ابراهیم
امتیاز: 
4.409495

امتیاز : 88.2/100
تعداد رأی: 1453
( امتیاز : 88.2/100 - 1453 رأی)
(1453 رأی)

خواننده: 
محسن چاوشی
ترانه سرا: 
حسین صفا
آهنگساز: 
محسن چاوشی
تنظیم کننده: 
محسن چاوشی، فرشاد حسامی، شهاب اکبری
نوازنده ها: 
عادل روح‌نواز (گیتار الکتریک)، توحید نوری (پیانو)، میثم مروستی (ویولن و سه‌تار)

ژانر:

تهیه کننده: 
هادی حسینی
مدیراجرایی: 
مهدی معزی / مدیر هماهنگی: ابولفضل افشاری
طراح جلد: 
محسن عسگری
تعداد قطعات: 
6
فصل انتشار: 
تابستان
ماه انتشار: 
شهريور
سال انتشار: 
1397
مظالب مرتبط : 

دیدگاه‌ها

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 14:41

بهترین البومی که شنیدم
مرسی چاوشی

مسعود
5.215.166.254
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 19:27

مثل همیشه عالی

Amirhn
5.78.130.207
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 23:25

زود قضاوت نکنید این آلبوم رو
خیلی حرفا واسه گفتن داره

سعید
5.113.153.237
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 09:12

سلام. این دوستانی که هی میگن عالی بود میشه یکیشون زحمت بکشه یه مقدار راجع به اشعار هر آهنگ توضیح بده ؟؟

چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 14:09
ali nabavi

شما کجاش به مشکل برخوردی بگو من انجام وظیفه کنم توضیح بدم.

46.143.76.149
پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 16:07
علی

سلام دوست عزیز
1 بر خلاف خیلی از خواننده های پاپ ایران که بیشتر به دلیل داشتن اهنگ های جدید برای اجرا در کنسرت البوم میدن محسن چاوشی در انتخاب اشعار خیلی سخت گیر هست و در اکثر البومها و جدیدا در تک ترک هابیشتر اشعار مفهومی رو انتخاب میکنن مثلا به شعر های ببر به نام خداوندت و تو در مصافت بارانی و بوی ماه مهر دقت کن تماما کنایه هستن
2 اهنگسازی و استفاده از بهترین نوازنده ها مثل عادل روحنواز
3 تنظیم های وسواسی و با کیفیت
4 میکس و مسترینگ دقیق (از اول تا اخر البوم رو با دقت گوش بدی هیچ جا صدا مبهم نیست کاملا کلمات و موسیقی دقیق شنیده میشه

اینا از دلایلی هستن که باعث میشه البوم های محسن چاوشی عالی باشن

5.115.129.4
شنبه 17 شهریور 1397 - 11:34
سید امیر حسینی

دوست عزیز، در خصوص اشعار که واقعا بابت بی سوادی ماست و شعر ساده و دم دستی در آهنگ استفاده کردن هنر نمیخواد! این اشعار کاملا حساب شده انتخاب شده اند. و اینکه میفرمایید یکی توضیح بده بفرمایید تا در حد خودم توضیح بدم من یا سایر دوستانی که بلد هستند. اشعار مولانا هم ساده نیستند! ما اونقدر در این مملکت مطالعه رو فراموش کردیم که حالا به این اشعار معترضیم! به جای اینکه به کمبود مطالعه خودمون معترض باشیم! زبان اصیل فارسی با اشعار درپیت یه سری خواننده ها داره نابود میشه و ما عین خیالمون هم نیست! یک نفر هم که میخواد از اشعار قوی استفاده کنه بهش معترضیم و حتی اونو نقطه ضعف آلبومش میدونیم!

5.126.17.58
حسن
65.49.68.163
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 11:19

وحشتناکه !!!
این حجم از تاثیرگذاری این ترک ها
اولین بار واقعا پس زد البوم منو
هنر چاوشیه که با انتخاب شعرای عمیق
ذهنتو درگیر کنه
دوباره و دوباره گوش بدی
تا معتادش بشی
و نظرت 180 درجه در مورد البوم برگرده

سید فرزاد
5.114.198.243
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 00:23

به معنای واقعی کلمه قوی ترین و تاثیرگذارترین البوم موسیقی پاپ تاریخ ایران با اختلاف ابراهیم بود

رضا
89.198.233.247
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 02:06

مثل قرمه سبزیه هر بار گوش بدی بیشتر جا میوفته بنظرم اهنگ ببر به نام خداوندت و مسافت باران و خاک اره عالین

faridsoleimani
37.254.241.251
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 14:45

فوق العاده عالی با اشعاری پر معنا
نگاهم به سر انجام است....

پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 01:18

من ببش از سه سال نظری در این سایت نمیدادم ولی پس از منتشر شدن البوم ابراهیم این شاهکار قرن دیگه نتونستم طاقت بیارم و بازم اومدم تا از این اثر ناب صحبت کنم،،
محسن چاوشی با این البوم کاری کرد کارستان و بازم طرفدارانش رو روسفید کرد و به دیگر خوانندگان درس خوانندگی داد،
در دورانی که خواننده نماهای بی هنر با اشعار فاضلابی و ملودی های مزخرف هنر موسیقی کشور و گوش شنونده رو به سخره گرفتن وجود امثال چاوشی واقعا نعمت بسیار بزرگیه،
در دوره ای که میگن
هربار این درو جون ننه ت محکم نبند نرو،
یا دونه دونه دونه دونه یه ستاره تو آسمونه یه جوری میزون میکنه که ما رو باز بهم برسونه،
یا نالوطی ، گذاشتی پا رو چی؟
دنبال چی بودی توو رابطمون با موچین؟
یا از اتاقت هنوز دارم میشنوم صدای تورور
کی می تونه برام توو قلبم بگیره جای تورو
و در کل از این خزعبلات رو تحویل شنونده میدن و امثال ماکان بند و ارش و مسیح و محسن ابراهیم زاده و خیلیای دیگه با ترانه ها و ملودی های مضحک گند زدن تو موسیقی وجود محسن چاوشی واقعا نعمت بزرگیه،
ددرود بر محسن چاوشی که تمام القابها مانند امپراطور و خدای احساس و اقای خاص و سلطان احساس و جاست چاوشی و سلطان احساس و سلطان بی سلطان و،،،،،،،،،،، تنها برازنده ی اوست،،،

سه شنبه 20 آذر 1397 - 00:57
پیاده رو ** ارتش میلیونی هواداران محسن چاوشی **

نوید خان نیستی داداش
کم پیدایی

31.59.16.80
عجیب و غریب
5.134.172.95
پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 06:58

نظرات بعضی ها خیلی جالبه. هر آلبومی از چاووشی میاد فقط همینا رو میگن. عالی و تاثیر گذار بود ، این آلبوم تازه 200 سال دیگه میفهمن چی بود ، هر آهنگ یه میلیون بار گوش بدید تازه میفهمید چی خونده. آدم احساس میکنه خودشون هم دارند زوری گوش میدن. بزرگ ترین اشتباه چاووشی این بود که الان نباید این آلبوم رو منتشر میکرد . تو این اوضاع که مردم حوصله خودشون روهم ندارن منتشر کردن آلبوم با این نوع اشعار بزرگ ترین اشتباه بود.

رضا
5.127.29.202
پنجشنبه 15 شهریور 1397 - 17:49

توی دوره ای که آثار بی محتوا باب شده و اکثرا هم طرفدار این نوع کارها هستن، انتشار همچین آلبومی که کیفیت اون هم توی متن هم توی تنظیم، آهنگسازی و مهارت های خوندن در بالاترین حده،میتونه بازار موسیقی رو دچار تحول مثبتی کنه
به عقیده من بهترین آلبوم ایران رو میشه ابراهیم نامید...

حسین
5.121.238.190
جمعه 16 شهریور 1397 - 05:09

کاور عوامل آلبوم ۶ تراک. ر نوشتن اما توش هشتاس
تنظیم اون دوتا چیه؟

شنبه 17 شهریور 1397 - 11:29
سید امیر حسینی

اون دو ترک رو محسن چاوشی عزیز به خاطر اینکه ارشاد مجوز نداد ولی براش مهم بود تا مخاطباش کامل بشنون آلبوم رو از طریق کانال خودش منتشر کرد. الان هم در سایت ها موجوده و میشه دانلود کرد.
قطعات: (به ترتیب ترک لیست اصلی آلبوم)
2. تو در مسافت بارانی (تنظیم: شهاب اکبری)
7. ما بزرگ و نادانیم (تنظیم: محسن چاوشی)

5.126.17.58
ستاره
5.78.153.128
جمعه 16 شهریور 1397 - 21:00

افتضاح به معنای واقعی.
برای همه کسانی که الکی و از روی تعصب قضاوت میکنن متاسفم. متن شعرها ناقص و بی مفهوم و بی ربط هستش. امیر ارجینی خوب بود نه حسین صفا. سراشیبی تندی برای چاوشی میبینم.
من خودم طرفدار چاوشی بودم، انقدر تکراری خوند و با دستگاه خود که ازش برگشتم.
خدایی چاپ کن نظرم رو موزیک ما عزیر.

چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:33
lp4

متن شعرها ناقص و بی مفهوم؟؟؟
سراشیبی تند؟؟؟
تکراری؟؟؟؟
دستگاه؟؟؟
(ما هیچ، ما نگاه)

5.219.245.109
شنبه 17 شهریور 1397 - 11:54

در وهله اول میخوام انتشار آلبوم ابراهیم رو علاوه بر همه طرفداران محسن چاوشی عزیز به تمامی اهالی موسیقی این مرز و بوم تبریک بگم.
و واقعا خوشحالم که آقای چاوشی به این حد از رشد و پیشرفت در هنر رسیدند.
اینجا جای نقد طولانی نیست و به طور خیلی خلاصه میگم.
آلبوم ابراهیم محسن چاوشی اولین آلبومی از اوست که به معنای واقعی کلمه حائظ تمام مؤلفه های اصول فرم هنری آن هم در غایت خودش است که در قالب عناصر موسیقیایی در جای جای آلبوم جاری و ساری است. آلبومی که علاوه بر یکه تازی در عرصه تکنیکی موسیقی از شعر و ملودی و خوانندگی و لحن و تنظیم و میکس و مستر، توانسته تا این حد فرمال باشد و قطعا هنری ترین آلبوم محسن چاوشی عزیز تا به امروز است و آلبومی است در غایت یکدستی (نه یکنواختی!) که واقعا چندین سال جلوتر از موسیقی بیمار ایران است. البته که علاوه بر اینکه بهترین آلبوم خود محسن عزیز هست، بی شک میتوان گفت بهترین آلبوم موسیقی پاپ ایران تا امروز است.

خسرو
5.210.236.191
یکشنبه 18 شهریور 1397 - 01:57

کساییکه متوجه نمیشن چی خونده یا بدون فکر تو موزیک و لحن و تنظیم سریع رد میکنن چون عادت کردن به شعرها و لحن های تکراری مثل یک ویروس تزریق شده تو مسیقی ایران یه مشت شعر مسخره و ساده که از امثال ماکان بند و ایوان بند و دربند و ... برمیاد فقط اینا اصلا نمیتونن درباره اصالت موسیقی ایران نظر بدن اینا یه مشت کپی هستن که بهشون خواننده مجالس میخوره تا خواننده موسیقی ایران
البوم ابراهیم شاید ریتم شعر ساده نباشه ولی ادم رو به عمیق فکر کردن میبره موسیقی لصلی و واقعی یعنی این ، یعنی اینکه تو رو وادار کنه به عمیق فکر کردن ، خسته شدیم از بس با اهنگای چرند قر دادیم و اخرش یه مشت شعر مسخره که بعد از ۵ ماه حاضر به گوش دادنشم نیسیم
موسیقی یعنی این البوم یعنی مثل البوم قبلی امیر بی گزند یعنی مثل من خود ان سیزدهم که ۵۰ سالم بگذره بازم انقضا نخواهد داشت موسیقی یعنی سنتوری یعنی کجایی موسیقی یعنی خود چاووشی و شجریان

علی
5.125.253.29
سه شنبه 20 شهریور 1397 - 22:51

بد نبود ولی کلا چاوشی داره تو راه خواننده فرانسوی راک برل پا میذاره

MeH
89.39.107.205
پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 20:14

آلبوم خوبیه ولی به نظر من سطحش از "امیر بی گزند" پایین تره.
"امیر بی گزند" بی شک بهترین آلبوم چاووشی و یکی از بهترین آلبوم های 40 سال اخیر ایرانه. البته تعجبی هم نداره وقتی ترانه سراهای یک آلبوم سعدی و مولانا باشند و بهترین اشعار چند شاعر معاصر هم بهشون اضافه شوند.
به نظرم شعرهایی که از حسین صفا در "امیر بی گزند" کار شده اند از شعرهاش در "ابراهیم" بهترند.
به نظرم می شد از اشعار شیخ اجل، قلّه ی غزل عاشقانه ی ایران و جهان هم در آلبوم ابراهیم که فضایی رمانتیک داره استفاده کرد و فضایی عاشقانه (و نه رمانتیک) به وجود آورد.

