برنامه یاد بعضی نفرات
 
امروز در جشنواره‌ی موسیقی فجر چه کنسرت‌هایی اجرا می‌شود؟
آغازِ ماراتنِ نغمه‌ها
موسیقی ما – سی‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر از امروز با اجرای چند کنسرت و نمایش فیلم در تالارهای وحدت، رودکی، ایوان شمس، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، سوره حوزه هنری، برج میلاد و خانه سینما  آغاز می‌شود و این آغازِ ماراتنی یک هفته‌ای برای موسیقی کشور است.

افتتاحیه با نواهای ایرانی و آذری
در آغاز برنامه‌های سی‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به رهبری «فریدون شهبازیان» و رهبری مهمان «آقاوردی پاشایف» قطعاتی از جواد معروفی، حسین دهلوی، همایون رحیمیان، فکرت امیراف، توفیق علی اف را اجرا می‌کند. «فریدون شهبازیان» پیش از‌آغاز جشنواره این وعده را داده بود که بهترین کارهای ارکستر را در این رویداد اجرا خواهد کرد. «پاشایف» از رهبرانِ با سابقه‌ی آذربایجان است و پیش از این هم اجراهای مختلفی در شهرهای ایران داشته است و حالا حضورش در این برنامه علاوه بر آنکه می‌تواند نویدِ اجرای خوبی در جشنواره را بدهد، می‌تواند برای نوازندگانِ ارکستر نیز پرفایده باشد و مخاطبان (به‌خصوص مخاطبانِ آذری) اشعار، موسیقی، ملوی‌ها و تم‌های متفاوتی را بشنوند؛ اما یکی از مهم‌ترین قطعاتِ این کنسرت، اجرای آثار زنده‌یاد «جواد معروفی» - آهنگ‌ساز و پیانیستِ بزرگ- است که سال‌ها پیش «حسین دهلوی» آن را برای ارکستر تنظیم کرده بود و حالا قرار است برای اولین بار در این کنسرت اجرا شود.»

بین‌المللِ بی‌دلار
امسال بخشِ بین‌الملل جشنواره‌ی موسیقی تحتِ تاثیر نوساناتِ دلار با مشکلاتِ بسیاری مواجه شد و به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت که اجراهاهی خارق‌العاده‌ای در این بخش ببینیم؛ اما در همین اولین روز از جشنواره تریوی «امنل» به اجرای کنسرت می‌پردازد،‌ نکته‌ی مهم در بخش بین‌الملل جشنواره‌ی سال جاری این است که آنها نیز به اجرای آثاری از آهنگ‌سازانِ ایرانی می‌پردازند که دغدغه‌ی دبیرِ جشنواره – شاهین فرهت- است.

یک اجرای هیجان‌انگیز برای کلاسیک دوستان

 اما در تالار رودکی «آرپینه اسرائیلیان» در ساعت 18 و 30 به تک‌نوازی پیانو می‌پردازد. «آرپینه ایسرائیلیان» نوازنده‌ای متبحر در سازِ تخصصی‌اش است که  اجراهایش در ایران و دنیا همواره با استقبالِ بسیار زیادی مواجه می‌شود. او در سال 1971 در شهر ایروان در خانواده موسیقی‌دان متولد شد و به دلیل استعداد و علاقه وافرش به موسیقی در سال 1977 در رشته نوازندگی پیانو در مدرسه موسیقی «چایکوفسکی» آغاز به تحصیل کرد، او پس از 12 سال تحصیل در سال 1989 دوره ابتدایی و متوسطه را در آن مرکز هنری به پایان رساند و در همان سال در آزمون ورودی کنسرواتور «کمیتاس» پذیرفته شد و تحصیلات عالی خود را در رشته نوازندگی پیانو در سطح تخصصی ادامه داد.
«آرپینه» در سال 1994 به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به اخذ فوق لیسانس از آن کنسرواتور شد و در همان مرکز به عنوان مدرس مشغول به کار شد. در کنار فعالیت آموزشی، او از سال 1996 نوازندگی حرفه‌ای را در ارکستر ساز‌های زهی ایروان آغاز و از سال 2000 همزمان در گروه تک‌نوازان موسیقی معاصر به رهبری «زاون وارتانیان» به اجرای آثار موسیقی مدرن پرداخته است. و بعد از آن در همین تالار، ارکستر سمفونیکِ «رسانه‌ی هنر» به رهبری پدرام طاهریان کنسرت می‌دهد.

