برنامه یاد بعضی نفرات
 
چکناواریان:
درخشش جهانی ارکستر سمفونی ایران مستلزم حمایت دولت است
موسیقی ما - این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران افزود: تشکیل، تمرین و اجرای ارکستر سمفونی هزینه های زیادی دارد و برای پیشرفت در این عرصه حمایت ها باید افزایش یابد.
وی گفت: ایران در بخش موسیقی کلاسیک به اندازه موسیقی سنتی و اصیل توانمند نیست، اما با برنامه ریزی مناسب و با توجه به علاقه مندان هنرمند متعدد و با انگیزه می توان این موسیقی را توسعه داد و در کشورهای دیگر به هنرنمایی پرداخت.
چکناواریان به ساخت اثری با عنوان 'کوروش کبیر' اشاره کرد و گفت: این اثر موسیقی سال آینده در لندن و تهران اجرا خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به ساخت اثری با عنوان 'عاشورا' ، افزود: این اثر هنری مربوط به شهدای جنگ تحمیلی و شجاعت و از خودگذشتگی سربازان وطن است که سال آینده در لندن و تهران اجرا می شود.
این موسیقیدان برگزاری مراسم بزرگداشت استاد همایون خرم در دانشگاه صنعتی اصفهان را فوق العاده دانست و افزود: در چنین مراسمی چیزی جز عشق، دوستی و همبستگی هنرمندان و مردم به چشم نمی آید و حتی اگر بگوییم حضور روح این هنرمند فقید در بین جمعیت حس می شد، سخن گزافی نیست.
چکناواریان تاکید کرد: همه ما موظفیم قدر هنرمندان را بدانیم و آنان را در زمان حضورشان مورد تجلیل و تکریم قرار دهیم.
این موسیقیدان خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی مدیون هنرمندانی همچون استاد محمدرضا شجریان و استاد همایون خرم و بسیاری دیگر است.
این هنرمند برجسته گفت: برپایی مراسم یادبود همواره خاطره انگیز خواهد بود و برای نسل جوان و هنرمندان جذاب و اثربخش است.
بزرگداشت استاد همایون خرم نوازندهٔ ویولن، موسیقیدان و آهنگساز برجستهٔ ایران با حضور جمعی از هنرمندان صاحب نام کشور شامگاه سه شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
لوریس چکناواریان از کودکی و نوجوانی با هنر موسیقی آشنا شد و تحصیلات خود را در این زمینه از سال 1332 در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد.
وی سپس به اتریش رفت و تا سال 1340 در آکادمی موسیقی این کشور در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر به تحصیل پرداخت. چکناواریان پس از بازگشت به ایران مدتی تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبایی کشور را برعهده داشت.
این آهنگساز در سال 1342 دوباره به اتریش بازگشت و در آنجا به فعالیت خود ادامه داد، دو سال پس از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل پرداخت. او در سال 1349 به ایران برگشت و علاوه بر رادیو و تلویزیون چندین کنسرت بزرگ را نیز در تالار رودکی اجرا کرد.
چکناواریان در سال 1351 به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد و از سال 1368 تا 1379 رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را نیز به عهده داشت.
این موسیقیدان ایرانی در طول فعالیت هنری خود بیش از 75 اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از 45 موسیقی فیلم ساخته‌ است.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اسفند 1397 - 01:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درخشش جهانی ارکستر سمفونی ایران مستلزم حمایت دولت است | موسیقی ما