برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر «فرهنگ و هنر» روی صحنه می‌رود
فرهاد فخرالدینی: منتقدان خانه موسیقی بیایند رو در رو صحبت کنند
موسیقی ما ـ تازه‌ترین کنسرت ارکستر «فرهنگ و هنر» قرار است، 11 و 12 مرداماه با عنوان «شبی با فخر موسیقی ایران در تالار وحدت تهران برگزار شود. دست‌اندرکاران این اجرا صبح 6 مردادماه در یک نشست خبری به تشریح جزییات این رویداد پرداختند و فرهاد فخرالدینی نیز به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

فخرالدینی در این نشست در سخنانی بیان کرد: «عمر من در این چند سال در کلاس و روی صحنه سپری شده و یا در استودیوی ضبط روزهایم را گذرانده‌ام. در مدتی هم که خدمتگزار اهالی موسیقی در ارکسترهای مختلف بوده‌ام تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا فعالیت‌های موثری در عرصه موسیقی انجام شود. امروز هم بسیار خوشحالم که ارکستری توسط عده‌ای از هنرجویان و دانشجویان موسیقی با حمایت‌های خانم سوسن تقی‌پور تشکیل شده و من می توانم به یاد روزهایی که در حوزه دانشگاهی مشغول به فعالیت بودم تجربیاتم را به اشتراک بگذارم.»

رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی ایران ادامه داد: «خانم شهلا میلانی از هنرمندان فعال موسیقی کنار ارکستر فرهنگ و هنر حضور دارند و در این راستا همراه با شهرام توکلی، علی‌اکبر قربانی، مجتبی عسگری و وحید تاج کنسرتی را روی صحنه خواهیم برد. همان‌طور که می‌دانید در گذشته در ارکسترها نوازندگان مشترک زیادی داشتیم به عنوان نمونه زمانی که در رادیو سه ارکستر «باربد»، «گلها» و «نکیسا» وجود داشت، نوازندگان مشترکی بودند که در هرسه مجموعه به فعالیت مشغول بودند. حتی من هم در این ارکسترها به عنوان نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر حضور پیدا می‌کردم که البته نه من راضی به این کار بودم و نه هنرمندان دیگری که رهبری ارکسترهای دیگر را به عهده داشتند.»

او خاطرنشان کرد: «ما در همان سال‌ها نیز تاکید داشتیم که این ارکسترها حتما باید مستقل باشند و خوشبختانه در این زمینه نیز به نتایج درخشانی دست پیدا کردیم. اگرچه در آن دوران یکی از درخشان‌ترین سال‌های فعالیت ارکستر موسیقی ملی لقب گرفت اما من بنا به دلایلی از سمت رهبری ارکستر استعفا دادم. حتی در آن دوران تعدادی از نوازندگان هم ترجیح دادند که در این حوزه کناره‌گیری کنند. با این حال امروز ۲ ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به فعالیت مشغول هستند که البته تعدادی از نوازندگان با سابقه این مجموعه‌ها دیگر حضور ندارند. اگر می‌بینید نوازندگان تکراری ارکسترهای قبلی در مجموعه ما حضور دارند دلیل خاصی ندارد بلکه نشات گرفته از تجربه همکاری است که این نوازندگان با ما داشتند. از سوی دیگر شما نمی‌دانید تولید چه مشکلاتی دارد گاهی اوقات دو سال طول می‌کشد تا پول یک نت‌نویس را بدهیم. در نتیجه تولید قطعه جدید اساسا کار آسانی نیست.»

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: «قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود بخشی از کارهایی است که من در طول 50 سال فعالیتم انجام داده‌ام. این برنامه 12 قسمت است که در دو بخش شش قسمتی اجرا خواهد شد. سوئیت «ساوالان» یا همان سبلان از جمله قطعاتی است که در این کنسرت اجرا خواهیم کرد. قطعه دیگر نیز «برای دخترم» نام دارد که با شعری از فریدون مشیری ساخته شده و «به یاد جوانیـ نام قطعه دیگری است که به یاد جوانی‌ خودم ساختم‌اش و ارسلان کامکار که از برجسته‌ترین نوازندگان ویلن است آن را خواهد نواخت. «اشتیاق» با شعر فریدون مشیری و صدای مجتی عسگری «درد گنگ»، «خلیج فارس»، «بهار» و یک سوئیت آوازی در پنج تابلوی کوتاه از بخش‌های دیگر این اجرا خواهد بود.»
او تاکید کرد: «در برخی جراید عنوان شده بود که این کنسرت نتیجه ۵۰ سال زحمت من در عرصه موسیقی است در حالیکه این‌طور نیست؛ زیرا اگر بخواهم آثار خودم را در قالب کنسرت ارائه دهم فکر می‌کنم بیش از ۳۰ کنسرت لازم است که این قطعات را بتوانیم به صورت کامل ارائه دهیم.»

