برنامه یاد بعضی نفرات
 
«هزارصدای سنتی» با داوری کیوان ساکت، وحید تاج و امید صباغ‌نو برگزار شد
طعم موسیقی زورخانه در کنار موسیقی ردیف
موسیقی ما - برنامه‌های هزارصدای سنتی، روز دهم خرداد در هفتمین روز درگذشت زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی و همچنین زادروز زنده‌یاد منوچهر همایون‌پور در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار  و به این دو هنرمند تقدیم شد.
 
کارشناسان این برنامه کیوان ساکت، وحید تاج و امید صباغ‌نو بودند و تیتراژ این برنامه هم روی آهنگ زیبای شوشتری «نوای چوپان» با صدای استاد منوچهر همایون‌پور ساخته شد. در ابتدای برنامه آرش نصیری مدیر و مجری این برنامه غزلی از کتاب «سیب هوس» صباغ نو خواند. کتابی که اخیراً منتشر و  در زمان کوتاهی به چاپ چهارم رسیده است.
 
سپس نصیری اعلام کرد که در این روز پنج گروه از اقصی نقاط ایران اجرای برنامه دارند: گروههایی از یزد، زنجان و ملایر در بخش مسابقه و گروهی متشکل از هنرمندان خوب آملی در بخش جنبی و اجرای امیرمسعود خسروی از بیرجند که موسیقی زورخانه‌ای را اجرا خواهد کرد.
 
در این برنامه گروههای شرکت‌کننده در بخش مسابقه به این ترتیب اجرای برنامه کرد:
 
1-گروه موسیقی دلانگیزان از زنجان (آهنگساز و نوازنده تار: پوریا سلیمانی/ تارباس: محمدرضاعزیزی/ کمانچه: صابر محمدی / کمانچه: سینا معتمد/ سه تار: میلاد جعفری/ تمبک: جلال نقیلو/ سنتور: پویا محمدی/ آواز: پوریا عابدینی)
 
2-گروه موسیقی بیداد از ملایر (حامدقاسمی..تار/ بابک کشتکار...تارباس/ مهدی گوهریان...سنتور/ مصطفی نجفی...تنبک/ سعید مومن‌آبادی...دف/ محسن شیخالاسلامی...اواز/ محمدمشفق....سرپرست گروه ونوازنده نی)
 
3-گروه موسیقی خیال (سرپرست، آهنگساز ، تنظیم : احسان توکل/ مدیر برنامه : نغمه اکبری/ نوازنده تار : احسان توکل/ محسن کریمی: کمانچه/ حمید خالویی : پیانو/ جواد ضیایی : مرشد /ضرب/ فرهاد شاکر : تنبک و دف/  امید حاجیزاده : کاخن/ حسین افروز: دف/ خوانندگان: سید احمد دشمه ، مجتبی هراتی/ همخوان: نغمه اکبری)
 
همچنین در بخش جنبی، گروه «ماه حق» از شهرستان آمل قطعاتی مناجات‌گونه را اجرا کردند که برای پخش از تلویزیون شبکه مازندران ضبط شد. سرپرستی و خوانندگی این گروه با علیا کاظمیان بود که در ایام ماه مبارک، دعاهای یومیه این ماه را با آواز ایرانی اجرا و با کارگردانی و تهیه‌کنندگی سلیم کوهی ضبط کرده که از شبکه‌های مختلف پخش شده است. در این برنامه همچنین وحید عبداللهی در کنار علیا کاظمیان آواز خواند، مرتضی سیفی پاشا نی و امیرخانپور کلارینت نواختند. نوازنده پیانو و تنظیم کننده این گروه هم آهنگساز و تنطیم‌کننده روشندل، آرمین عمرانی بود.
 
