برنامه یاد بعضی نفرات
 
واکنش خواننده‌ی شناخته‌شده به شکایت خانواده‌ی استاد معینی کرمانشاهی
محمد معتمدی: من فقط سفارش‌پذير و مجرى هستم
موسیقی ما - چندی قبل خانواده‌ی زنده‌یاد «رحیم معینی کرمانشاهی» به خاطر آنچه آن را استفاده‌ی بدون اجازه از شعرهای این ترانه‌سرای نامدار می‌دانستند، از تعدادی از خوانندگان شکایت کردند. حالا «محمد معتمدی» به این مساله واکنش نشان داده و می‌گوید که به لحاظ حقوقى، او به عنوانِ خواننده‌ی این آثار فقط مجرى يا سفارش‌پذير اثر است و اين‌گونه مسائل حقوقى معمولاً به عهده تهيه‌كننده يا سفارش‌دهنده‌ی اثر است.

او در این خصوص می‌گوید: «حدود یک سال پيش، خانواده‌ی مرحوم «مجيد وفادار»، آهنگساز بزرگ تاريخ موسيقى ايران كه آثار ماندگارى همچون مرا ببوس، عاشقم من، گلنار، به سوى تو و... از ساخته‌هاى ايشان است، از بنده براى جلسه‌اى دعوت كردند. در اين جلسه از سوى خانواده استاد وفادار عنوان شد ما قصد داريم مجموعه‌اى از آثار ايشان را به عنوان بزرگداشت مجيد وفادار منتشر كنيم و تشخيص ما اين است كه اين آثار با صداى شما بايد خوانده شود. بنده نيز به رسم ادب و احترام با افتخار پذيرفتم و كارها را به بهترين شكلى كه در توانم بود خواندم. تهيه كننده‌ی اين مجموعه هم يك موسسه فرهنگى ارجمند بود كه با بنده قراردادى بستند؛ ولى تا اين زمان كه اين متن را مى نگارم به دليل عدم توجيه اقتصادى پروژه با اينجانب تسويه حساب نكرده‌اند و بنده نيز چون از وضعيت بيمار صنعت نشر موسيقى اطلاع دارم موضوع را پذيرفتم؛ اما اخيراً متوجه شدم از سوى خانوادهء مرحوم معينى كرمانشاهى، شاعر ارجمند برخى از آثار مجيد وفادار، از اينجانب شكايت شده است، به عبارتى يك مراسم قدردانى از اينجانب در دادگاه ترتيب داده شده كه لازم است از محبتشان كمال تشكر و قدردانى را داشته باشم.»

او ادامه داده است: «بايد اين نكته را عرض كنم كه به لحاظ حقوقى بنده فقط مجرى يا سفارش پذير اثر هستم و اينگونه مسائل حقوقى معمولاً به عهده تهيه كننده يا سفارش دهنده اثر است. درست مثل اينكه يك فيلمنامه نويس براى عدم وصول دستمزدش، به‌جاى تهيه كننده از بازيگر يا فيلمبردار شكايت كند. ياد حرف يكى از پيشكسوتان افتادم كه مى‌گفت: «در ايران كار خوب هم كه مى‌كنى، براى دور گردنت يك عده حلقه گل مى‌بافند و يك عده طناب دار!»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آبان 1397 - 13:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد معتمدی: من فقط سفارش‌پذير و مجرى هستم | موسیقی ما