hossein tavakoli
151.241.40.115
یکشنبه 25 شهریور 1397 - 12:06

آلبومی بسیار ضعیف بود
ترانه های آلبوم فوق العاده ضعیف بودن
آهنگ های آلبوم همه تکرار هم دیگه بودن
ارزش این همه جنجال رو نداشت
نسبت به آلبوم "امیر بی گزند" بسیار بسیار ضعیف بود
واقعا چرا؟؟؟ این همه ارزش جار و جنجال نداشت، هرگز

hossein tavakoli
151.241.40.115
یکشنبه 25 شهریور 1397 - 12:16

عجب! نمردیم و معنی شعر عمیق رو هم فهمیدیم
بعضی ها جوری نظر میدن انگار خدای شعر و ترانه و تنوع و سبک هستن
من نهد شعر و ترانه ضعیف گوش میدم نه موسیقی ضعیف اما این آلبوم فوق العاده ضعیف بودن
دوستان همچین دفاع میکنند انگار "تف کردن" معنی عمیقی داره
بدون غرض نظر بدید، فوق العاده آلبومی ضعیف بود با تف کردن و خاک اره شعر قوی و عمیق نمیشه

سه شنبه 27 شهریور 1397 - 01:04
رضا

تو چسبیدی به یک کلمه ؟ ببین اون کلمه تو چه جمله ای هس توف میکنم طعم بیدار بودن را
قرار نیس البوم رو همه دوس داشته باشن چون یک راهی رو داره میره واس تموم قشر مختلف میخونه یکی طرفدار یه سبکیه یه البوم رو اختصاص میده به اونا یه عده طرفدار اهنگای مفهومی هستن واس این افرادم یه البوم میده سبکش تنوعی اختصاصی شدش تو اینم درک نکردی؟

159.69.37.238
همایون
178.62.237.143
دوشنبه 26 شهریور 1397 - 04:24

برخی دوستان درک درستی از یک آلبوم موسیقی ندارن و از نظرشون حتی توی یک آلبوم که محتوای اجتماعی-اعتراضی داره و از دغدغه های روزِ جامعه صحبت میکنه، باید مثلاً یک یا چند آهنگِ شش و هشت هم وجود داشته باشه! این هم البته از فقر مطالعه و سوادِ موسیقاییِ کمِ این دوستان ناشی میشه. همینطور این فقر مطالعه و ضعفِ ادبیات، موجب شده تا این افراد نتونن با ترکیب های بی نظیرِ اشعارِ حسین صفا ارتباط برقرار کنن و شاعرانگیِ این نابغه ی شعرِ معاصر رو درک کنن. که البته این فقر فرهنگی، ناشی از یک سناریوی قدرتمندی هست که از مدتها قبل برای جامعه درنظر گرفته شده (از مدارس شروع شده) و این هم ثمراتش هست که امروز میبینیم.
بعضی از دوستان هم که مشخصاً بعد از انتشار تک آهنگ "خوزستان" (و در پی اون "مسلخ") منافعشون رو در خظر دیدن و علیه محسن جان چاوشی تیغ کشیدن و با هر ترفندی که در آستین دارن (و البته خیلی از این افراد هم رسانه در اختیار دارن)، سعی در تخریب وجهه و جایگاه محسن چاوشی در جامعه دارند، که البته سناریوی سوخته ای هست. چرا که محسن چاوشی در قلب تک تک ملت ایران جای داره و به نوعی، عضوی از خانواده ی همه ی ایرانی هاست.
بی شک از هر لحاظ که به آلبوم "ابراهیم" نگاه کنیم، جز زیبایی، هوش، ظرافت و دغدغه مندی چیزی در اون پیدا نمیکنیم و متوجه عمق نگاه دست اندرکاران این آلبوم و در رأسشون محسن جان چاوشی میشیم، که همواره نشون داده صدای مردم هست و روح بسیار بزرگی داره. قطعاً این آلبوم نشون دهنده ی جهانبینی محسن چاوشی هست و سالهای سال در تاریخ هنر این مملکت خواهد درخشید.
نفست گرم، رفیقِ خوبِ روزها، محسن چاوشی عزیز.

