برنامه یاد بعضی نفرات
 
وزیر ارشاد: موسیقی ایرانی حافظ رنگین‌کمان اقوام ایرانی است / سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه آخر رسید
موسیقی ما - سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر سه‌شنبه شب در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و تعدادی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند که با اجرای فرزاد جمشیدی برگزار شد.

در ابتدای مراسم گروه کر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری روی صحنه آمد و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و دو قطعه دیگر را اجرا کرد. برنامه بعدی اجرای گروه موسیقی روشنا بود.

موسیقی ما روزبه‌روز در حال پیشرفت است

سپس شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی سن آمد و ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این فستیوال گفت: امسال در جشنواره بخشی از آرزوی من که اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود برآورده شد. من دقیقاً از سال 1364 در این جشنواره حضور داشتم و هر سال شاهد این بودم که فستیوال با تغییراتی همراه می‌شود.

او ادامه داد: امسال هنرمندان ایرانی زیادی در جشنواره برنامه اجرا کردند و شاهد پیشرفت آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله آهنگسازی و نوازندگی بودیم. در یک جمله خلاصه بگویم که امسال آثار آهنگسازان ایرانی توسط خارجی‌ها و آثار آهنگسازان بزرگ خارجی توسط ایرانیان به اجرا درآمد.

فرهت اضافه کرد: موسیقی ما روزبه‌روز در حال پیشرفت است، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد توجه به آثار آهنگسازان ایرانی است. همچنین بعضی گروه‌ها بودند که صدا را در اجراهای زنده تقویت می‌کردند که به نظرم برای اجراهای زنده این حرکت مناسب نیست، بخصوص که صحنه تالار وحدت بسیار مناسب است. دوستان باید در انجام این کار تجدید نظر داشته باشند.

او اضافه کرد: امسال برای من بسیار خاطره‌انگیز بود چرا که شاهد ذوق و شوق دوستداران موسیقی بودم. امیدوارم هر سال شاهد پیشرفت موسیقی باشیم که این تنها آرزوی من است.

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

در ادامه برنامه نماهنگی از درگذشتگان موسیقی کشورمان در حوزه‌های مختلف پخش شد و سپس گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی روی صحنه رفت.

تقدیر از سه هنرمند باسابقه

بخش بعدی به تجلیل از سه هنرمند پیشکسوت موسیقی کریم صالح عظیمی ردیف‌دان و مدرس آواز، رامین جزایری نوازنده و سازنده ساز و فخری ملک‌پور نوازنده پیانو اختصاص داشت.  در این بخش نماهنگی از این سه هنرمند به نمایش درآمد و پس از آن در حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری، شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر، مجید کیانی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی و فریماه قوام صدری نوازنده و آهنگساز موسیقی کلاسیک از آن‌ها تجلیل شد.

موسیقی فجر خط اتصال نسل‌های موسیقی ایران است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: موسیقی به دلیل گستره جغرافیایی و سوابق تاریخی دارای اصالت و قدمت است. البته این برای برخی کشورها صدق می‌کند اما کشور ما به دلیل گستره جغرافیایی دارای اصالت، ترکیب و تنوع است.

او ادامه داد: از طرف دیگر ویژگی جامعه و تاریخ ایرانی خصلت‌های خاص خود را به موسیقی داده است. شاعرانگی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با کلام همراه شود. ترکیب نوا و کلمه، ویژگی خاصی به موسیقی ایرانی داده است. ویژگی جان‌گرایی اشرافی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با عرفان همراه باشد، به طوری که موسیقی ایرانی از زمین به آسمان پر می‌کشد و سپس از آسمان به زمین می‌آید.

صالحی اضافه کرد: موسیقی ایرانی به دلیل تهاجمات پی‌درپی و ظلم و استبداد هم با حماسه و هم با سوگ همراه بوده است، در نتیجه موسیقی ایرانی را می‌توان موسیقی حماسی با همراهی آواهای درد و رنج معرفی کرد.

او تأکید کرد: موسیقی ایرانی یک فرصت برای هر ایرانی و حافظ هویت اوست. در حقیقت ایران با زبان فارسی و موسیقی خود زندگی کرده و زنده مانده و موسیقی ایرانی حافظ رنگین‌کمان اقوام ایرانی است و بخشی از ماندگاری این اقوام به چهره موسیقیایی آن‌هاست. نکته بعدی درباره موسیقی ایرانی این است که خط ارتباطی ایران و دنیاست و اگر به دنبال این هستیم که دریچه‌ای به دنیا باز شده و نفس مهر و محبت ایرانی به جهان برسد می‌شود این نوا را با این خط ارتباطی متصل کنیم.

وی افزود: جشنواره فجر یک فرصت برای بازشناسی موسیقی ایرانی و خط اتصال میان اساتید و آن‌هایی است که ادامه راه استادان را پی می‌گیرند. موسیقی فجر خط اتصال نسل‌های موسیقی ایران است.

او اضافه کرد: این جشنواره با حضور ده‌ها گروه موسیقی در شهر تهران و هم‌زمان برگزاری 15 جشنواره در کشور متصل می‌شود. از سوی دیگر جشنواره موسیقی خط اتصال با موسیقی جهان است که امسال هم چنین فضاهایی در قالب جشنواره به وجود آمد. حال بر این خط های اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد. اینکه ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی می توانیم در این چارچوب موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را زنده کنیم. این ها نواهایی هستند که بعد از هشت سال از یاد نرفته اند. بازنمایی موسیقی انقلاب و دفاع مقدس مجدداً کام مردم را شیرین‌ و خاطرات آن روزها را زنده می‌کند.

1 اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

پس از صحبت‌های وزیر ارشاد گروه موسیقی نواحی یاغلیق روی صحنه رفت و چند قطعه آذری اجرا کرد و در ادامه رضا عسگرزاده نوازنده دودوک و حسام اینانلو نوازنده کمانچه دونوازی اجرا کردند.

شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، مجید کیانی، محمد میرزمانی، داود گنجه‌ای، میلاد کیایی، هادی منتظری، علی اکبر مرادی، منوچهر صهبایی، تقی ضرابی، علی ثابت‌نیا، سعید ثابت، علی مغازه‌ای، علیرضا میرعلی نقی، بهزاد عبدی، احمد صدری، امین غفاری، محمد اسماعیلی، علی اکبر صفی‌پور و... از حاضران در مراسم بودند.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 29 بهمن در هشت سالن برگزار شد. جشنواره در این مدت میزبان اساتید موسیقی، جوانان و ژانرهای مختلف بود. برگزارکنندگان جشنواره امسال توجه ویژه‌ای به آثار آهنگسازان ایرانی داشتند و بر این اساس آثار بسیاری از بزرگان موسیقی اجرا شد. نمایش فیلم‌های مستند درباره موسیقی و برگزاری بخش نواحی با یک موضوع مشخص از دیگر تغییرات قابل توجه جشنواره بود.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اسفند 1397 - 01:01

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وزیر ارشاد: موسیقی ایرانی حافظ رنگین‌کمان اقوام ایرانی است / سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه آخر رسید | موسیقی ما