برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتار نوازنده کهنه‌کار تار درباره سرود رسمی تیم ملی در جام جهانی 2018
کیوان ساکت: تنها نقطه قوت این سرود صدای سالار عقیلی و رهبری شهرداد روحانی است
[ کیوان ساکت - آهنگساز و نوازنده ]

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام، ساخت سرود برای تیم ملی که بتواند بازیکنان را تهیج و تشویق کند، فکر و اندیشه بسیار خوبی است اما وقتی سرودی که برای تیم ملی ساخته شده را شنیدم، شگفت‌زده شدم! متعجم که چطور مسئولان به خودشان اجازه داده‌اند با صرف چنین بودجه‌هایی، از آهنگسازان باتجربه‌تر مانند استاد احمد پژمان، فرهاد فخرالدینی، کامبیز روشن‌روان، کامکار و دیگر اساتید که همه در این زمینه صاحب‌نام و شناخته شده هستند، بهره نبرند.
 
حتی شگفتی من زمانی بیش‌تر شد که متوجه شدم اثر ساخته شده توسط شهرداد روحانی به عنوان قطعه اصلی انتخاب نشده در حالی‌که بسیار زیبا و حساب شده‌تر خلق شده بود. از نگاه من، تنها نقطه قوت این سرود، صدای سالار عقیلی و رهبری شهرداد روحانی است.
 
هر چند من حتم دارم آهنگساز تمام تلاش خود را به کار بسته تا شاید کاری قابل قبول ارائه دهد اما در این کار موفق نبوده است. در ساخت این اثر که اگر اشتباه نکنم در مُد فریژین از لا است، شتابزدگی کاملا مشهود است. از نظر ساختار همان‌طور که هنرمندان دیگر هم اتفاق نظر دارند، یک قطعه پاپ بسیار ساده است و موضوع مهم این‌که متأسفانه در آن هیچ اِلمان(ویژگی) ایرانی استفاده نشده است. ای کاش از آهنگسازانی که به این اِلمان‌ها بهای بیشتری می‌دهند، استفاده می‌شد تا بتواند به نوعی نشان‌گر فرهنگ و هنر ما باشد. یا لااقل از قطعاتی ایده می‌گرفتند که در طول تاریخ برای چنین منظورهایی ساخته شده‌اند. به زعم من ساخت یک قطعه پاپ و اجرای آن با ارکستر سمفونیک، محلی از اعراب ندارد؛ مخصوصاً این‌که تعداد کم نوازنده‌ها موقع ضبط کاملاً مشهود و لاغری ملودی و صدای ضبط شده مشخص است. در بخش‌هایی از آن هم سالار عقیلی، موسیقی را با آوا همراهی کرده که نتیجه جالب توجه نشده است.
 
 در موسیقی ایرانی به ویژه آن نوع موسیقی که مرشدها در زورخانه‌ها می‌خوانند، ملودی‌های بسیار زیبا و بکر و در عین حال آشنایی داریم و کاش می‌شد روی آن ملودی‌ها که سال‌ها است برای ورزش خوانده و اجرا می‌شوند کار کرد؛ چراکه با الهام گرفتن و گسترش آنها، می‌توان کارهای بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی آفرید.
 
به هر حال شاید بتوان گفت که مسئولیت این انتخاب نامناسب به گردن افرادی است که بر این آهنگ صِحه گذاشته و آن را تأیید کرده‌اند؛ در واقع اگر بازخواستی در کار باشد، آنها باید مورد بازخواست قرار گیرند وگرنه آهنگساز محترم تلاش خود را کرده و مسلماً در ذهن خود به دنبال خلق اثری زیبا و قابل تأمل بوده است که از آن باز مانده است. فقط ای کاش افرادی که مسئولیت این انتخاب را بر عهده داشتند، از بین کسانی انتخاب می‌شدند که صلاحیت هنری دارند تا انتخابشان از دیگر دلایلِ غیرهنری مُبرا باشد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1397 - 15:52

دیدگاه‌ها

سه شنبه 29 خرداد 1397 - 19:08

موافقم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیوان ساکت: تنها نقطه قوت این سرود صدای سالار عقیلی و رهبری شهرداد روحانی است | موسیقی ما