برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از انتشار مجموعه «تمام شد» اثر این بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون عنوان شد
بهاره رهنما: برای اولین‌بار است که همه عواید یک آلبوم به زنان سرطانی اهدا می‌شود
موسیقی ما چندی پیش آلبوم «تمام شد» با اشعار و صدای «بهاره رهنما» و موسیقی دکتر «اردوان طاهری» منتشر شد. این بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در آلبوم تمام شد سروده‌های سال‌های اخیرش را در فضایی متفاوت نسبت به آثار گذشته‌اش اجرا کرده بود. آلبومی که از سوی شرکت «نوخسروانی باربد» به مدیریت «حمید اسفندیاری» منتشر شد و در اقدامی تحسین‌برانگیز تمامی عواید حاصل از آن به انجمن خیریه «فرهاد» تقدیم شده است. این انجمن زنان مبتلا به سرطان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده است و پیش از این چندان مطرح نبود. انتشار آلبوم تمام شد بهانه‌ای بود تا دقایقی را با بهاره رهنما گپ بزنیم.
 
بهاره رهنما در ابتدا گفت:«حدود یازده کتاب نمایشنامه و داستان کوتاه و رمان چاپ کرده‌ام و یکی از آنها که دو سال پیش منتشر شد مجموعه شعر بود. کار اصلی من شعر نبود ولی هر نویسنده ای کنار داستان هایش گاهی الهامات شعرمانند دارد. چون دخترم خیلی دوست داشت و جمع آوری کرده بود آن مجموعه را از طریق نشر «نگاه» منتشر کردم که «زن باران» نام داشت. زن باران سالیان سال تخلص شعر سپید و برخی نوشته های من است و یک نوع تخلص هنری است.»
 
او سپس درباره روند تولید موسیقی قطعات و همکاری با اردوان طاهری اعلام کرد:«من یکی از بازیگرانی هستم که مخاطبان از روی صدایم می شناسند و پیشنهاد کردند که آن کار را با صدای خودم منتشر کنم. در بازار داغ کتاب صوتی که دو مجموعه داستانم را به این شکل منتشر کردم، جای شعر هم خالی بود. اما برایم اهمیت زیادی داشت که چه کسی روی کارها آهنگسازی کند. چون من اصولاً دکلمه به صورت فضایی که از سی چهل سال پیش و تا الان در صدا و سیما مرسوم است برایم خوشایند نیست و دوست داشتم به دلیل فضای سورئال و تصویری کارها، در اجرای صوتی آنها هم باشد. آقای دکتر اردوان طاهری سال گذشته یک سی دی به نام «هفت صدا» منتشر کردند که در آن من و آقای بهمنی و دکتر صادقی و خانم مریم زندی و چند نفر دیگر از عزیزان حضور داشتیم. شاعران حاضر در این مجموعه آثارشان را صدای خودشان اجرا کردند و کار جالبشان این بود که نزدیک و دورشدن‌هایی را با  ری‌ورب‌های موسیقی انجام داده بودند و یک تکراری را در شعر ایجاد کردند. هر شعر یک بار کاملاً بدون موسیقی شنیده می‌شد و سپس موسیقی می‌آمد و در ادامه ترکیب شعر و موسیقی به صورت یک لوپ تکرارشونده روی بعضی از تکه‌های موسیقی می‌آمد و شبیه ترجیع‌بند ترانه‌ها بود. من خیلی از این کار خوشم آمد و آقای اردوان طاهری آن زمان نسبت به شعر من سمپات شدند و تصمیم گرفتیم آلبوم دیگری فقط با شعر و صدای من تولید کنیم ولی تکنیک همانی باشد که در آن آلبوم در نظر گرفته بودند. آقای دکتر طاهری یک سال کار کردند و نهایتاً به خروجی الان رسیدیم و پروژه طوری ضبط شده که خیلی مهم است با هدفون شنیده شود. کلاً حال ری‌ورب‌ها و کم و زیاد شدن آنها عجیب است و انگار یک بی زمانی در کار وجود دارد و اثر را به یک پرفورمنس نزدیک کرده است.»
 
رهنما سپس به اجرای پرفورمنس این آلبوم اشاره داشت:«ما قصد داریم پرفورمنس این مجموعه را به زودی به صورت یک عاشقانه تک نفره روی صحنه ببریم. اما نکته دیگر این است که بازیگران زیادی در ایران و نقاط دیگر دنیا، دکلمه کرده‌اند. اولاً اکثر شعرهای آدم‌های دیگر بوده و اگر شعر خودشان بوده به شکل کلاسیک موسیقی و دکلمه اجرا کرده‌اند. تازگی آلبوم «تمام شد» این است که شعر خود بازیگر با صدای خودش دکلمه می‌شود و تازگی دیگر شبیه نوع پرفورم است که به یک اجرای ضبط شده تئاتری شباهت دارد.»
 
او سپس در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا عنوان تمام شد را برای آلبومش انتخاب کرده به این نکته اشاره کرد:«این آلبوم به نوعی پایانی بر دوره‌ای از نوشتن و اشعار خصوصاً عاشقانه من است و وارد فصل جدیدی شده‌ام. به همین دلیل اسم «تمام شد» را برایش انتخاب کرده‌ام.»
 