پایان بخش برنامه هم اجرای موسیقی زورخانه‌ای توسط امیرمسعود خسروی بود. خسروی که یک خواننده موسیقی ایرانی و موسیقی خراسانی و همچنین مرشد زورخانه است، اول درباره موسیقی زورخانه و بخش‌های مختلف آن سخن گفت و سپس آواز خواند، ضرب و زنگ زد و تماشاگران و کارشناسان را به وجد آورد. نکته مهم این‌که نیم ساعت از نیمه شب گذشته و دیروقت بود اما حضار بعد از این اجرا به شدت این مرشد و خواننده جوان را تشویق کردند.
 
در پایان هم همه گروهها روی صحنه دعوت شدند تا استاد کیوان ساکت به نمایندگی هیأت داوران گروه برگزیده را معرفی کند. ساکت عنوان کرد که همه گروهها که در این شرایط موسیقی اصیل ایرانی کار می‌کنند و سپس این همه زحمت را به خودشان می‌دهند و از شهرستان‌های دور برای اجرای ده پانزده دقیقه‌ای در برنامه هزارصدا می‌آیند، برنده هستند. او همچنین گفت هر سه گروه اجراهای خوبی داشتند و خواست برخلاف دوره‌های گذشته دو گروه تقدیر شوند و گروه‌های خیال از شهرستان یزد و دل‌انگیزان از شهرستان زنجان را برگزیده اعلام کرد. او همچنین از پوریا سلیمانی، نوازنده تار و آهنگساز روشندل گروه زنجانی به صورت ویژه‌ای تقدیر کرد.
 
* حواشی:
- یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این برنامه نظرات کیوان ساکت درباره سرود رسمی‌ تیم ملی در جام جهانی بود. ساکت در انتهای برنامه و قبل از آنکه گروه برگزیده را معرفی کند به اجرای امیرمسعود خسروی اشاره کرد و گفت همگی دیده و شنیدیم که موسیقی زورخانه ما چه ملودی‌های پهلوانی زیبایی دارد و این تازه بخش مختصری از همه موجودیت موسیقی ایرانی است. او سپس به تصمیم‌گیران فرهنگی اشاره کرد و عنوان کرد آیا موسیقی ما استاد احمد پژمان ندارد، استاد فرهاد فخرالدینی ندارد، استاد هوشنگ کامکار ندارد؟ آیا این همه استاد بزرگ ندارد؟ حتی شهرداد روحانی هم برای جام جهانی آهنگ ساخته بود چرا از آن آهنگ استفاده نکردید. او این آهنگ را حتی از بقیه کارهای خود آهنگساز به مراتب ضعیف‌تر دانست و تنها اعتبار آن را صدای سالار عقیلی عنوان کرد. ساکت همچنین گفت که این کار اصلا ویژگی‌های ایرانی نداشت و بیشتر یونانی بود تا ایرانی!
 
- گروه «خیال» از شهرستان یزد هم آهنگی دلنشین درباره ایران خواندند که در لابلای آن مرشد جوان یزدی ضرب و زنگ زورخانه می‌زد و «چو ایران نباشد تن من مباد» را با آوازی خوش می‌خواند. بعد از این اجرا نصیری عنوان کرد در تمام شش سال برگزاری برنامه هزارصدا امشب برای اولین بار ضرب زورخانه روی صحنه هزارصدا آمد و آن هم دوبار.
 
- محمدرئوف قنبری، محمدهاشم احمدوند، رحمت شاکری، بامداد فلاحتی و فرشته هوشمند از جمله مهمانان ویژه این برنامه بودند.
 
- بنابر آنچه نصیری پیش از این اعلام کرده بود، مقرر شده است که به زودی هزارصدا در شهرستان‌ها برگزار شود و به احتمال زیاد برنامه‌های بخش سنتی هزارصدا هم به زودی به شکل دیگری و در جای دیگری برگزار خواهد شد.
 
هزارصدا برنامهای برای معرفی استعدادها و چهره‌های تازه موسیقی ایرانی است که در دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود و به زودی مسابقه موسیقی مناطق مختلف ایران هم به آن اضافه خواهد شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 خرداد 1397 - 14:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طعم موسیقی زورخانه در کنار موسیقی ردیف | موسیقی ما