برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرعامل بنیاد رودکی شفاف‌سازی مالی کرد
امسال درآمد موسیقی تالار وحدت 760 میلیون تومان بود

موسیقی ما ـ مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی صبح هفتم آذر ماه در قالب یک نشست خبری به «شفاف سازی در گزارش عملکرد مالی بنیاد رودکی» پرداخت و به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ داد.

علی اکبر صفی پور گفت: «تقریبا سه ماه پیش بود که گزارش عملکرد بنیاد رودکی را در سایت بنیاد رودکی و سامانه‌های مرتبط با وزارت ارشاد بارگذاری کردیم اما بعد از گذشت سه ماه برخی عزیزان نکاتی را مطرح می‌کنند که من تعجب کردم چطور پس از سه ماه از انتشار گزارش شروع به بیرون کشیدن مطالبی از این گزارش می‌شود. پس از اینکه به برنامه‌ای در شبکه چهار سیما دعوت شدم متوجه شدم، متاسفانه با وجود اینکه این برنامه باید نهایت بی طرفی را رعایت می‌کرد اما دوستان از همان ابتدا بر طبل منفی کوبیدند و من واقعا نمی‌دانم چرا ماجرا به این گونه هدایت شد. البته در همان برنامه یک سری نکات روشن شد که به دلیل محدودیت زمانی نتوانستیم به طور کامل نسبت به برخی از ابهامات پاسخ دهیم از این جهت برای برگزاری این نشست اقدام کردیم.»

صفی‌پور با رونمایی از گزارش سازمان حسابرسی درباره بنیاد رودکی طی سال‌های اخیر ادامه داد: «خوشحالم که حدود سه سال است سازمان حسابرسی، حسابرس  قانونی بنیاد رودکی است که خوشبختانه ما در این مدت توانسته‌ایم از این سازمان گزارش حسابرسی مطلوب دریافت کنیم. این موضوع باعث افتخار ماست که چنین اتفاقی برای مجموعه بنیاد رودکی رخ داده است. من از شما دوستان رسانه می‌خواهم که با عزیزان سازمان حسابرسی هم گفتگو کنید و درباره عملکرد ما از آنها توضیح بخواهید تا مطمئن شوید ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. در این گزارش حتی از میزان حقوق مدیران بنیاد نیز اطلاعاتی ارائه شده است که می‌توانید به آنها نیز دست پیدا کنید. به هر صورت من از شما می‌خواهم در این لحظه عقب گردی به فعالیت های بنیاد رودکی داشته باشیم. شما اگر قضاوت منصفانه‌ای داشته باشید، متوجه شرایطی می‌شوید که مطلوب بوده است. از سوی دیگر وقتی بنده وارد بنیاد رودکی شدم از مدیر امور مالی بنیاد خواستم که موجودی بنیاد رودکی را به من ارائه دهند. در آن زمان موجودی بنیاد در تیر ماه ۱۳۹۵ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود. خوشبختانه ما از همان زمان با دوندگی هایی که انجام شد در ابتدا حقوق عقب افتاده خرداد ۹۵ را به کارکنان پرداخت کردیم و از آن زمان تاکنون تلاش کردیم دیگر تاخیری در پرداخت حقوق‌ها نداشته باشیم.»

صفی پور گفت: «من از دوستان رسانه‌ای واقعا می خواهم حتما مقایسه‌ای از عملکرد این چند ساله بنیاد نسبت به فعالیت‌های قبلی داشته باشند و ببینند آیا ما عقب‌گرد کرده‌ایم یا پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؟ من بر این باورم بنیاد رودکی از روزمرگی درآمده و صاحب یک رویکرد استراتژیک مبتنی بر برنامه است. وی افزود: قطعا ممکن است در این مسیر دچار آسیب هایی نیز شده باشیم؛ یعنی ممکن است در این برنامه ها فضایی به وجود آمده باشد که قابل دفاع نباشد. البته که من به جهت همین مشکلات عذرخواهی کردم اما این درست نیست که ما نکات مثبت را نبینیم و دستاوردهای مثبت یک مجموعه را زیر سوال ببریم.»

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: «تفاهم‌نامه‌ای برای کمک مالی وزارت ارشاد به بنیاد رودکی در سال ۱۳۹۶ امضا شده است که در این تفاهم نامه مبلغ ۲۰ میلیارد تومان باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما داده می‌شد. یعنی حدود یک و نیم میلیارد تومان نسبت به مصوبه هیات امنا کم شده است. به عبارتی وزارت ارشاد به ما اعلام کرد که نمی‌تواند آن رقم مصوب هیات امنا را تامین کند. البته در این مورد طبیعی است که مبلغ وصولی به مجموعه‌ها نسبت به بودجه تصویب شده کمتر باشد. از سوی دیگر در پایان سال ۹۶ تمامی داشته‌های مالی بنیاد حدود ۲۶ میلیارد تومان بوده است. باز هم تاکید می‌کنم که بنیاد رودکی بودجه رسمی ندارد و آنچه وزارت ارشاد به ما پرداخت می‌کند براساس «کمک مالی» است. ما مکلف هستیم بر اساس یک مسیر قانون‌مند و دارای ضابطه کارها را انجام دهیم و در پایان سال است که سازمان حسابرسی می‌آید و ضمن بررسی به ما هم نکاتی را تذکر می‌دهد و هم نسبت به تایید گزارش مالی ما اقدام می‌کند. ما در سال ۹۷ هم همین مسیر را طی می‌کنیم و شما در گزارش‌ها مشاهده خواهید کرد مسیری که سال گذشته طی شده در این چارچوب اتفاق افتاده است. البته ما در این راستا افزایش بودجه داشتیم که رقم آن حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال درآمد بنیاد و ۲۹۴ میلیارد ریال میزان کمک مالی وزارت ارشاد به ما بوده است.«

