برنامه یاد بعضی نفرات
 
‌ تهیه کننده رادیو:
موسیقی مهمترین شکل هنری برای کشف نشانه شناسیِ اندیشه فرهنگی است

موسیقی ما - فرهاد دهنوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه موسیقی در میان تمام هنرها، تنها هنری است که بی واسطه ترین پل ارتباطی را میان خالق و مخاطب برقرار می‌کند گفت: اما همین ارتباط بی واسطه وقتی در بستر رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر جامعه‌ای قرار می‌گیرد تلاش می‌کند تا حال و هوای برخاسته از همان بسترها و جریانات جاری اجتماعی را در قالب زبان هنری‌اش به مخاطب منتقل کند.

وی ادامه داد: به همین سبب موسیقی در کنار زبان جهان شمول و فراگیرش در ارتباط گیری با مخاطب یکی از مهمترین اشکال هنری در شکل نماد شناسی و نشانه شناسیِ اندیشه و آرای فرهنگی هر جامعه به شمار می‌رود.

تهیه کننده برنامه موسیقایی «ارغنون» خاطرنشان کرد: ما در مجله موسیقایی ارغنون که پنج شنبه شب‌ها مهمان خانواده‌های هنردوست و هنرمند ایرانی می‌شود تلاش کرده‌ایم در کنار رویکرد و نگاه تخصصی جاری در این هنر در راستای نماد شناسی، نشانه‌شناسی و الگوهای آن در تمام قالب ها به سهم خود گامی برداریم.

وی با بیان آنکه رسالت شبکه رادیویی «گفت و گو» بر محور گفتمان میان اهالی نظر، هنرمندان، منتقدان و مدیران است خاطرنشان کرد: ایجاد همین فضای گفت‌وگو محور با بازتاب آرای مختلف سبب شده ارغنون بیش از شش سال تولید و پخش در هر سه ضلع فعالیت رسانه‌ای یعنی هنرمندان موسیقی، مدیران و مخاطبان جایی برای خود باز کند.

دو برنامه به مناسبت روز جهانی موسیقی

دهنوی با اشاره به آنکه در تقویم رویدادهای جهانی روز بیست و یکم ژوئن (۳۱ خرداد) به عنوان روز جهانی موسیقی نامگذاری شده است تصریح کرد: به همین سبب برنامه ارغنون در راستای رسالت بنیادی خود در همراهی با موضوعات ملی و بین المللی حوزه موسیقی، دو برنامه ویژه را ششم و سیزدهم تیرماه با محوریت موسیقی اصیل، سنتی و ردیفی - دستگاهی ایران با حضور کارشناسان و منتقدان و مؤلفان تدارک دیده است.

وی درباره این دو ویژه برنامه گفت: قدمت سنت بداهه نوازی در هنر موسیقی ایران به هزاره‌های دور باز می‌گردد و سرچشمه آنچه امروز به عنوان موسیقی اصیل ایرانی شناخته می‌شود در بداهه نوازی اساتید و قدمای این هنر در گذشته‌ها نهفته است.

تهیه کننده برنامه رادیویی ارغنون افزود: به همین دلیل در این دو ویژه برنامه با محوریت «بداهه نوازی در موسیقی ایران» تلاش می‌کنیم سفری به درازنای تاریخ موسیقی ایرانی و آنچه امروز به عنوان موسیقی ردیفی - دستگاهی و اصالت هنر موسیقایی ایران شناخته می‌شود به مخاطبان ارائه دهیم.

وی درباره کارشناسان حاضر در این دو ویژه برنامه گفت: کارشناسان حاضر در این دو برنامه عبارتند از رضا علی آبادی از پژوهشگران و مؤلفان موسیقی کشور و از نوازندگان چیره دست تنبور و کاوه صادقی آزاد از نوازندگان شناخته شده نی و منتقد حوزه موسیقی، این دو هنرمند در بحث و گفتگو خود به مرور تاریخچه موسیقی سنتی، آئینی، مقامی و در نهایت موسیقی ردیفی - دستگاهی ایران با محوریت مقوله بداهه‌نوازی خواهند پرداخت.

برنامه ارغنون از تولیدات گروه فرهنگ و تاریخ شبکه رادیویی «گفت و گو» با محوریت مرور، رصد و مداقه بر مهمترین اتفاقات حوزه موسیقی کشور، پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 تیر 1398 - 01:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی مهمترین شکل هنری برای کشف نشانه شناسیِ اندیشه فرهنگی است | موسیقی ما