برنامه یاد بعضی نفرات
 
دبیر جشنواره‌ی موسیقی نوای فارس از حضور سیاسیون در اختتامیه‌ی جشنواره گلایه کرد
احمد پژمان: کاش در برگزاری هم کمی کمک بفرمایید تا صاحب‌مجلس شوید نه مهمانِ ناخوانده
موسیقی ما - جشنواره‌ی موسیقی فارس با دبیری «احمد پژمان» از هشتم تا شانزدهم آذرماه در شهر شیراز و در سه بخش رقابتی، غیررقابتی و پژوهش برگزار شد و طبقِ روال دوره‌های پیشین، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متناسب با موضوع جشنواره با حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، هومان اسعدی و محمدرضا فیاض انجام شد. در این میان «احمد پژمان» (آهنگساز برجسته‌ی موسیقی ایران) این رویداد را یکی از نجیب‌ترین و شریف‌ترین جشنواره‌های استانی می‌داند. او اما با انتشار نامه ای که متن آن برای انتشار در اختیار «موسیقی ما» قرار گرفته، از حضور تعدادی از چهره‌های سیاسی که بی‌آنکه نقشی در این رویداد داشته باشند، تلاش کردند تا آن را از آنِ خود کنند، گلایه کرد و آنان را مهمانانی ناخوانده دانست.

به گزارش «موسیقی ما» احمد پژمان در این نامه چنین نوشته است: «جشنواره‌ی موسیقی فارس از نجیب‌ترین و شریف‌ترین جشنواره‌های استانی‌ست که در سراسرِ کشور برگزار می‌شود. به همّت جوانانِ همان منطقه و با پول و سرمایه‌ی بخشِ خصوصی که به عشقِ موسیقی و اعتلای فرهنگ پا به میدان گذاشته‌اند. تا جایی که من خبر دارم این جشنواره در دو سالِ گذشته نه از هیچ نهادِ دولتی و حکومتی کمک گرفته و نه کسی از دولتی‌ها و حکومتی‌ها ابرازِ تمایلی به کمکی داشته ولوُ اندک. ایرادی هم ندارد هنرمندانِ موسیقی سال‌هاست خو کرده‌اند به این‌که کارشان را خودشان سامان بدهند و معطّل رسیدنِ دستی برای هم‌یاری نباشند.

از حق نمی‌توان گذشت که جشنواره‌ی امسال خوب برگزار شد. نظم و انضباط و رعایتِ حقوق هنرمندان و دقت در داوری‌ها و کوشش برای برگزاریِ جشنواره‌ای با حدِّاکثر توانی که در شهرستان وجود دارد از نکاتی بود که دو دوره‌ی اخیرِ این جشنواره را از سال‌های پیش و کلیّتِ جشنواره‌ی موسیقیِ فارس را از دیگر  جشنواره‌های استانی آشکارا ممتاز می‌نمود. همین بود که دعوت دوستان شیرازیم را بی‌درنگ پذیرفتم . بی‌شک برای من بسیار دلپذیر بود که چند روزی را در کنارِ هنرمندان جوانِ استان فارس و داوران ارجمندِ مدعو بودم و در معیّت ایشان روز و روزگارمان خوش شد. مضاف بر آن که هیئتِ داورانِ امسال در نوعِ خود بی‌نظیر و متشکّل از بهترین‌های موسیقیِ ایران بود.

تنها چیزی که شیرینیِ جشنواره را در کامِ همه تلخ کرد، همان بود که خصوصی به دوستان گفتم و اینک ناگزیر و موظف هستم به آشکارا گفتن‌اش. از میانِ سیاسیّونی که در شبِ اختتامیه سخنرانی کردند و برای جماعتی که خود همه موسیقی‌شناسانی حرفه‌ای بودند درباره‌ مطالب پیش‌پا افتاده‌ی موسیقی توضیحِ واضحات دادند، چند نفر در برگزاریِ این جشنواره حضور مستقیم و موثّر داشته‌اند؟ چند نفر نفوذِ اداری‌شان را برای برگزاریِ بهترِ این جشنواره به‌کار گرفته‌اند؟ چند نفر اصلاً می‌دانستند که چنین جشنواره‌ای در جریان بوده‌است؟ بدیهی‌ست اگر بنا باشد کسی در چنین جمعی سخن براند، یا باید از سیاست‌گذاران فرهنگی باشد یا از هنرمندان. سخنرانیِ اشخاصِ غیرِ مرتبط با فرهنگ و موسیقی هرچه‌قدر هم که محترم باشند در چنین مجلسی منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بیرون نشستن و تماشا کردن و بعد بی‌مقدمه و سرزده از راه رسیدن و مجلسی را که دیگرانی زحمت‌اش را کشیده‌اند از آنِ خود کردن زیبنده‌ی هیچ سیاستمدارِ اخلاق‌مندی نیست.

به این عزیزان که ناگهان و به واسطه موفقیت و فراگیر شدن این رویداد هنری علاقمندِ به موسیقی شدند و قدم‌رنجه کردند و سخنرانی‌هایشان اسبابِ چندین عکسِ یادگاری را فراهم کرد که لابد در انتصابات و انتخاباتِ بعدی به‌کار خواهد آمد عرض می‌کنم: خوش آمدید امّا خاطرجمع‌اید که مجلس را درست آمده‌اید؟ اگر به چنین مجالسی علاقمند هستید زهی افتخار، فقط در برگزاری‌شان هم کمی کمک بفرمایید تا شما را هم بشود صاحب‌مجلس تلقّی کرد و نه مهمانانِ ناخوانده.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آذر 1397 - 11:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احمد پژمان: کاش در برگزاری هم کمی کمک بفرمایید تا صاحب‌مجلس شوید نه مهمانِ ناخوانده | موسیقی ما