مهدی
5.123.111.236
دوشنبه 26 شهریور 1397 - 13:36

سوال من از دوستان عزیزی که اشعار و موسیقی این البومو نقد میکنن و از نظر خودشون کلا این البومو ضعیف میدونن اینه که ایا سواد شما در شعر و موسیقی درحد حسین صفا و محسن چاووشی هست که دارین از کارشون ایراد میگیرین؟

همایون
65.49.68.199
دوشنبه 26 شهریور 1397 - 17:08

برخي دوستان درک درستي از يک آلبوم موسيقي ندارن و از نظرشون حتي توي يک آلبوم که محتواي اجتماعي-اعتراضي داره و از دغدغه هاي روزِ جامعه صحبت ميکنه، بايد مثلاً يک يا چند آهنگِ شش و هشت هم وجود داشته باشه! اين هم البته از فقر مطالعه و سوادِ موسيقاييِ کمِ اين دوستان ناشي ميشه. همينطور اين فقر مطالعه و ضعفِ ادبيات، موجب شده تا اين افراد نتونن با ترکيب هاي بي نظيرِ اشعارِ حسين صفا ارتباط برقرار کنن و شاعرانگيِ اين نابغه ي شعرِ معاصر رو درک کنن. که البته اين فقر فرهنگي، ناشي از يک سناريوي قدرتمندي هست که از مدتها قبل براي جامعه درنظر گرفته شده (از مدارس شروع شده) و اين هم ثمراتش هست که امروز ميبينيم.
بعضي از دوستان هم که مشخصاً بعد از انتشار تک آهنگ "خوزستان" (و در پي اون "مسلخ") منافعشون رو در خطر ديدن و عليه محسن جان چاوشي تيغ کشيدن و با هر ترفندي که در آستين دارن (و البته خيلي از اين افراد هم رسانه در اختيار دارن)، سعي در تخريب وجهه و جايگاه محسن چاوشي در جامعه دارند، که البته سناريوي سوخته اي هست. چرا که محسن چاوشي در قلب تک تک ملت ايران جاي داره و به نوعي، عضوي از خانواده ي همه ي ايراني هاست.
بي شک از هر لحاظ که به آلبوم "ابراهيم" نگاه کنيم، جز زيبايي، هوش، ظرافت و دغدغه مندي چيزي در اون پيدا نميکنيم و متوجه عمق نگاه دست اندرکاران اين آلبوم و در رأسشون محسن جان چاوشي ميشيم، که همواره نشون داده صداي مردم هست و روح بسيار بزرگي داره. قطعاً اين آلبوم نشون دهنده ي جهانبيني محسن چاوشي هست و سالهاي سال در تاريخ هنر اين مملکت خواهد درخشيد.
نفست گرم، رفيقِ خوبِ روزها، محسن چاوشي عزيز.

همایون
2.181.126.99
سه شنبه 27 شهریور 1397 - 01:54

برخي دوستان درک درستي از يک آلبوم موسيقي ندارن و از نظرشون حتي توي يک آلبوم که محتواي اجتماعي-اعتراضي داره و از دغدغه هاي روزِ جامعه صحبت ميکنه، بايد مثلاً يک يا چند آهنگِ شش و هشت هم وجود داشته باشه! اين هم البته از فقر مطالعه و سوادِ موسيقاييِ کمِ اين دوستان ناشي ميشه. همينطور اين فقر مطالعه و ضعفِ ادبيات، موجب شده تا اين افراد نتونن با ترکيب هاي بي نظيرِ اشعارِ حسين صفا ارتباط برقرار کنن و شاعرانگيِ اين نابغه ي شعرِ معاصر رو درک کنن. که البته اين فقر فرهنگي، ناشي از يک سناريوي قدرتمندي هست که از مدتها قبل براي جامعه درنظر گرفته شده (از مدارس شروع شده) و اين هم ثمراتش هست که امروز ميبينيم.
بعضي از دوستان هم که مشخصاً بعد از انتشار تک آهنگ "خوزستان" (و در پي اون "مسلخ") منافعشون رو در خطر ديدن و عليه محسن جان چاوشي تيغ کشيدن و با هر ترفندي که در آستين دارن (و البته خيلي از اين افراد هم رسانه در اختيار دارن)، سعي در تخريب وجهه و جايگاه محسن چاوشي در جامعه دارند، که البته سناريوي سوخته اي هست. چرا که محسن چاوشي در قلب تک تک ملت ايران جاي داره و به نوعي، عضوي از خانواده ي همه ي ايراني هاست.
بي شک از هر لحاظ که به آلبوم "ابراهيم" نگاه کنيم، جز زيبايي، هوش، ظرافت و دغدغه مندي چيزي در اون پيدا نميکنيم و متوجه عمق نگاه دست اندرکاران اين آلبوم و در رأسشون محسن جان چاوشي ميشيم، که همواره نشون داده صداي مردم هست و روح بسيار بزرگي داره. قطعاً اين آلبوم نشون دهنده ي جهانبيني محسن چاوشي هست و سالهاي سال در تاريخ هنر اين مملکت خواهد درخشيد.
نفست گرم، رفيقِ خوبِ روزها، محسن چاوشي عزيز.

