برنامه یاد بعضی نفرات
 
در همکاری ارکستر نیلپر با «مارتینا کوسسکا»
اولین رهبر ارکستر خارجی زن در ایران روی صحنه می‌رود
موسیقی ما - ارکستر «نیلپر» در جشن صدمین سالگرد استقلال لهستان در حالی به اجرای برنامه می‌پردازد که «مارتینا کوسسکا» - آهنگساز و رهبر ارکستر لهستانی-  قرار است به عنوان رهبر مهمان این ارکستر را رهبری کند. به نظر می‌رسد حالا حضور رهبران زن در فضای موسیقی ایران به امری متداول بدل شده است. «کوسسکا» می‌گوید که خوشحال است به عنوان اولین زنِ رهبر خارجی در ایران روی صحنه می‌رود و امیدوار است حضورش راه را برای حضور رهبران زن ارکسترها در ایران هموارتر کند. در این کنسرت «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان در کنار اجرای آثار هنرمندان لهستانی نظیر گورتسکی، کیلار و فردریک شوپن اجرا می‌شود.

 «ویچک اونلت» -کاردار سفارت لهستان- در نشستی که به همین منظور برگزار شد، به این مساله اشاره داشت که امسال تصمیم گرفته‌اند تا جشن استقلال‌شان را با ایران به اشتراک بگذارند و به همین دلیل کنسرتی شامل موسیقی کلاسیک لهستانی و موسیقی کلاسیک ایرانی اجرا می‌شود. موسیقی زبان بین‌المللی است و ملت‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. امیدوارم این کنسرت نه تنها باعث شناساندن تاریخ لهستان شود، بلکه احساسات و ارزش‌های مشترک هم تجربه شوند»‌.

او با اشاره به این نکته که پناهندگان لهستانی در زمان جنگ جهانی دوم به ایران پناه آوردند، گفت: «ما لهستانی‌ها  از میزبانی ایرانی‌ها در آن زمان بسیار قدردان هستیم و مسلماً دوست داریم این تاریخ توسط ایرانی‌ها بیشتر دانسته شود و امیدواریم بتوانیم با کمک رسانه‌ها و کنسرت نیلپر بیشتر این تاریخ را بشناسانیم. مسلماً از ایده‌های پیشنهادی هم استقبال می‌کنیم.»

او همچنین به این نکته اشاره داشت که در سال ۲۰۱۹ نمایشگاه اسناد و تصاویر تاریخی درباره پناهجویان لهستانی در ایران اجرا می‌شود.

«احسان تارخ» -سرپرست ارکستر نیلپر- نیز کنسرت جشن استقلال کشور لهستان را دومین پروژه بین المللی این ارکستر به‌صورت همکاری با سایر کشورها دانست: «خوشحالیم که در این کنسرت برای اولین بار یک زنِ هنرمندِ لهستانی ارکستر نیلپر را رهبری می‌کند. در بخش اول، اجرای چهار قطعه از آهنگساز ایرانی احمد پژمان و ۲ قطعه از آهنگسازان لهستانی اجرا می‌شود. در بخش دوم هم ارکستر پیانو شوپن با حضور رهبر مهمان، خانم «مارتینا کوسسکا» و نوازندگی «توماش زاینتس» از لهستان اجرا می‌شود. در واقع، ارکستر نیلپر، قصد دارد از حضور رهبران مهمان هم بهره ببرد و در این کنسرت، تجربه اولین رهبر مهمان را خواهیم داشت.»

«نوید گوهری» -رهبر دائم ارکستر نیلپر- نیز ضمن اشاره به اینکه این ارکستر پس از مرارت‌های فراوان در آستانه پانزدهمین سالگرد فعالیت خود قرار دارد، گفت: «در این مدت عمده تمرکز ما بر روی اجرای رپرتوارهای جدی موسیقی کلاسیک و معاصر معطوف بوده است و موفق شدیم برای این ارکستر خصوصی فصل هنری مشخص کنیم. ما از معدود ارکسترهایی هستیم که به صورت منظم (هفته‌ای یک‌بار) تمرین می‌کنیم و همچنین موفق شدیم برای این ارکستر از حضور رهبران میهمان بین المللی استفاده کنیم. این ارکستر خصوصی در آستانه پانزدهمین سال فعالیت است تمرکز این ارکستر روی اجرای آثار آهنگسازان معاصر است اما نگاهی هم به آثار کلاسیک دارد. چهار قطعه «سوران، هنگام، شوش و خوارزم» توسط احمد پژمان از موسیقی فولکلور الهام گرفته و به صورت کلاسیک و آکادمیک در آمده است. قطعات گورتسکی و کیلار هم از لهستان اجرا می‌شود.»

به گفته‌ی او نکته قابل توجه در رپرتوار این کنسرت، استفاده از آثاری است که هر یک به خودی خود، دارای المان‌های فرهنگی و بومی منطقه‌های مختلف ایران و لهستان است.  

در  این نشست همچنین «مارتینا کوسسکا» رهبر لهستانی میهمان ارکستر نیلپر نیز طی سخنانی گفت: «من بر این اعتقاد هستم که ارکستر نیلپر بهترین ارکستر ایران است. من اجراهای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را دیده ام و از نزدیک با چندین ارکستر دیگر هم برخورد داشته‌ام. »

ارکستر نیلپر روز شنبه 26 آبان در جشن صدمین سالگرد استقلال کشور لهستان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آبان 1397 - 12:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اولین رهبر ارکستر خارجی زن در ایران روی صحنه می‌رود | موسیقی ما