم «حرمان» به آهنگسازى صادق تسبيحى و خوانندگى اميد نعمتى را می‌توان نمونه‌اى بسيار درست از تلفيق شعر و موسيقى در ژانر موسيقى امبينت دانست. خوش‌سليقگى آهنگساز در سازبندى، ملودى‌هايى روان و نگاه دراماتيك او به شعر، تصوير بسيار زيبايى از اشعار به مخاطب ارائه مى‌دهد.
 
در اين ميانه، آشنايى دقيق و تكنيكى آهنگساز به مقوله صدابردارى و پديده تركيب صداها (ميكس)، كمكى بسيار شايان به رساندن مفاهيم و معانى اشعارِ اين آلبوم نموده است. او هر صدايى را كه در ذهن خويش مى‌شنود، اگر به صورت زنده وجود نداشته، با اكولايز صداها، ساخته است. حتى با تغييراتى در فركانس صدايىِ سازهاى زنده، به منظور مورد نظر خود رسيده است. اين اتفاق در مورد ساز ويلنسل كاملاً مشهود است.
 
جسارت آهنگساز در استفاده از آلتراسيون، در لحظاتى كه سازها و صداهاى الكترونيك به گوش مى‌رسد، شايد گوش مخاطب را براى شنيدن آن صداها تيزتر كند و البته اين خود، مهارت در شناخت صداها را مى‌طلبد و قدرت ريسك. صداهاى ساخته شده توسط آهنگساز، صداهايى نو و در عين حال همراه با مفهوم موسيقى هستند كه شايد به تنهايى حالتى «نويز»گونه داشته باشند؛ ولى در كل اثر، جاى خود را به خوبی پيدا كرده‌اند. آهنگساز با دانش و به صورت خواسته، قواعد را بر هم زده و تمام تلاش خود را براى به صدا درآوردن صداى ذهن خويش به کار بسته است.
 
در اين ميان، خوانندگى اميد نعمتى نيز بسيار همراه با فضاهاى ساخته شده توسط آهنگساز است. بى‌شك او شعر را همانند آهنگساز عميقاً درك كرده و از تكنيك‌هاى ايرانى نهفته در صداى خويش و توانايى خود در خواندن دراماتيك اشعار، بهره‌هاى بسيارى برده و باعث شده است مجموعه‌اى عميق را شنوا باشيم.
 
در مجموع آلبوم «حرمان»، با نگاه عميق و تكنيكى خود با احترام با مخاطب رفتار مى‌كند و براى شنوندگانش بى‌شك شنيدنى خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1396 - 08:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جمع دانش و خلاقیت | موسیقی ما