برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای آثاری از هوشنگ کامکار
گروه «ژاو» دهم بهمن ماه در کیش به اجرای برنامه می‌پردازد
موسیقی ما – کنسرت گروه «ژاو» با اجرای آثاری از «هوشنگ کامکار» و هم‌خوانی «صبا کامکار» دهم بهمن‌ماه در کیش روی صحنه خواهد رفت؛ این در حالی است که این گروه به تازگی در تالار وحدت تهران به اجرای برنامه پرداخته است.

در بخش ابتدایی این کنسرت قطعاتی چون «در فراق» با آهنگسازی استاد حسن کامکار و شعر پیام بهتاش، «سرود زمین» با شعری از لنگستون هیوز و ترجمه‌ احمد شاملو، سماع ضربی‌ها بر اساس شعر فولکلور کردی و «آن نفسی که با خودی» با شعر مولانا از ساخته‌های استاد هوشنگ کامکار اجرا می‌شود. تمامی قطعات اجرایی بخش دوم از ساخته‌های هوشنگ کامکار است که شامل «گل باغ آشنایی» بر اساس شعری از م. آزاد، «مژگان سیه» از حافظ، «می‌تراود مهتاب» با شعری از نیما یوشیج و «حجاب چهره‌ی جان» از حافظ می‌شود.

«هوشنگ کامکار» درباره این کنسرت نوشته است: «اکثر قطعات اجرایی در این کنسرت به سبکِ نوعی از موسیقی ملی ایران تعلق دارد که در آن فقط از سازهای ایرانی با استفاده از تکنیک‌های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی‌ها، فنون کنترپوانتیک و پلی‌فونیک ساخته شده‌اند. این تکنیک‌ها به‌نحوی به کار رفته‌اند که در کل هویت ملی حفظ شوند. فرق نوع دوم موسیقی ملی ایران در این است که از سازهای موسیقی غربی و برخی سازهای ایرانی استفاده می‌شود. در کل این کنسرت از گروه ژاو با اجرای قطعات یک‌صدایی سنتی موسیقی ایران که در آن همه سازها یک ملودی را در فواصل مختلف می‌نوازند، فرق اساسی دارند. قسمت‌های ارکستری ارزش یکسانی با قسمت‌های آوازی دارند و با فکر و اندیشه موسیقایی ساخته شده‌اند و در واقع به چند آکورد ساده و یا تکرار جملات ساده‌‌ آوازی همانند موسیقی سنتی محدود نیستند، در نتیجه اعضای گروه و خواننده نقش یکسانی در اجرا دارند و همانند موسیقی سنتی تنها خواننده در آن مهم نیست.»‌

در این برنامه سیاوش کامکار نوازنده سنتور، امین جهانگیری سنتور، نیریز کامکار تار و احسان امامی عود، امیر ناصر رنجبر خواننده و کمانچه، مرتضی مومنیان تنبک و سازهای کوبه‌ای، پارسا شرافتی کمانچه و سارا هاشم زاده دف، صبا کامکار همخوان اعضای گروه ژاو برای این کنسرت هستند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 بهمن 1397 - 12:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه «ژاو» دهم بهمن ماه در کیش به اجرای برنامه می‌پردازد | موسیقی ما