برنامه یاد بعضی نفرات
 
به دنبال گفت‌وگوی سایت موسیقی ما با حمیدرضا نوربخش، منتقدان خانه موسیقی پاسخ دادند
جایگاه صنفی و مدنی این نهاد با پرسش‌های جدی و جدیدتری مواجه شده است
موسیقی ما- در پی گفت‌وگوی سایت موسیقی ما با «حمیدرضا نوربخش» - مدیر عامل خانه‌ی موسیقی- و بیان این نکته که منتقدان موسیقی از زمانِ آغاز اعتراضاتِ خویش به عملکرد این خانه، مساله‌ای را به صورت عینی مطرح نکرده‌اند؛ تعدادی از منتقدان از جمله سیاوش ایمانی، احمد رضاخواه، احسان عابدی،  کیوان فرزین، سیدمهدی قادری، علی قادری و آریا محافظ نامه‌ای را خطاب به این آوازخوان نگاشته‌اند که در اختیار سایت موسیقی ما قرار داده‌اند؛ متن این نامه به شرح زیر است: 


جناب آقای حمیدرضا نوربخش
 
با سلام، از آنجایی که اخیراً طی گفت‌وگویی با پایگاه اینترنتی موسیقی ما و همچنین در نشست ماهانه خانه موسیقی، برخلاف سیاست ایجاد همدلی مورد نظر و اعلام ریاست محترم شورای عالی آن نهاد موارد متعددی را عنوان کرده‌اید که نه تنها به شکاف بیشتر بین منتقدان و جامعه موسیقی با آن نهاد دامن زده است بلکه جایگاه صنفی و مدنی این نهاد را با پرسش‌هایی جدی و جدیدتری مواجه کرده لازم دانستیم در مقام پاسخ به بخش کوچکی از این سخنان، به عنوان گروهی از منتقدان عملکرد آن نهاد موارد زیر را به‌واسطه اهمیت ساختارهای صنفی و مدنی و درجهت تنویر افکار عمومی جامعه موسیقی طی نامه‌ای سرگشاده با شما در میان بگذاریم.

جنابعالی در بخشی از سخنانتان این‌گونه عنوان کرده‌اید که گویا منتقدانتان هیچ حرف ملموسی برای گفتن ندارند، کلی‌گویی می‌کنند و در ادامه از عدم بیان مصادیق توسط ایشان گله کرده‌اید. جناب نوربخش، اگرچه هیچگاه در موضع‌گیری‌های خود به آن اشاره نکرده‌اید اما حتماً به خاطر دارید خیلی پیش از اینها، این هیات مدیره وقت خانه موسیقی بود که در مردادماه ۱۳۹۴ درخواست کتبی و پیگیری‌های منتقدان برای به اشتراک گذاشتن مصادیق انتقادات در پنج جلسه، هرکدام با سرفصل مشخص و در حضور اهالی موسیقی و اصحاب رسانه را پس از ماه‌ها بی‌پاسخ گذاشتن نهایتاً رد کرد! هرچند با این حال و با در نظر گرفتن بسیاری واکنش‌های تحقیرآمیز و توهین‌آمیز دیگر نسبت به منتقدان طی این چند سال در کنار رفتارهایی همچون شکایت‌های قضایی گذشته تا تاختن‌های امروز به اعضای جامعه موسیقی کشور به‌واسطه بیان انتقاداتشان نمی‌توان بنا بر صرف ادعای شما به راحتی پذیرفت که اراده و علاقه‌ای به شنیدن انتقادات و یا اصلاحی بنیادین در خانه وجود داشته و دارد اما با این حال یکبار دیگر نیز در ادامه و از بین تمامی ده‌ها و ده‌ها موارد بی‌پاسخ مانده‌ای که حداقل طی این چند سال از طرق مختلفی اعم از نشست‌ها و میزگردها، گفت‌وگوها و مطالب درج شده در رسانه‌ها و یا ارسال نامه‌هایی مستند به بازرس آن نهاد و یا دبیرخانه نظارت بر موسسات فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و... عنوان شده – و حداقل با ساده‌ترین جست‌وجوی اینترنتی در دسترس است- مستقیماً تنها چند مورد محدود را مجدداً به‌عنوان مشتی نمونه خروار از بین موارد به قول شما کلی مربوط به اساسنامه که در بیاناتتان صراحتاً خود را واقف به آن برشمرده‌اید بیان کرده و امیدواریم جنابعالی و دیگر مدیران آن نهاد که در دور قبل نیز مسئولیت داشته‌اند نه به مانند گذشته بر اساس خاطرات، ارجاعات شفاهی مبهم و یا قسم جلاله بلکه با پاسخ‌های مستدل، مبتنی بر اصول صنفی و قانونی و مستند به ارائه صورتجلسات و اسناد مربوطه پاسخ داده و گامی مهم در شفاف‌سازی، عمل به اصول صنفی و جلب اعتماد اهالی موسیقی و به‌تبع آن بهبود اعتبار اجتماعی خانه موسیقی بردارید.

