برنامه یاد بعضی نفرات
 
جزئیات سومین دوره فستیوال «موسیقی معاصر تهران» اعلام شد
افتتاح مراسم با «الواح پولادین»
موسیقی ما - روز سه شنبه ۲۸ فروردین نشست خبری مدیران سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران که از ۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت برگزار می‌شود، با حضور نوید گوهری (مدیر هنری)، احسان تارخ  (مدیر اجرایی)  و آیدین صمیمی‌مفخم (مشاور هنری) این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و به این ترتیب به معرفی بخش‌های مختلف این رویداد پرداختند.
 
احسان تارخ در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد اجرایی این فستیوال گفت: «۱۳۳ هنرمند در قالب ۲۷ هنرمند به بخش نهایی فستیوال راه پیدا کرده‌اند. این در حالی است که در بخش بین‌الملل، هنرمندانی از کشورهای بلژیک، سوییس، ایتالیا، جمهوری چک، آلمان و لهستان در فستیوال حضور دارند. این گروه‌ها، اجراهای خود را طبق تقویم جشنواره در برج آزادی و تالار رودکی برگزار می‌کنند. اجراهای محیطی نیز در کارگاه دکور بنیاد رودکی برگزار می‌شود که جا دارد در اینجا از مدیریت موزه هنرهای معاصر و بنیاد رودکی قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.»
 
او ادامه داد: «در بخش پژوهشی واحد علمی کاربردی واحد ۴۶ تهران در دوره سوم به عنوان یکی از حمایت‌کنندگان حضور خواهند داشت که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، کارگاه‌های آموزشی فستیوال در این مرکز با حضور مدرسان خارجی، میزبان پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود. این در حالی است که برای برگزاری این مستر کلاس‌ها، آکادمی موسیقی «کوشا» همکاری بسیار خوبی با ما داشته است.»
 
نوید گوهری مدیر هنری سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران هم در این نشست با قدردانی از اهالی رسانه در پوشش اخبار فستیوال گفت: «در بخش هنری فستیوال نکته خاصی برای توضیح دادن نیست اما نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنم توجه دبیرخانه فستیوال به محدود نشدن این رویداد در چند روز است. ما تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که فستیوال در حد استانداردهای بین المللی و در قالب یک رویداد مرجع میزبان هنرمندان و مخاطبان موسیقی باشیم. به هر صورت مخاطبان با دیدن آثار به صحنه رفته می‌توانند با ۸۰ رویکرد متفاوت موسیقی مواجه شوند که این می‌تواند در برگیرنده نکات مهمی باشد که می‌توان روی آن تمرکز کرد.»
 
این رهبر ارکستر گفت: «رقابتی که ما برای این فستیوال در نظر گرفتیم، رقابت پیش از فستیوال است که با هم برای حضور در بخش نهایی رقابت می‌کنند. ما تأکید زیادی روی استاندارد سازی و کیفیت آثار داریم؛ این موضوعات در همه بخش‌ها برای ما مهم است. به همین دلیل چون تأکید زیادی روی موضوع کیفیت‌گرایی داریم، بنابراین تلاش می‌کنیم روی این نکته تمرکز کنیم. البته توجه ویژه به اصلاح رابطه میان آهنگسازان و آنسامبل‌ها، یکی دیگراز موضوعاتی است که در ادوار مختلف فستیوال روی آن تأکید داریم این موضوع قطعاً جزء مواردی است که باید در شرایط فعلی به آن توجه کرد.»
 
او درباره مراسم افتتاحیه سومین سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران هم توضیح داد: «به طور طبیعی مانند سال گذشته تلاش شده تا افتتاحیه مختصری برای مخاطبان داشته باشیم. اما ما در این مدت پروژه‌ای را تحت عنوان «الواح پولادین» طراحی کردیم که بر اساس ساختار صوتی مبتنی بر اندیشه‌های عبدالقادر مراغی بوده و دارای ویژگی‌های بسیار جالب توجهی است. در این بخش آقای سیف‌الله شکری به عنوان طراح پروژه تصمیم دارد این پروژه را اجرا کند. این پروژه به نوعی یک ساز عجیب است که به دلیل ساختار ملودیکش دارای ویژگی‌های عجیبی است که حتم دارم می‌تواند به عنوان یک ساز اجرایی در گروه‌های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد. البته ما در مراسم افتتاحیه، اجرایی از یک هنرمند آلمانی خواهیم داشت که فکر می‌کنم می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»
 
او ضمن ارائه توضیحاتی درباره اهداف برگزاری فستیوال گفت: «تمایل داریم سیاست‌گذاری مشخصی را برای انتخاب آثار بخش نهایی داشته باشیم که این موضوع عمدتاً روی نگاه بصری نیز متمرکز است. ما دوست داریم مرز میان تصویر و صوت را به هم نزدیک‌تر کرده و با توجه به اهمیت مخاطب در موسیقی معاصر به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشیم. این موضوع، هم در بخش اجراهای فستیوال و هم در بخش کارگاه‌های آموزشی در این دوره بیشتر به چشم می‌آید که امیدوارم در انجام کارها موفق باشیم.»
 
آیدین صمیمی مفخم مشاور هنری سومین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران هم در این نشست ضمن اشاره به نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل فستیوال گفت: «ما طبق رویکرد سال گذشته نسبت به انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده اقدام کردیم، با این تفاوت که در دوره سوم روی آهنگسازان زن ایرانی توجه ویژه‌ای داشتیم زیرا چه در ایران و چه در کشورهای دیگر موضوع توجه به آهنگسازان زن کمتر مورد توجه قرار گرفته که امیدوارم در این دوره با توجه به تمرکز ما روی این موضوع شاهد اتفاقات بهتری در حوزه بین‌الملل باشیم.»
 
سومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از تاریخ ۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت با حضور هنرمندان ایرانی و ۶ کشور خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران، تالار رودکی، برج آزادی و کارگاه دکور سالن حافظ برگزار می‌شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1397 - 12:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افتتاح مراسم با «الواح پولادین» | موسیقی ما