عارف
2.181.5.150
یکشنبه 15 مهر 1397 - 22:29

طاها افشین- بیان پیچیده و پیچیدگی بیان دو مقوله‌ی کاملاً مجزا از یکدیگر است و هر بیان پیچیده‌ای الزاماً حامل یک مفهوم پیچیده نخواهد بود. گاهی می‌‌شود مفاهیم پیچیده را با کلامی ساده بیان نمود و گاه می‌توان یک مفهوم پیچیده را به همان پیچیدگی ذاتی‌اش بیان نمود؛ اما بیان پیچیده حکایت دیگری دارد و گاه پیش می‌آید که متن یا شعری را می‌خوانیم که پیچیده است و پر از تشبیه و تمثیل اما دریغ از هیچ مفهومی که بتوان استخراج نمود. این مقدمه را تلاش کردم ساده بیان کنم چون خود مسئله‌ی پیچیده‌ایست و ساده بیان کردنش سخت؛ اما مثال قابل‌لمس آن را می‌توان در آلبوم تازه محسن چاووشی یافت. «ابراهیم» با سروصدا و تهدید و حاشیه، منتشر شد؛ با دو قطعه که در نسخه دیجیتالش به فروش می‌رسید و بعد از مدتی نرسید و در نسخه فیزیکی هم که از ابتدا حذف شده بود. بالاخره مشخص نشد که سرنوشت این دو قطعه چگونه است و تهدیدهای محسن چاووشی چه اثری بر انتشار اثرش داشته است.
آلبوم «ابراهیم» با بهره از فضا‌سازی الکتریک و خوانش اشعاری به‌ظاهر پیچیده آغاز می‌شود. قطعه «ابراهیم» آغازکننده است و شعر، سرشار از تشبیه و تمثیل است و قرار نیست به مفهومی برسد؛ که از این نظر بی‌شباهت به کارهای سیاوش قمیشی در آلبوم‌های دهه‌ی هفتاد و اوایل هشتاد است. “به دستِ آه بسوزانم/ که شعله‌ور شدنم دود است/ کفن به سرفه بپوشانم/ که نخ به نخ دهنم دود است/ غمت غلیظ‌ترین کام است…” بخشی از ترانه‌ای است که اگرچه صنعت مراعات‌النظیر را به‌کفایت درنوردیده اما درنهایت معلوم نمی‌کند که قرار است چه بگوید و چه می‌خواهد که در ادامه به این بند می‌رسد: “دسیسه‌های تو! می‌بینی؟/گلوی پاک امیرم من/ که در تدارک حمام است” و البته این ایراد تاریخی هم به آن وارد است که چنانچه منظور از “امیر”، امیرکبیر باشد (با توجه به مصرع بعدی و اشاره به حمام) باید برای شاعر روشن کنیم که امیرکبیر در حمام فین با بریده شدن رگ‌های دست‌وپا و خونریزی ناشی از آن به قتل رسید و هیچ‌گاه گلوی ایشان بریده نشده است.اما قطعه‌ی دوم نیز تفاوت موسیقایی با قطعه اول ندارد. یک ملودی یک‌خطی بسیار ساده و خوانش شعر که چیزی مبهم میان دکلمه و آواز است. البته در میانه‌ی این قطعه با یک تک‌نوازی گیتار التکریک روبه‌رو هستیم که اتفاقاً در سطح خوبی قرار دارد و شنونده را برای لحظاتی از فضای دکلمه‌وار این ترانه جدا می‌کند. تنظیم این قطعه نیز تنظیم خوبی است و این نشان می‌دهد که شهرت و میزان مخاطب محسن چاووشی می‌تواند موزیسین‌هایی که به‌مراتب از سطح او بالاترند را با همکاری با این خواننده مجاب کند.
قطعه «همراه خاک‌اره» نیز از همان بیان‌های پیچیده‌ی عاری از مفهوم است و با فضای تکراری و مأیوس‌کننده‌ی چاووشی روبه‌رو هستیم و چیز تازه‌ای در آن نمی‌یابیم. در میان حجم انبوهی معانی بی‌ربط و با ربط به یکدیگر و خوانش دکلمه وار چاووشی که کلام را بر موسیقی ارجح می‌داند و تمام وزن قطعاتش بر کلام استوار بوده و هست.