صفی‌پور افزود: «البته تا الانتخصیص‌هایی که به ما داده شده بسیار کم است و ما از ۱۸ میلیارد تومان فقط ۸ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم. در این چارچوب پرداخت حقوق پرسنل ۳۹۵ نفره بنیاد رودکی شامل کارمندان و اعضای ارکسترها و هزینه های ضروری دیگر نیز جزو هزینه های اصلی ما حساب می‌شوند. این در حالی است که مشارکت در تولید و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری بخش دیگر هزینه‌های اصلی بنیاد را تشکیل می‌دهند.»

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد مالی بنیاد در حوزه تئاتر گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پولی با عنوان «توسعه تئاتر» به ما می‌دهد که در سال ۹۶ حدود ۵ میلیارد تومان بود در حالی که ما در برخی از موارد تسهیلات زیادی را به گروه‌های تئاتری اختصاص می‌دهیم که این تسهیلات حتی به صورت رایگان نیز هست. در حوزه تعرفه هم باید بگویم که برای هر شب اجرا در تالار وحدت ۵ میلیون تومان تعرفه تعیین شده است که به این تعرفه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود این در حالی است که هزینه هر اجرای نمایش در تالار وحدت بر اساس برآوردی که انجام گرفته حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که این هزینه شامل نگهبان ورودی تالار تا راهنماها و عوامل فنی می شود. ما از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۹ اجرای نمایش داشته ایم که از ۹ گروه اصلا پولی دریافت نکرده‌ایم و تعدادی هم مشمول تخفیف شده‌اند به طور مثال نمایش «کوروش» به کارگردانی خانم پری صابری ۴۸ درصد تخفیف، «ریچارد سوم» ۲۰ درصد تخفیف و نمایش «شط رنج» ۲۰ درصد تخفیف دریافت کرده‌اند. درباره تالار تمرین طبقه هفتم هم باید بگویم ما این سالن را به صورت رایگان به گروه‌های نمایشی می‌دهیم تا آنجا تمرین های خود را انجام دهند مثلا دکتر رفیعی حدود سه ماه سالن تمرین ما را به صورت رایگان در اختیار دارند.»

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بیان کرد: «تخفیف‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی در حوزه تئاتر و موسیقی به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود؛ اول اجرای آثار در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی، دوم کارهایی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس اجرا می‌شود، سوم اجرای برنامه‌های آیینی از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و صفر و سایر مناسبت‌های مذهبی، چهارم برنامه‌هایی که در ارزیابی اولیه مطلوب تشخیص داده شده اما گروه اجرایی در اجرا دچار مشکل شده و درآمد مناسبی نداشتند، پنجم اجراهای موسیقی مریوط به موسیقی اقوام مختلف ایرانی و گروه‌هایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و ششم حمایت از ایده‌های جدید است که همراه این‌ها می‌توانیم به اعطای تسهیلات در برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی، تئاتر، مد و لباس فجر و غیره اشاره کنیم. درصد حمایت در مذاکرات با گروه‌ها و براساس مستنداتی که دارند برآورد می‌شود. ما اهمیت آن برنامه را تعیین می‌کنیم و براساس آن میزان حمایتمان تعیین می‌شود. اعطای تخفیف ۲۰ درصدی در اختیار مدیرعامل است و از این میزان تخفیف بالاتر باید با تایید هیئت‌مدیره بنیاد باشد که این نیز روند خود را دارد. »

صفی‌پور به تعرفه‌های مالی برای کرایه سالن‌ها اشاره کرد و گفت: «تعرفه‌های ما از سال ۱۳۹۳ تغییر نکرده بود، اما امسال تعرفه ها را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دادیم. سوال من این است آیا هزینه‌هایی که دریافت می‌کنیم کفاف هزینه‌هایمان را می‌دهد؟ به طور حتم خیر.»

صفی‌پور در بخش پایانی صحبت‌های خود به درآمدهای بنیاد رودکی از راه تئاتر و موسیقی در هشت ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: «در هشت ماه نخست سال ۹۷ درآمد موسیقی بنیاد از تالار وحدت ۷۶۰ میلیون تومان بوده است. در حوزه تئاتر نیز درآمد بنیاد از تالار وحدت ۳۶۰ میلیون تومان بود. ما از تالار حافظ نیز ۹۷ میلیون تومان و از برج آزادی نیز فقط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشتیم زیرا متاسفانه بخش عمده‌ای از گروه‌ها با مشکل مخاطب رو به رو بودند.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 15:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امسال درآمد موسیقی تالار وحدت 760 میلیون تومان بود | موسیقی ما