1. بنا به اظهارات منتشر شده از سوی مدیران وقت خانه، در زمستان سال 1386 مجمع عمومی تغییر بیش از 20 ماده از اساسنامه را تصویب کرده‌است، اما اکنون با گذشت بیش از ده سال از آن تاریخ، هیات مدیره خانه موسیقی هیچ اقدامی جهت ثبت آنها در مراجع ذیربط و اعلام موارد تصویب‏شده در روزنامه رسمی صورت نداده در حالی‌که در همین زمان تغییر مربوط به افزایش دوره خدمت هیات مدیره اعمال شده است. مستدعی است با انتشار صورتجلسات مربوط روشن نمایید که این تغییرات چه بوده و چرا به‌جز یک مورد باقی موارد تا امروز مسکوت مانده است؟

۲. اعضای هیات مدیره پیشین خانه موسیقی در بهمن‏ماه سال 1389 برای مدت دو سال، طبق ماده 19 از اساسنامه قبلی خانه، انتخاب شدند. در اسفند ۱۳۹۰ طول دوره هیات مدیره طبق رای مجمع عمومی فوق‌العاده به چهار سال افزایش پیدا می‌کند و این تغییر در آذرماه ۱۳۹۱ ثبت و در دی‌ماه همان‌سال در روزنامه رسمی به ‏شکلی غیرمتعارف و فاقد صراحت و تنها با ذکر عبارت «ارجاع به صورتجلسه» اعلام می‌شود. با توجه به اینکه طول دوره خدمت هیات مدیره در اساسنامه صراحتاً چهار سال ذکر شده لطفا مشخص بفرمایید که بر اساس چه شرایطی هیات مدیره پیشین بیش از پنج سال (تا تیر ماه ۱۳۹۵) بر مسند خود باقی ماند؟ آیا با تغییر اساسنامه و افزایش طول عمر هیات مدیره از دو سال به چهار سال، تجمیع دو زمان قدیم و جدید بدون برگزاری انتخابات مبنای منطقی، حقوقی و قانونی خواهد داشت؟

۳. بر اساس تغییر فوق مدیران خانه 2 ماه قبل از ثبت و 3 ماه قبل از انتشار آن در روزنامه رسمی، با تشکیل مجمع عمومی در تاریخ 23 مهر 1391 هیات مدیره وقت را به مدت 4 سال برای اداره خانه موسیقی انتخاب می‌کنند و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در روزنامه رسمی اعلام می‌کنند. سئوال اینجاست که اولاً چرا این مصوبه با یکسال و نیم تاخیر در روزنامه رسمی اعلام شده و ثانیاً چرا در اخبار سایت خانه موسیقی در بازه زمانی تشکیل مجمع عمومی فوق‌الذکر یعنی از دوماه قبل تا دوماه بعد از تاریخ مذکور هیچ خبری نه از تشکیل مجمع عمومی هست و نه از فراخوان برای تشکیل آن! لذا خواهشمندیم در این خصوص علاوه بر شفاف‌سازی نسبت به انتشار تصویر صورتجلسه مذکور نیز جهت تنویر افکار عمومی اقدام فرمایید.