بهاره رهنما سپس بُعد خیریه آلبومش را اینگونه تشریح کرد:«این اولین‌بار است که یک آلبوم موسیقی به نفع زنان سرطانی سرپرست خانوار منتشر می‌شود. این شروع یک همکاری بین من و عوامل و دست‌اندرکاران این مجموعه است که شاید در مجموعه‌های دیگر هم ادامه داشته باشد. من هر بار که صدای خودم را ضبط کردم به یک مجموعه‌ای هدیه کردم ولی این اولین‌بار است که تمام دست‌اندرکاران آلبوم، انتفاع خودشان را برای زنان سرطانی گذاشته‌اند. ما دلمان می‌خواهد در حقیقت از این زنان حمایت شود. انجمن فرهاد عجیب است چون خانم‌هایی را تحت پوشش دارد که هم سرطان دارند و هم سرپرست خانوار هستند و خرج داروهایشان را خودشان پرداخت می‌کنند.»
 
او در زمینه تعامل با تهیه‌کننده اثر بابت اهدای تمام عواید آلبوم به انجمن خیریه فرهاد هم گفت:«وقتی با آقای اسفندیاری جلسه‌ای گذاشتیم که قرارداد این اثر را ثبت کنیم برای ایشان از انجمن فرهاد گفتم. آقای اسفندیاری گفتند مگر زنی پیدا می‌شود که سرطان داشته باشد و خودش هم کار کند و مخارج بچه‌هایش را پرداخت کند؟ ایشان همان لحظه گفتند که اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد موسسه ما هم می‌خواهد پیش‌قدم شود. آقای دکتر طاهری هم از ابتدا گفتند که همراه من هستند و نهایتاً یک همفکری ایجاد شد که حاصل آن تولید این آلبوم بود. این انجمن بسیار نیاز به کمک دارد و مهجور است و آلبوم موسیقی یک اثر مانا برای این انجمن است. یک بخش این است که در صورت فروش خوب آلبوم یک انتفاع مالی به انجمن فرهاد می‌رسد و بخش دوم، اعتباری است. آلبوم موسیقی ده سال دیگر هم ماندگاری دارد خصوصاً برای ما که در زمینه دیگری شناخته شده هستیم. به نوعی تلاش این زن‌ها برای زندگی به یک آلبوم موسیقی گره خورده و می‌ماند. این آلبوم حتی اگر هدیه داده شود یا به صورت اتفاقی در اختیار شخصی قرار بگیرد برای ما این سوال کافی است که پشت آن خوانده شود و بپرسند که مگر زنان سرطانی سرپرست خانوار وجود دارند؟»
 
سوال بعدی ما از این بازیگر و نویسنده درباره مضمون اشعارش بود چرا که برخی از آنها فضایی نزدیک به داستان زندگی زنان تحت پوشش انجمن خیریه فرهاد داشتند. رهنما در توضیح این موضوع اعلام کرد:«من دغدغه زنان دارم و این آلبوم بیشتر از اینکه عاشقانه باشد بیشتر همان فضای زنانه رمان‌ها و نمایشنامه‌های من را دارد. واقعیت این است که اشعار هم قدیمی هستند و شاید آخرین مورد آنها برای 94 یا 95 باشد. چون دغدغه زنان در این مجموعه مطرح بوده به چشم می‌آید. آلبوم را هم به دخترم تقدیم کرده‌ام که سمپات صدای من است و به نظر او صدایم آرامبخش است و از بچگی این موضوع را می‌گفت. همچنین او من را شاعر کرد و حضور پریا در زندگی من جرأت چاپ این اشعار را داد.»
 
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا عواید حاصل از پرفورمنس‌های این مجموعه هم در چنین راهی هزینه خواهد شد هم گفت:«صد در صد اینطور خواهد بود. صفر تا صد اجراهای این کار در ایران یا نقاط دیگر دنیا به انجمن فرهاد تقدیم خواهد شد. مگر اینکه پرفورمنس را در سالنی روی صحنه ببریم که از ما کف فروش بخواهد و ناچار هستیم ببینیم افراد دیگری که به پروژه ما ملحق می‌شوند همراه چنین حرکتی هستند یا نه. در این صورت هزینه سایر دوستان پرداخت می‌شود و آنچه که برای من و آقای طاهری و شرکت نوخسروانی باربد باقی می‌ماند به زنان سرطانی تقدیم می‌شود.»
 
کارگردان نمایش «خورشیدهای همیشه» درباره فعالیت در عرصه موسیقی هم گفت:«من یک کلاس ترانه – درام به همراه «حسین غیاثی» دارم که یک سال از برگزاری آن می‌گذرد. در این کلاس بخش درام را من تدریس می‌کنم و ترانه توسط حسین غیاثی تدریس می‌شود. خودم هم حدود ده ترانه نوشته‌ام که چند ترانه را روزبه نعمت‌الهی و مهرداد نصرتی و چند دوست دیگر خواندند و دوست داشتند. در کل فکر می‌کنم امسال ترانه‌های زیادی از من در حوزه موسیقی بشنوید.»
 
او در پایان اعلام کرد:«متأسفانه من چند سال پیش در حوزه تهیه‌کنندگی موسیقی تجربه خوبی نداشتم. این حوزه بسیار سخت است و حتی دوستانی که حرفه‌ای هستند گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند ولی کار من نوشتن است.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1397 - 02:11

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 2 تیر 1397 - 10:49

بهاره رهنما را خیلی دوست دارم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهاره رهنما: برای اولین‌بار است که همه عواید یک آلبوم به زنان سرطانی اهدا می‌شود | موسیقی ما