برنامه یاد بعضی نفرات
 
ترانه‌های محلی اسلواک و "اشک‌ها و لبخندها" در اجرای گروه کر شهر تهران
موسیقی ما - گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی در آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به صحنه رفت. در برنامه این گروه قطعات مختلفی از آهنگسازان ایرانی و خارجی که برای گروه کر نوشته‌شده بود به اجرا درآمد.

نخستین قطعه‌ای که در این کنسرت اجرا شد "ای یار" به آهنگسازی احمد پژمان بود. پس از آن قطعه "زمستان" به آهنگسازی حمید عسگری اجرا شد. در ابتدای این قطعه ساز پیانو چند نت آرام نواخت و پس از آن اعضای گروه با ایجاد صدای باد و خش‌خش برگ‌ها بر روی زمین، فضایی را مهیا کردند تا قطعه زمستان با حال و هوای سرد زمستانی اجرا شود. کلماتی مانند سفید و زمستان مدام توسط خوانندگان تکرار می‌شد و گروه‌های صوتی مختلف این کلمات را به شکل‌های متفاوت اجرا می‌کردند. در آخر با کش آمدن صداها و سکوت آنها تعدادی از خوانندگان تک‌به‌تک و با فواصل زیاد کلمه زمستان را تکرار کردند تا در نهایت به سکوت رسیدند.

در ادامه "سه مینیاتور کرال" اثر محمدرضا تفضلی اجرا شد. نوازنده پیانو با ضرباتی بر کلاویه‌ها فضا را برای اجرای گروه کر آماده کرد. در بخش دوم از این مینیاتورها قطعه ادبی "نمی‌دانم پس از مرگم چه خواهد شد" نوشته دکتر علی شریعتی توسط گروه کر در فضایی سنگین و آرام خوانده شد.

"دریا" اثر محمد سعید شریفیان قطعه بعدی بود که به اجرا درآمد. این آهنگ که شروعی آرام داشت، کم‌کم اوج گرفت و تلاطم دریا و فراز و فرودهای آن توسط اعضای گروه اجرا شد. برخلاف قطعات پیشین که متن یا شعر آنها واضح و کاملا قابل درک بود، متن این اثر مفهوم نبود و تنها آوایی از کلمات شنیده می‌شد.

پس از آن نوبت به اجرای اثری از امین هنرمند با نام "به دیدارم بیا" که در تمام مدت اجرای آن پیانو گروه کر را همراهی می‌کرد.

قطعه "دیر مغان" با آهنگسازی امیر اسلامی و شعر "به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند" از عراقی، در حالی اجرا شد که گروه‌های صوتی به شکل جداگانه جملات مختلف را اجرا می‌کردند و پس از گذشت نیمی از قطعه‌این گروه‌ها به یکدیگر پیوسته و متحد و یکپارچه کلمات را ادا کردند.

در ادامه بخش نخست کنسرت آثاری از آهنگسازان غیر ایرانی اجرا شد. چهار ترانه محلی اسلواک اثر بلا بارتوک، "در این شب درخشان" و "اگنوس دئی" اثر ساموئل باربر قطعاتی بودند که در پی هم اجرا شدند.

بخش دوم برنامه به اجرای موسیقی فیلم اختصاص داشت و منتخبی از ترانه‌های سه فیلم موزیکال اجرا شد. در این بخش سازهای کنترباس و درامز نیز به گروه اضافه شدند تا در کنار پیانو، گروه کر را همراهی کنند. خواننده‌ها نیز بدون نت به صحنه آمدند و در فضایی کاملا متفاوت به اجرای برنامه پرداختند.

نخست منتخبی از موسیقی فیلم "اشک‌ها و لبخندها" به اجرا درآمد. ابتدا قطعات انگلیسی به آرامی توسط گروه اجرا شد و بعد با نواختن درامز ناگهان فضا تغییر کرد و سرعت و هیجانی در اجرا به وجود آمد. در ادامه، ترانه‌های فارسی که در نسخه دوبله شده فیلم استفاده شده است اجرا شد.

پس از آن نوبت به اجرای ترانه‌های فیلم "لا لا لند" رسید. پیانو کار را آغاز کرد و پس از آن درامز و پیزیکاتوهای کنترباس با سرعت زیاد فضایی را ایجاد کردند تا ترانه‌ای توسط گروه کر اجرا شود. قطعه "شهر ستارگان" با تک‌خوانی و هم‌نوازی پیانو اجرا شد و در ادامه با روشن شدن چراغ‌های ریز بر روی صحنه، ترانه‌های آرام و ملایم فیلم اجرا شد. آخرین بخش از این برنامه به اجرای منتخبی از آهنگ‌های پویانمایی‌های والت دیزنی اختصاص داشت. در این بخش حال و هوای متفاوت و شادی به وجود آمد که مخاطبان را کاملا با خود همراه کرد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 00:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ترانه‌های محلی اسلواک و "اشک‌ها و لبخندها" در اجرای گروه کر شهر تهران | موسیقی ما