نواهایی در اصفهان
از آن طرف در ایوانِ شمس «فاضل جمشیدی» و «حسین پرنیا» به اجرای کنسرتِ «همایون پرنیا» می‌پردازند و قطعاتی در آواز اصفهان را اجرا می‌کنند؛ همچنین 4 تصنیف اصلی از اشعار رهی و معیری و هوشنگ ابتهاج انتخاب شده که در این برنامه اجرا می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به تصنیف‌های خواب نیلوفر،عشق و بهانه، صد ترانه و هجر غم انگیز اشاره کرد و پس از آن آوازهایی از اشعار مولانا، خیام و محمدعلی بهمنی اجرا می‌شود. همین اجرا 28 بهمن در خرم آباد به روی صحنه خواهد رفت.

 بارِ دیگر موغام

 کنسرت گروه «موغام» از کشور آذربایجان در حوزه‌ی هنری یکی دیگر از برنامه‌های اولین روز از جشنواره‌ی موسیقی است، گروهی که می‌گوید از موسیقی کلاسیک و ملی آذربایجان برای زنده نگه داشتن موسیقی فاخر و پرافتخار آذربایجان و نیز تولید فکر هنری در بین جوانان استفاده می‌کند. این گروه به سرپرستی شهریار صدیق به اجرای آثاری از موسیقی کلاسیک منطقه آذربایجان می پردازد. «رویام داسان»، «آی قیز»، «نه واختا قالدی»، «محبوبه»، «کیم اوتوزدی کیم اوتدی»، «منی آتدین آتشه»، «ایلک دفعه ساحیلده»، «یاشا محبتیم»، «داغلاردا دومان گوزلدیر»، «بیلمه‌میشدیم آنا» از جمله آثاری هستند که گروه «راست موغام تبریز» در این کنسرت به مخاطبان ارائه می دهد.

اجرای بانوی پیشکسوت

در رودکی ابتدا ارکستر نوجوانان رودکی به رهبری «قادر رودکیان» روی صحنه می‌رود و بعد از آن گروه «گلبانگ» به سرپرستی «بهناز ذاکری» روی صحنه می‌رود. «ذاکری» سال‌های سال است که بی‌حاشیه به فعالیت‌های خود در عرصه‌ی موسیقی می‌پردازد؛ از همان زمانی که در گروه «محمد اسماعیلی»‌ و «افیلیا پرتو» می‌نواخت تا حالا که در جشنواره اجرا دارد. شاگردِ «نورعلی برومند»، «داریوش صفوت»، «محمدتقی مسعودیه»، «علیرضا مشایخی»، «شاهین فرهت»، «پری برکشلی»، «مصطفی کمال پورتراب» و «احمد پژماندر خیلی جوانی به همراه ارکستر بزرگ رادیو، چهارمضراب ماهور «درویش خان» با تنظیم «فریدون شهبازیان» را اجرا کرد و پس از انقلاب اولین کنسرت بانوان بدون خواننده را در سال ۱۳۷۱ با دو گروه «سماعی» و «گلبانگ» سرپرستی کرد.

و اجراهای دیگر
گروه «خنیاگران خیام» به سرپرستی صمد برقی و گروه «فاخته» به سرپرستی رضا موسوی‌زاده از دیگر اجراهای اولین روزِ جشنواره است؛ از آن طرف «بهنام بانی»‌در برجِ میلاد می‌خواند و در سالن سیف‌الله داد خانه سینما نیز فیلم‌های  «مایسترو» به کارگردانی وحید زارع‌زاده – فیلم «سمفونی ایران» به کارگردانی وحید موسائیان و «شش قرن و شش سال» به کارگردانی مجتبی میرتهماسب روی صحنه می‌رود.

 چهل سالگی انقلاب و موسیقی 
در بخش «گفتمان چهل سالگی موسیقی فجر» که اختصاص به موضوعات مرتبط با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و موسیقی اختصاص دارد، نشست «بررسی چالش‌ها و موانع عدم تحقق قانون حمایت از مولف و مصنف در موسیقی ایران» با حضور شهاب منا مولف و پژوهشگر موسیقی و بابک چمن‌آرا ناشر موسیقی به میزبانی شبکه رادیویی «گفت‌وگو» در محل تالار وحدت برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 11:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آغازِ ماراتنِ نغمه‌ها | موسیقی ما