برنامه یاد بعضی نفرات
 
وقتی هوای ایرانی از طریق گوش‌های سوئیس به قلب شنوندگان راه یافت
نوازندگی «مهدی جلالی» در مراسم ​بزرگداشت «کلاوس هوبر»
موسیقی ما - در اولین سالگرد فوت «کلاوس هوبر» آهنگساز برجسته‌‌ی موسیقی معاصر اروپا، کنسرت‌های فراوانی در شهرهای مختلف برگزار شده و در همکاری مشترک بین آکادمی موسیقی بازل سوئیس و دانشگاه موسیقی فرایبورگ آلمان (دو دانشگاهی که هوبر بیشترین سال‌های عمر خود را در آن‌جا تدریس کرد)، هفته گذشته کنسرت بزرگداشتی برای این آهنگساز برگزار شد و «مهدی جلالی» موزیسین ایرانی و آهنگساز معاصر مهمان ویژه‌ی آن بود.

در این کنسرت‌ها که با مدیریت هنری «یوهانس شولهورن» اجرا می‌شد، قطعات متفاوتی از این آهنگساز به اجرا درآمد. این قطعات توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه فرایبورگ که در میان آن‌ها نوازندگانی مانند مایکِ زنکر، توماس کایبلر و... بودند، در تاریخ 30 اکتبر در شهر فرایبورگ و سپس 31 اکتبر در شهر بازل اجرا شدند.

مهمانان ویژه‌ این پروژه، آنسامبل رِشِرش یکی از معروف‌ترین آنسامبل‌های موسیقی معاصر آلمان و مهدی جلالی از ایران بودند. در این اجرا جلالی به اجرای چندین مقام از مقام‌های باستانی تنبور پرداخت. دلیل انتخاب موسیقی مقامی برای اجرا در کنسرت بزرگداشت این آهنگساز معاصر، علاقه‌ هوبر به موسیقی مقامی بود که بعضاً از آن در تصنیف آثار مدرن خود نیز استفاده می‌کرد.

آکادمی بازل درباره این اجرا نوشت: «هوای ایرانی از طریق گوش‌های سوئیس به سوی قلب‌های شنوندگان راه یافت.»

«جلالی» به زودی قطعات موسیقی معاصر با آثاری از آهنگساز آلمانی توبیاس کلیچ به همراه آثاری از فریبا علیپور (ایران)، دیلشات داوِت (چین)، اورنول‌فور اِلدِن (ایسلند) را برای اولین‌بار به عنوان اجرای world premiere اجرا می‌کند.
او پیش از این نیز آثاری از علی گرجی، فرزیا فلاح، شاهرخ خواجه‌نوری و ارسلان عابدیان برای تنبور سولو یا با همراهی آکاردئون، الکترونیک، گروه کُر که برای او نوشته شده‌اند را در شهرهای مختلف آلمان اجرا کرده و سمینارهایی در دانشگاه موسیقی و رقص کلن، دانشگاه موسیقی، تئاتر و رسانه‌ هانوفر و دانشگاه موسیقی فرایبورگ درباره‌ تنبور داشته است.

کلاوس هوبر آهنگساز برجسته‌ سوئیسي و معلمي تاثيرگذار در نيم‌قرن اخير بود. او نوازندگي ويلن و پداگوژي را در كنسرواتوار زوريخ آغاز و هم‌زمان به فراگيري آهنگسازي پرداخت. در ادامه، آهنگسازي را در برلين با بوريس بلاخر ادامه داد. به عنوان آهنگساز، هوبر با موسيقي سريال، تحت تاثير آنتون وبرن آغاز كرد. هوبر يكي از چهره‌هاي شاخص و برجسته از نسل خود، در قياس با پير بولز و كارل هاينتس اشتوكهاوزن بود. که در آكادمي موسيقي شهر بازل و دانشگاه موسيقي فرايبورگ تدريس كرد.

از میان دانش آموزان او مي‌توان به برايان فرنی‌ها، ولفگانگ ریم، کایا سارياهو، توشیو هوکوساوا و یونگي پاگ-پان (كه بعدها با او ازدواج كرد) اشاره كرد. كلاوس هوبر در دوم اكتبر سال ٢٠١٧، در سن ٩٢ سالگي، در ايتاليا درگذشت.
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آبان 1397 - 12:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوازندگی «مهدی جلالی» در مراسم ​بزرگداشت «کلاوس هوبر» | موسیقی ما