۴. طبق ماده 23 اساسنامه خانه موسیقی، اعضای شورای عالی این خانه که بالاترین مرجع تخصصی و فنی خانه موسیقی است، به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی، به مدت سه سال انتخاب می‏شوند. خواهشمندیم مشخص بفرمایید که بر اساس چه روندی شورای عالی پیشین خانه که اعضای آن در خرداد ماه 1390 انتخاب شده‌بودند تا زمان شروع به کار هیات مدیره جدید (تابستان ۱۳۹۵)، یعنی برای مدت پنج سال همچنان پابرجا بود و هیات مدیره وقت خانه موسیقی هیچ‏گونه اقدامی برای انتخابات جدید صورت نداد.

۵. در سال 1389، و بعد از انتخابات کانون سازسازان خانه موسیقی و به‏رغم رسیدگی به شکایات معترضان و تأیید بازرس وقت خانه موسیقی (به‏عنوان مسئول برگزاری انتخابات، طبق اساسنامه) و قانع‏شدن معترضان، هیات مدیره وقت خواستار برکناری رییس آن کانون شد و برای این منظور، یک کمیته داوری تشکیل داد. کمیته یادشده، بدون ارائه آیین‏نامه‏ای و به‏صرف برخی ادعاها، ابتدا به تعلیق رییس کانون سازسازان و سپس کل اعضای هیات مدیره کانون رأی داد و در ادامه هیات مدیره با انتصاب افرادی جایگزین نسبت به اداره این کانون اقدام نمود، این در حالی است که:

الف: تغییر هیات مدیره کانون‌ها جزو اختیار هیات مدیره قرار نمی‌گیرد. چرا که اعضای هیات مدیره کانون‌ها خود جزو مجمع عمومی هستند که هیات مدیره اصلی را تعیین می‌کنند.
ب: در اساسنامه خانه موسیقی هیچ‏جا کلمه «تعلیق» وجود ندارد.
ج: رأی صادره، علی‏رغم درخواست‏های مکرر از سوی هیات مدیره کانون سازندگان ساز هرگز به ایشان ارائه و ابلاغ نشد.
د: علی‌رغم درخواست هیات مدیره و منتقدان تا کنون صورتجلسه این تصمیم کمیته مذکور نیز ارائه نشده است.
ه: مطابق اساسنامه، هیات مدیره و کمیته داوری خانه موسیقی رأساً چنین اختیاری ندارد.
و. به فرض وجود چنین اختیاری، هیات مدیره می‏بایست در اولین فرصت، نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات جدید کانون سازسازان اقدام می‏کرد و هیات مدیره این کانون، همانند کانون‏های ده‏گانه خانه موسیقی، تنها باید از طریق برگزاری مجمع عمومی و انتخابات برگزیده شوند و به امور کانون رسیدگی کنند و نه با انتصاب از طریق هیات مدیره یا مدیر عامل.

امیدواریم که مدیران خانه نسبت به توضیحات لازم در این خصوص ضمن ارائه صورتجلسه کمیته یاد شده و یا هر سند مرتبط احتمالی اقدام فرمایند.

با سپاس
 
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1397 - 12:07

دیدگاه‌ها

یکشنبه 6 خرداد 1397 - 19:05

همچنان که بارها نوشته‌ایم این جماعت خودشان را به خواب زده‌اندو بیدار شدنی نیستند.

دوشنبه 7 خرداد 1397 - 19:27

با سپاس از منتقدان عملکرد صنفی خانه موسیقی که بسیار به جا مسایلی را که بارها عنوان کرده اند بار دیگر بیان کردند.
اما حتما مدیرعامل خانه موسیقی می خواهد بگویند اینها کلی گویی است. و آیتم دوم و سوم قید شده در این نامه، مسایل عینی ای نیست.
مسبوق به سابقه روشن است که دوباره مدیرعامل پاکدست(!) خانه موسیقی دامن انکار میگیرد تا بگوید غیرقانونی عمل نکرده و هیچ قانونی را دردوره لایتناهی مدیریتش زیرپا نگذاشته، و دست آخر با این شیوه به صورت غیرمستقیم به همه توهین نماید.
اما به هر روی چرخ روزگار بالا و پایین، برای مدیران اجرایی خانه موسیقی هم دارد. باید به آنها یادآور شد:
آنکس که اسب داشت غبارش فرونشست
گرد سم خران شما نیز بگذرد (سیف فرغانی)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جایگاه صنفی و مدنی این نهاد با پرسش‌های جدی و جدیدتری مواجه شده است | موسیقی ما