نوازنده‌ی جوان ویولون‌سل از تجربه‌ی اجرای قطعه‌ی «مادرم ایران» می‌گوید
مهرداد عالمی: به داشتن رهبر اركستری چون «علی رهبری» افتخار می‌کنیم
موسیقی ما- «مهرداد عالمی» -نوازنده‌ی ویولون‌سل- به عنوان نوازنده‌ی ایرانی در اجرای قطعه‌ی «مادرم ایران» با آهنگسازی «علی رهبری» و خوانندگی «محمد معتمدی» حضور داشت. این نوازنده‌ی ویولون‌سل، تجربه‌ی خود را از این اجرا برای «موسیقی ما» چنین توضیح داده است:

«من هم شاهد اجرای پوئم سمفونی «مادرم ایران» به عنوان نوازنده ویلنسل در یكی از بهترین اركسترهای دولتی كشور تركیه در شهر انتالیا با آهنگسازی و رهبری «علی رهبری» بودم. این پوئم سمفونی، می‌تواند نماینده‌ی واقعی موسیقی ملی ما در مجامع بین المللی باشد؛ اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا موزیسینی چون علی رهبری كه تمام دنیا تا این اندازه به او افتخار می‌كنند، نباید اثرش - مادرم ایران- را در كشور خودش اجرا كند؟

این قطعه در هفت موومان (قسمت) و براساس اشعاری از سعدی شیرازی و محمدفرید ناصری (شاعر معاصر) تصنیف و تنظیم شده است. استاد رهبری در این قطعه به ماهرانه‌ترین شكل ممكن از تِم‌ها و جمله‌های ایرانی استفاده كرده‌اند و اركستراسیون این قطعه نیز بی‌نظیر است. در این كنسرت در كنار آقای علی رهبری، «محمد معتمدی» و «رضا فكری به عنوان خواننده، «باربد بیات» به عنوان دستیار و مدیر برنامه های استاد علی رهبری و میلاد عمرانلو به عنوان نوازنده سازهای كوبه ای و این‌جانب به عنوان نوازنده ویلنسل در اركستر حضور داشتیم و دعوت افتخاری آقای علی رهبری از حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز محبوب ایرانی حضور به عمل آمد.

هر بخش از پوئم سمفونی «مادرم ایران» به یکی از چهره‌های شاخص ایرانی تقدیم شد که از میان آن‌ها می‌توان به روح‌الله خالقی، محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پورتراب، حسین دهلوی، حسین علیزاده و نیز همدم رهبری (مادر این آهنگساز) اشاره کرد. شاید جالب ترین قسمت این پوئم سمفونی موومان آخر آن باشد؛ بخشی كه از تم‌های خیابانی ایرانی استفاده شده و به تمام نوازنده های خیابانی ایرانی تقدیم شده. در همان تمرینِ اولِ این پوئم سمفونی به این نكته پی بردم كه موسیقی ملی ایران برای پیشرفت و شنیده شدن در دنیا به همچین قطعات و سمفونی‌هایی نیاز دارد، چرا كه هم از نظر علم موسیقی  -آهنگسازی و اركستر راسیون- و هم از نظر  اجرایی و كلام، در سطح بالایی بود، این موسیقیِ كاملا ایرانی در كنسرت، توانست دل ایرانیان و غیر ایرانیان را به دست بیاورد؛ چون از صلح و دوستی و نفرت از جنگ میان ملل روایت می‌كرد. 
من همان اول به استاد علی رهبری گفتم این قطعه باید در ایران اجرا شود چون كشور به این نوع قطعات نیاز دارد ، نه قطعات سطحی و زود فراموش شده كه فقط یك بار قابل اجرا هستند و از نظر علمی و موسیقیایی حرفی برای گفتن ندارند؛ جالب است كه این اجرای بی نظیر، توسط اركستر دولتی كشور تركیه در شهر كوچك آنتالیا تنها با چهار تمرین به روی صحنه رفت و در آن نوازندگان خوب و سطح بالا حتی از شهرهایی دیگر چون ازمیر و استانبول فقط به خاطر استاد علی رهبری آمده بودند كه در این اجرا از تجربه و سطح كار بین المللی ایشان استفاده كنند. این روش تمرین و اجرا من را به یاد اركستر سمفونیك تهران در سال ١٣٩٤و ١٣٩٥ به مدیریت علی رهبری انداخت؛ آن زمان برای اجرای قطعات مختلف (برای مثال سمفونی نهم بتهوون) نوازندگان و تك‌خوان‌هایی از شهرهای دیگر ایران و حتی ایرانیانِ ساکن در كشورهایی چون اتریش و آلمان به تهران می‌آمدند تا در اجرای این کنسرت سهیم باشند.  اركستر سمفونیك تهران در آن زمان قادر بود با سه روز تمرین قطعات مشكل و مختلف ( نه تكراری ) را در سطح بین المللی اجرا كند.

به یاد می‌آورم كه در زمان مدیریت اركستر سمفونیك تهران توسط استاد علی رهبری با تمام خوبی‌ها و سختی‌های كار  دو موضوع خیلی مهم فراهم بود و به چشم می آمد:
١:  نظم اركستر در سطح بالایی بود
٢: سطح علمی اركستر در سطح بین المللی بود
این دو موضوع را حتی بهترین و شاخص ترین نوازندگان ایرانی آن دوره به ضرس قاطع اذعان می‌کنند.

حالا این تجربه بارِ دیگر در اجرای «مادرم ایران» به آهنگسازی علی رهبری برای من تکرار شد، قطعه‌ای كه بدون سفارش و با عشق ساخته شده است، بر خلاف قطعات سفارشیِ این روزها كه زود به دست فراموشی سپرده می شوند؛ من سال‌ها با بسیاری از آهنگسازان و رهبران فعالیت کرده‌ام و حالا می‌توانم با اطمینان بگویم كمتر آهنگساز و رهبری  را مانند «علی رهبری» تا این اندازه هنرمند و وطن پرست دیده‌ام؛ من به عنوان یك ویولن‌سلیست ایرانی كه تمام سطوح موسیقی این كشور را تجربه و نصف عمرم را در اركستر سمفونیك تهران نوازندگی كرده‌ام از نزدیك به این امر واقفم كه كشور تركیه و شهر كوچكی  مثل آنتالیا که چند اركستر سمفونیك با كیفیت عالی دارد، از  وجود علی رهبری كه یك هنرمند ایرانی بین المللی  است برای رهبری اركستر دعوت می‌‌‌کند و کشور ایران و وزارت ارشاد از سواد آهنگسازی و رهبری ایشان استفاده نمی‌کنند. به عقیده من كشور ایران باید تعداد زیادی اركستر سمفونیك دولتی داشته باشد، چرا كه شهرهای كوچك كشورهای همسایه حداقل چهار اركستر بزرگ در سطح بین المللی دارند.

به عنوان حرف آخر باید بگویم ما نوازندگان ایرانی به داشتن هنرمند و رهبر اركستر بین المللی چون آقای علی رهبری افتخار می‌کنیم.
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 12:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.