فرهاد فخرالدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور در خانه موسیقی به عنوان رییس شورای عالی گفت: «دوست داشتم در مدتی که در خانه موسیقی حضور دارم منتقدان خانه به صورت رو در رو بیایند و انتقادات خود را به مدیران ارائه دهند. این عزیزان تمایل دارند که در اساسنامه خانه موسیقی تغییراتی ایجاد شود. البته تا جایی که اطلاع دارم قرار است شهریورماه سال جاری مجمع عمومی برگزار شود و تصمیماتی در این حوزه اعمال شود. این‌ها کارهایی است که در شرف انجام است و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم. من اساسا از حضور در شوراها امتناع می‌کنم اما دوستان عزیزم آنقدر آمدند و رفتند تا در نهایت ریاست شورای عالی خانه موسیقی را پذیرفتم. از ابتدا هم دوست داشتم منتقدین و اهالی خانه موسیقی با شفافیت تمام مطالب خود را عنوان کنند نه اینکه کسی در روزنامه‌ای حرفی بزند و ما یک ماه بعد جواب بدهیم.»

در بخش دیگری از این نشست سوسن تقی‌پور (مدیر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46) در سخنانی مطرح کرد: «در برنامه پیش رو 49 نوازنده داریم که از این میان 35 نوازنده از محصلین دانشگاه ما هستند. 35 نفر اعضای گروه کُر داریم که همگی از دانشجویان دانشگاه خودمان هستند. ما در پنج سال گذشته ارکستر فرهنگ و هنر را با هزینه‌های خودمان اداره کرده‌ایم. درست است که در حوزه تربیت نوازنده دارای ضعف‌های زیادی هستیم اما مطمئنم که در مرکز ما کارهای بزرگی انجام گرفته که می‌تواند در قالب یک ارکستر مستقل فعالیت هایی را انجام دهد. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم دیگر از حضور نوازندگان و خوانندگان مهمان استفاده نکرده و همگی نوازندگان ترکیبی از فارغ التحصیلان مرکز ما باشند.»

مجتبی عسگری (خواننده ارکستر) نیز در سخنانی گفت: «سال‌های بسیاری به عنوان علاقه‌مند به موسیقی ایرانی به آثار فاخر استاد فخرالدینی گوش کرده‌ایم. کار کردن با این چهره ماندگار موسیقی ایران برایم مانند کلاس درس است. ایشان دنیایی از اطلاعات و دانش موسیقی هستند. بودن در کنار ایشان باعث افتخار است و امیدوارم بتوانم سهم کوچکی در اجرای این کنسرت داشته باشم.»

وحید تاج نیز که خوانندگی ارکستر را بر عهده دارد، درباره این همکاری بیان کرد: «کنار استاد فخرالدینی بودن برای هرکسی مایه افتخار است و از شهرام توکلی، علی‌اکبر قربانی و سوسن تقی‌پور نهایت سپاس را دارم که بعد از سال‌ها دوری استاد فخرالدینی از صحنه موجب شدند افتخار همکاری با او نصیب ما شود.»

شهرام توکلی یکی از رهبران ثابت ارکستر «فرهنگ و هنر» نیز گفت: «ما می‌توانستیم از تعدادی از نوازندگان خودمان استفاده کنیم اما با توجه به نام بزرگ استاد فخرالدینی تلاش کردیم با تعدادی دیگر از نوازندگان وارد پروسه همکاری شویم. به هر حال امیدوارم در این برنامه بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که شرمنده استاد فخرالدینی نشویم.»

شهلا میلانی نیز در سخنان کوتاهی مطرح کرد: «من از 10 سالگی در خدمت استاد فخرالدینی بودم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. بزرگترین دستاورد ما در زندگی این است که هنرجویان و دانشجویانی را پرورش دهیم که در کنارمان باشد و کشتی موسیقی را به سرمنزل مقصود برسانیم.»
 
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1397 - 14:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی: منتقدان خانه موسیقی بیایند رو در رو صحبت کنند | موسیقی ما