برنامه یاد بعضی نفرات
 
سومین دوره «شب‌های جنوب» با خالو قنبر و «داماهی» آغاز شد
اجرای جنوبی‌ها در سرمای نیاوران
موسیقی ما - سومین دوره شب‌های جنوب با اجرای متفاوت خالو قنبر راستگو و گروه «داماهی» آغاز شد. «خالو قنبر»، «اشووو»، «خالو قنبر راستگو»، «لنج و بیوه»، «محله خاموشان» و... سالن یک لحظه هم آرام نمی‌گرفت. مخاطبانی که خیلی‌هاشان از بندرعباس به پایتخت آمده بودند تا در نخستین شبِ جنوبی، اجرای خالو قنبر و «داماهی» را ببینند، یک‌صدا و بی‌وقفه می‌خواندند و کف می‌زدند و با موسیقی همراهی می‌کردند.
 
موسیقی «هرمزگان» در نخستین شبِ این رویداد سه روزه، سالن را احاطه کرده است. قنبر راستگو با دو پسرش و ابراهیم علوی روی سن می‌آیند. این‌بار خالو مانند سال‌های پیش و اجراهای دیگرش فقط به خواندن و نی جفتی نواختن اکتفا نمی‌کند؛ او شروع می‌کند به روایت قصه‌ای از قصه‌های جنوب. همان کاری که در موسیقی نواحی و مقامی ایران مرسوم است. پیش از این، خالو در هیچکدام از اجراهای تهران‌اش داستان نخوانده بود.
 
پس از بخش نخست، مانند سال قبل اعضای «داماهی» کم‌کم روی سن می‌آیند و همه با خالو هم‌نوا می‌شوند. موسیقی آن‌ها همه در خدمت نی‌جفتی خالوست و هر بار خالو در جفتی‌اش می‌دمد، مخاطبان تمام انرژی خود را آزاد می‌کنند. قصه‌گویی خالو که تمام می‌شود، نوبت به «داماهی» می‌رسد.
 
داماهی این‌بار متفاوت از گذشته ظاهر می‌شود. تنظیم‌ها کمی فرق کرده که اقتضای شب‌های جنوب است و روشن که تنظیم‌ها بیش از پیش در خدمت موسیقی هرمزگان قرار گرفته‌اند. داماهی در این اجرا تنها دو قطعه فارسی اجرا کرد. مجید سالاری هم حضور پررنگ‌تری در خوانش و همراهی با رضا کولغانی داشت. درامر گروه تغییر کرده بود و احمد عباس‌نیا جایگزین شده بود. درامر جوانی که به تازگی همکاری با داماهی را آغاز کرده، شلوغ‌کاری نمی‌کرد و بسیار محدود، کنترل‌شده و تکمیل‌کننده پرکاشن بود.
 
حسین نظری اما نقطه روشن و تازه‌ای در اجرای داماهی بود. قیژک‌نوازی از مکران‌زمین. او در سه قطعه نواخت و در دو قطعه خواند. او قطعه «در سایه گل» را در مقام کهنویی بازخوانی کرد که تحریرهایش بیش از هر چیزی به موسیقی جَز نزدیک بود. در این شب تنها صدابرداری سالن برخلاف همیشه کمی شنونده را آزرده می‌کرد.
 
امسال هم اکثر هنرمندانی که در شب‌های جنوب روی صحنه می‌روند، همان‌هایی هستند که سال گذشته به این فستیوال دعوت شده بودند و به این ترتیب مهدی ساکی و ماکان اشگواری، گروه سلیدون، گروه جالبوت و محسن شریفیان برنامه‌یشان را اجرا خواهند کرد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 دی 1397 - 13:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای جنوبی‌ها در سرمای نیاوران | موسیقی ما