نکته جالب دیگری که در این آلبوم وجود دارد، نام قطعات آلبوم است که همه‌ی آن‌ها به‌اتفاق، با یک فرمول ساده نام‌گذاری شده‌اند و نام هر قطعه، مصرع اول (با توجه به قالب شعر بهتر است بگوییم جمله‌ی اول) هر ترانه است و با این حساب برخی از قطعات نام‌های طولانی دارند. این پدیده نیز اتفاق تازه‌ای به‌حساب نمی‌آید چراکه پیش‌ازاین نیز چاووشی در انتخاب نام قطعات نشان داده بود که در این بی‌سلیقه است و نمونه‌ی بارز آن قطعه «قراضه چین» است که اتفاقاً از معدود قطعاتی است (ازنظر نگارنده) که چاووشی، خوانش درستی از شعر مولانا دارد اما عجیب است که میان آن‌همه واژه‌ی موجود در شعر مولانا، چاووشی به سراغ این کلمه رفته و آن را برگزیده است.
«لطفاً به بند اول سبابه‌ات بگو» یکی دیگر از همین کج سلیقه‌گی‌هاست و نامی چنین طولانی برای یک قطعه چندان زیبا و حرفه‌ای به نظر نمی‌آید. البته که در دنیا، قطعات موسیقی با نام‌های طولانی کم نداریم؛ به‌عنوان‌مثال ترانه‌ی «Nothing Elese Matters» از گروه متالیکا، به این دلیل انتخاب شده که این عبارت اصلی‌ترین پیام ترانه است و به‌عنوان ترجیع‌بند مدام تکرار می‌شود اما «لطفاً به بند اول سبابه‌ات بگو» بیشتر یک بدسلیقگی است تا انتخاب هوشمندانه؛ اما خود قطعه نیز چیزی بیش از انتخاب نامش ندارد. خوانش به‌شدت احساسی-تصنعی خواننده بیش از هر چیز توی ذوق می‌زند. همچنان با یک دکلمه روبه‌رو هستیم تا یک قطعه‌ی موسیقی که البته صدایی داریوش‌گونه این دکلمه را دکلمه‌تر می‌کند و در طول آلبوم نیز حضور این صدا تکرار می‌شود.
«ای ماه مهر» یکی از قطعات خوش تنظیم این آلبوم است گرچه تنظیم قطعات دیگر بد نیست اما با ملودی خاصی روبه‌رو نیستیم، چه در این قطعه و چه در قطعات دیگر؛ و سؤال این است که انتخاب عنوان آهنگساز برای محسن چاووشی از چه روی بوده است. شعر این قطعه نیز یک “بیان پیچیده” به‌حساب نمی‌آید و از عیار دکلمه‌ای خواننده نیز کاسته شده است و شاید شاخص‌ترین قطعه‌ی این آلبوم به‌حساب بیاید و به یک موسیقی نزدیک‌تر است تا فضا‌سازهای الکترونیک و بالاخره استفاده از سازهای آکوستیک که گویی محسن چاووشی خیلی آن‌ها را جدی نمی‌گیرد.
«جهان فاسد مردم را» نیز با یک عنوان بی‌معنی، بازهم تفاوتی با قطعات دیگر (جز قطعه‌ی پیش از خودش) ندارد و دف و همخوان و باقی صدا‌ها کمکی به آن نمی‌کند.
فارغ از تمام مسائل آنچه تا به امروز محسن چاووشی در زمره‌ی پرطرف‌دارها نگاه داشته، سطح سلیقه عموم است. سلیقه‌ای که دنبال صدای خوش نیست و می‌خواهد همراه خواننده، قطعه را بخواند و خواندن قطعات محسن چاووشی با همان کیفیتی که خودش می‌خواند، تقریباً برای تمام کسانی که قدرت تکلم داشته باشند، ممکن است. خواننده‌ای که صدای جذابی ندارد و بیش از آن‌که بخواند، دکلمه می‌کند و با بهره از اشعاری که برخی از آن‌ها “بیان پیچیده” به‌حساب می‌آید تا “پیچیدگی بیان” و البته به مدد حواشی‌ مفصل می‌تواند به صدر فروش راه‌ یابد.

