برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس
«بیژن کامکار» و «علی‌اکبر بهاری» گنجینه‌ی زنده‌ی بشری شدند
موسیقی ما - در جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس «بیژن کامکار» نوازنده ساز رباب و «علی اکبر بهاری» استاد سرنا نوازی کردی خراسان در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفتند.

جلسه‌ی «کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس و حاملان آن» در اولین روزِ اسفند در معاونت میراث فرهنگی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور و کارشناسان و مدیران ارشد حوزه میراث ناملموس در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این جلسه ۴۰ پرونده از سوی استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کهگلیویه وبویراحمد ارائه شد که از این تعداد ۲۰ پرونده میراث ناملموس و ۴ نفر به عنوان حاملان زنده بشری برای ثبت در فهرست میراث ملی ناملموس انتخاب شدند.

«بیژن کامکار» - خواننده، نوازنده‌ی برجسته‌ی دف، عضو گروه کامکارها و از بنیانگذاران گروه‌های شیدا و عارف است؛ اما شاید بتوان مهم‌ترین نقش او در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست.

«علی اکبر بهاری» از ستارگان موسیقی خراسان در زمینه ی سرنانوازی است. او از ایل بزرگ کُرمانج‌های توپکانلو بوده و در سال ۱۳۳۷ در حین کوچ به دنیا آمده است. این هنرمند هنرش را از پدرش ممیش خان او هم از پدرش محمد ابراهیم و محمد ابراهیم هم از پدرش ممیش خان که از سرنانوازان مشهور زمان خویش بوده است به ارث برده است. استاد بهاری جایگاه ارزنده و والایی در میان کُرمانج ها و مردم خراسان دارد.
تاریخ انتشار : جمعه 3 اسفند 1397 - 13:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «بیژن کامکار» و «علی‌اکبر بهاری» گنجینه‌ی زنده‌ی بشری شدند | موسیقی ما