برنامه یاد بعضی نفرات
 
آرزوي خورشيد
درباره دو آلبوم گروه دستان وهمایون شجریان
آرزوي خورشيد

موسيقي ما- علي اصغر رضوي: دو آلبوم گروه دستان و همایون شجریان به نام های «قیژک کولی» و «خورشید آرزو» که 7مهرماه توسط شرکت دل آواز منتشر شد، در واقع اجرای زنده این گروه در برلین است که به صورت صحنه ای ضبط شده است، همان کنسرتی که اواخر مرداد و اوایل شهریور در تهران نیز اجرا شد. به عنوان اولین تجربه همایون شجریان در اجرای کنسرت مستقل و ضبط صحنه ای اثر می توان گفت که در این کار بسیار موفق بوده زیرا آلبوم ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند تا حدی که اگر صدای تشویق تماشاگران در بین برنامه شنیده نمی شد، اصلا مشخص نبود که این اثر ضبط شده از یک اجرای زنده است.
اجرای اولین کنسرت مستقل همایون از پدرش با گروهی همچون دستان تجربه بسیار بزرگی به شمار می آید، چرا که گروه دستان گروهی شناخته شده و موفق در سالهای اخیر بوده است و با هنرمندانی همچون شهرام ناظری برنامه های موسیقی داشته اند. هر چند خود همایون شجریان هم به واسطه همکاری با پدر در کنسرت ها و منتشر کردن آلبوم هایی چون نسیم وصل،ناشکیبا و... معروفیت و محبوبیت زیادی دارد.همه این عوامل دست به دست هم داده تا اثری زیبا و ماندگار را پیش رو داشته باشیم.
دو آلبوم منتشر شده در واقع دو بخش از یک کنسرت است. بخش اول برنامه که با نام «قیژک کولی» منتشر شده در شور و دشتی اجرا شده و آهنگسازی آن را حمید متبسم انجام داده است. این آلبوم با تصنیفی با شعر حمید متبسم با عنوان «عاشقانه» شروع می شود. نکته مثبت این تصنیف آن است که آهنگسازی وشعر آن هردو کار یک نفر یعنی حمید متبسم است و این هماهنگی بین شعر وموسیقی وزیبایی کار را دو چندان کرده است. بعد از آن آوازی است در شور و شعر سعدی که همایون آن را کاملا به سبک آوازی پدر اجرا کرده است. در کل شیوه آوازی همایون کاملا مثل پدرش است به طوری که اگر اختلاف اندک بین صداها نبود تشخیص این دو از هم مشکل بود. قطعه بعدی تصنیفی است به نام قیژک کولی که برروی شعری از استاد شفیعی کدکنی ساخته شده است. بهترین بخش این آلبوم هم همین تصنیف است. شاید به جرأت بتوان گفت یکی از تجربه های موفق در زمینه آهنگسازی بر روی شعر نو است. یک قطعه بی کلام به نام مستانه،ساز و آوازی بر روی شعرحافظ و تصنیف زهی عشق بر روی شعر مولانا هم بخش های دیگر این آلبوم هستند. همچنین تکنوازی های پژمان حدادی و بهنام سامانی و دو نوازی های این دو با هم نیز از نقاط قوت کار است.


بخش دوم برنامه با نام «خورشید آرزو» کمی متفاوت تر است.این آلبوم که سعید فرج پوری آهنگسازی آن را انجام داده در بیات اصفهان ساخته شده است. این آلبوم با قطعه بی کلام اشتیاق شروع می شود و سه آواز دارد که دوتای آن ها بر روی اشعار فریدون مشیری ویکی هم روی شعر حافظ اجرا شده است. به نظر می آید دو آدوازی که بر روی اشعار فریدون مشیری اجرا شده کمی متفاوت تر است، قالب شعر که چهارپاره است و مفاهیم آن از نوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو می توان آن ها را کارهای متفاوتی دانست.در این آلبوم سه تصنیف هم به نام های چین زلف، اسرار عشق و وطن به ترتیب بر روی اشعار عطار نیشابوری، حافظ و سیاوش کسرایی ساخته شده است. تصنیف وطن از لحاظ آهنگسازی واجرا بسیار زیبا وقابل تحسین است و خاطره تصنیف مادگار سپیده استاد شجریان را برای آدم زنده می کند. همچنین هم خوانی گروهی و حضور پررنگ سازهای کوبه ای در بعضی از قسمت ها بر زیبایی آن افزوده است.بعد از آن تصنیف های چین زلف و اسرار عشق هم بسیار زیبا اجر شده اند.هر چند رنگ و بویی قدیمی تر دارند.
در کل می توان گفت اثر درخور و زیبایی ارائه شده و احتمالا این دو آلبوم از پر فروش ترین های امسال خواهند بود.

منبع: 
موزيك ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 مهر 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرزوي خورشيد | موسیقی ما