منبع: بلاگ نماوا

پنجشنبه 19 مهر 1397 - 00:11
رضا

دوستان به نظرات عارف خان توجه کنین
۱) صدای خاص و جذابی نداره
۲) انتخاب اسم اهنگ بی سلیقه
۳) دکلمه هس بیشتر تا خوندن اهنگ
۴ ) اونقدرام ک میگن معنی هاش سخت نیس
۵ ) البوم بی برنامه با تنظیم متوسط

چقدر تو خوبی ممنون از اینکه نوشتی خسته نباشی فقط قبلش بگم این البوم سبکش فرق میکنه اگه البومای قبلیشو گوش داده باشی متوجه میشی هر البوم مخاطب خاص خودشو داره یکجوری نوشتی انگار یک هفته داشتی تجزیه میکردی بگو هوشم نمیاد الکی فاز کارشناسی نگیر واس خودت

89.199.10.82
دوشنبه 23 مهر 1397 - 22:07
امیر نیازی

تو خوبی

5.126.50.94
یکشنبه 13 آبان 1397 - 00:55

پس از مدتها و کامنت برای سایت موسیقی ما..
یکدست ترین البوم محسن چاوشی بود... تنظیم های به شدت کار شده و جای هیچ حرفی نیست تو تنظیم واقعا به جاهای خوبی رسیده محسن چاوشی واقعا تبریک.... 5ستاره از 5...
ملودی ها از تنظیم عقب تره ولی یادمون نره روی این اشعار با این پیچیدگی سختِ ملودی گذاشتن و یه جاهایی شگفت زده میکنه که مگه میشه؟ بله محسن چاوشی باشی میشه.. 4 ستاره از 5 میگیره ....
اشعار هم خب چون مطمئنا این البوم هدف دار بوده در راستای اون بوده که محسن حتی به قیمت در افتادن با ارشاد پای اشعارش موند چون هدف داشت و حرف های بزرگی زد تو این البوم که خب کار هر کسی نیست و عملا کار هیچکس نیست این حرفارو زدن ! برای طرفدارا وافرادی که دنبال اشعار قوی هستند خوبه که البته یه جاهایی پیچیدگی های بی دلیل تو ذوق میزنه حتی برای این قشر ! و فراموش نکنیم که مخاطب های عادی هم گوش میدن که خب شاید نتونن زیاد ارتباط برقرار کنن پس نکته منفی محسوب میشه که البته خود محسن میدونست این مطلب رو و با هدف به استقبالش رفت و در کل اشعار هم 4 ستاره از 5...
این البوم کارنامه محسن چاوشی رو پربار تر کرد و میشه به این البوم افتخار کرد.
یادش بخیر قدیما چقدر کل کل می کردیم اینجا :)
ولی خب غافل از این بودیم که زندگی دو سه نخ کام است و عمر سرفه کوتاهی !
یاعلی

دوشنبه 21 آبان 1397 - 22:57
مجتبی

این آلبوم پیرو قطعه مریض حالی برای شبکه دو است. نقطه قوت این آلبوم صدای گوش نواز چاوشی است که حتی اگر هرز نامه هم بخواند صدایش به دل می نشیند.
اگر این آلبوم یک آلبوم پاپ است پس انتظار میرود سلیقه همه ی شنوندگانش را در نظر بگیرد.
اینکه حسین صفا جزء ترانه سرایان خوب کشور هست شکی نیست ولی بهتر می بود ترانه های این آلبوم از راه همان کتابش به گوش مخاطبان خاص برسد. البته ترانه ماه مهر عالی بود و یک موضوع را دنبال می کرد.

5.200.96.81
شنبه 3 آذر 1397 - 14:07
حشن عاشق چاوشی

البته که این اهنگ دنباله قطعه مریض حالی نیست و یه تفکر و ایده متفاوتیِ
ولی خب در کل انتخاب این اشعار هم نقطه مثبت میتونه باشه برای البوم و هم منفی ... بستگی داره مولف به چی می خواسته برسه که بنظرم محسن به هدفش رسید.

164.215.229.12
جنگل
188.159.10.156
یکشنبه 13 آبان 1397 - 11:36

هر کس که مرا طلب کند مرا می یابد و هر کس که مرا یافت مرا می شناسد وکسی که مرا شناخت عاشقشم می شود و کسی که عاشقم شود عاشقش میشوم و کسی که عاشقش شوم او را می کشم(شهیدش می کنم) و کسی که او را بکشم دیه او بر من است و کسی که دیه او بر من است ،خودم خون بهای او می شوم...

آلبوم بعدی به معشوقت زخم زبان نخواهی زد ....
ح.ف

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.