برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور وزیر کار و مدیر عامل خانه موسیقی
تفاهم‌نامه‌ی سازمان تامین اجتماعی با اصناف امضا شد
موسیقی ما- آیین امضای تفاهم‌نامه بین سازمان تأمین اجتماعی و خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما با حضور «علی ربیعی» - وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی- و همچنین «حمیدرضا نوربخش» - مدیر عامل خانه موسیقی- «منوچهر شاهسواری» -مدیرعامل خانه سینما- و «اصغر همت» -مدیرعامل خانه تئاتر- روز گذشته در در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در  این مراسم «حمیدرضا نوربخش» -مدیرعامل خانه موسیقی- طی سخنانی صریح به این نکته اشاره کرد که در قرارداد میانِ هنرمندان حاضر در جشنواره با موسسه توسعه‌ی هنرهای معاصر، رقم بزرگی بابت بیمه کسر شده و این مشکل تا امروز هم ادامه دارد: «ما از طریق موسسه پیگیر شدیم که بدانیم داستان چیست. مشخصا در تئاتر و موسیقی هر قراردادی داریم، ۹۰ درصد آن در چارچوب توسعه هنرهای معاصر انجام می‌شود. هنرمندان معدودی در بخش موسیقی تجاری قراردادهای دیگری می‌بندند؛ اما عمده دیگر هنرمندان موسیقی ما مانند موسیقی نواحی و سنتی کمک‌بگیر هستند و با آن سرپا هستند که اکثر این مساله در معاونت هنری انجام می‌شود. موسسه توسعه به تأمین اجتماعی هشت میلیارد تومان بدهکار است؛ آن هم بابت کمکی که به هنرمندان کرده است. خواهش من این است که این مسأله به صورت جدی پیگیری شود زیرا برای جامعه‌ی هنری بسیار نگران‌کننده است.»

در این مراسم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که از شما هنرمندان بابت این اتفاقات عذرخواهی می‌کنم، گفت: «اول این که خوشحالم که در جمع شما هستم و دوما باید بگویم که خجالت کشیدم. من حدود چهار سال است که در این شغل مشغول هستم؛‌ اما آرزوهایی که روزهای اول داشتیم، برآورده نشد. حق شما و آنچه شایسته وضعیت هنر است، ادا نشده و سلایق ما کار دست شما داده است و شما مانند متغیر وابسته‌ای در مقابله با این سلایق بودید.»

او با بیان این مطلب که می‌داند هیچ کس از راه هنر نتوانسته زندگی متوسط رو به بالایی را داشته باشد و از راه قلم ارتزاق کند؛ گفت: «بخشی از زندگی ما با سینما و تئاتر و موسیقی بوده است. شکل‌گیری شخصیت ما با هنر بوده و من معتقدم که ما نه از این موضوع ادراک درست پیدا کردیم و نه نیاز  ایران امروز را فهمیده‌ایم. من به عنوان مسئول می‌توانم بگویم که دیگر علت اول اعتیاد و طلاق، فقر نیست. این حرف‌ها عواطف خودم است.»

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «ما ۳۲ صنف و ۸۰ تخصص داریم اما عنوان شغلی مستقل نداریم؛ چون بازنشستگی‌ها معطوف به این عناوین شغلی می‌شود. زمان انجام این کار را هم نباید طولانی کنیم و باید تا یک ماه آینده انجام شود. خود شما چارچوب‌های قانونی جلویتان است و هر تصمیمی که در اختیار ما است و فکر می‌کنم می‌توانیم راهکاری برای آن انجام دهیم، صورت بگیرد تا بعدها بگویند که یادش به خیر و تصمیمات خوبی گرفته شد. امیدوارم که باز هم جلسه مختصرتری در هر سه حوزه داشته باشیم و یک ماه دیگر روند این کار را مرور کنیم و پیشرفت کار را ببینیم.»‌

او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: «جامعه امروز نیاز زیادی به نشاط و امید دارد و اوضاع آن خوب نیست. ما نیاز داریم که جلوی تهدیدهای ناجوان‌مردانه‌ی خارجی ایستادگی و جامعه را قوی کنیم. بخشی از آن بر عهده شماست و ما هم در کنار آن وظیفه داریم تا این هنر را به صنعت تبدیل کنیم.»

در این مراسم همچنین «علی ربیعی» در گفت‌وگو با هنرمندان گفت: «برخی از هنرمندان وضعیت حقوق بازنشستگی خوبی ندارند و در سازمان تأمین اجتماعی نیز یا دوره‌ای بیمه نبودند و یا این بیمه استمرار نداشته است. از زمان وزارت آقای جنتی هم این کار پیگیری شده و خوشبختانه امروز پوشش بیمه‌ای هنرمندان به طور کامل در حال اجرا است. بحث دیگر بر روی اصناف و تخصص‌ها است که عنوان شغلی آنها یکی است. بازنشستگی هنرمندان همراه با کم‌درآمدی عارضه مضر و بدی است. آن چیزی که ما تفاهم کردیم، این بود که بتوانیم عناوین شغلی را به درستی تعریف کنیم. مشکلاتی هم در پرداخت حق بیمه وجود داشت و ما برای آن دو شعبه خاص گذاشتیم تا هنرمندان بتوانند در آن کمترین پرداخت را داشته باشند اما در دوران بازنشستگی بیشترین مقدار صورت بگیرد. ما می‌توانیم این ضرایب را افزایش دهیم.»

به گفته‌ی او این تفاهم‌نامه شکل قراردادها و خدمات بیمه‌ای به هنرمندان را شکل‌دهی، قاعده‌مند، شفاف و تسهیل می‌کند: «همچنین ما در صنعت تصویر فکر می‌کنیم به راحتی می‌توان بیش از ۳۰ هزار شغل را در این حوزه ایجاد کنیم. حضور صنعت دیجیتال در حوزه های هنری نیز سهولت در دسترسی و گستردگی‌هایی ایجاد کرده است. مساله پایانی این است که رقم حق بیمه، در بودجه قرار می‌گیرد اما بحث این است که این رقم حداقل دستمزد است و باید بالاتر بیاید تا حقوق بازنشستگی هنرمندان نیز افزایش پیدا کند. در نهایت ما باید یک ثبات در دیدگاه‌هایمان به هنر داشته باشیم تا هنرمندان به خاطر تصمیمات سلیقه ای مدیران و مسئولان دچار مشکلات نشوند.»‌
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1397 - 17:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تفاهم‌نامه‌ی سازمان تامین اجتماعی با اصناف امضا شد | موسیقی ما