برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتقال چاووشی به روی زمین!
درباره آلبوم « يه شاخه نيلوفر » چاووشي؛
انتقال چاووشی به روی زمین!
موسيقي ما- علي رضوي:  بالاخره اولین آلبوم رسمی محسن چاووشی به بازار آمد. چاووشی از همان نمونه های موفقی است که توانست از موسیقی زیر زمینی با ارائه کاری نسبتا خوب در زمینه پاپ به بازار روی زمینی بیاید و با مجوز وزارت ارشاد رنگ وبویی رسمی به خود بگیرد. « یه شاخه نیلوفر »اثری است که درمقام مقایسه ازنظر محتوا و موسیقی چندان فرقی با آلبوم های قبلی و غیر رسمی اش ندارد. فقط شاید کمی تعدیل شده باشد. مشکل بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که هر موسیقی ای به صرف این که مارک زیر زمینی به آن چسبیده شود، موسیقی سطح پایینی به حساب می آید. در حالی که خوانندگانی همچون محسن چاووشی نشان دادند، موسیقی زیر زمینی همیشه هم آن قدر سبک و سطح پایین نیستند بلکه بیشتر فرصتی است برای نمایش استعداد کسانی که در این راه قدم گذاشته اند. البته با آزادی بیشتر. البته همین آزادی بیشتر موجب انحراف و ابتذال بعضی خوانندگان می شود و گاهی حدود و معیارها شکسته می شوند. این میان، وزارت ارشاد هم با سخت گیری های بیش از حدش در گسترش همه گير شدن اين نمونه هاي زيرزميني، بدون تقصير نيست. موسیقی هایی که در فضای کنترل نشده و در استدیو های شخصی ضبط می شوند و از نظر تاثیرگذاری فرقی با مجوز دارها نمی کنند. در بیش تر موارد هم موسیقی که به این شکل تولید می شود،از ارزش فنی و هنری فوق العاده پایینی برخوردارند، اما به دلیل دارا بودن شاخصه هایی چون جدید بودن، داشتن مفاهیم عامه پسند و... باعث شده تا مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند. آسیب بزرگ این کار پایین آوردن سطح سلیقه وشعور موسیقايي شنونده است که باعث می شود گوش مخاطب به این سطح موسیقی عادت کند و در نتیجه انواع موسیقی های سطح پایینی با برچسب جدید بودن و جذابیت و... وارد بازار موسیقی می شوند. مصداق این مطلب هم همین موسیقی رپ است. موسیقی ای که در عین آن که می توانست جایگاه خوبی در بین انواع موسیقی ها داشته باشد، تبدیل شده به ابزاری که دردست هر آدم غیر حرفه ای با کمترین امکانات وجود دارد و بستری برای اشاعه مفاهیم کاملا پست و غیر انسانی فراهم کرده است.
محسن چاووشی اما در اين میان با سابقه نسبتا درخشانی که دارد، توانست از آن سطح موسیقی فاصله بگیرد و کاری درخور و شايسته در موسيقي گونه پاپ ارائه کند. از کارهای جالب و خوبی که در این آلبوم انجام شده استفاده از سازهای سنتی در کنار سازهای غربی و الکتریک است. هرچند تنظیم نادرست سازها در بعضی قسمت ها خود نمایی می کند، مثلا در بخشی در پیش زمینه صدای ویولن شنیده می شود که تناسبی با صدای کی بورد، سينتي سايزرها وهمچنين سازهای دیگر ندارد. در بیش تر موارد هم فضای ترانه ها و بخصوص تنظيم، گاهي خيلي شلوغ به نظر می رسد. به طور کلي آهنگسازی قوی و گیرایی ندارد و یا حداقل خوب تنظیم نشده است.
نكته دیگری که در اين آلبوم تازه چاووشی خودنمايي مي كند، یک دست و شبیه هم بودن ملودي ها و يا دست كم ريف ها (ايده و خط اوليه آهنگ ها) است، به طوری که گاهی احساس می شود روی یک تم اوليه چند شعر مختلف اجرا شده است. البته ناگفته نماند که در بعضی قطعه ها (مثل ترانه "ناز" و يا "كجاست؟ بگو!") سعی شده تا حدي نوآوری و تنوع ایجاد شود اما چنان تاثیری در روند کلی ترانه هاي آلبوم نداشته است. مسلم است که از خواننده ای چون چاووشی که سابقه چند ساله در زمینه آهنگسازی و خوانندگی دارد، اثری به مراتب بهتر و متنوع تری انتظار می رفت. هر چند به نظر می آید به خاطر محبوبیتی که در میان جوانان دارد، تا به حال موفق بوده است.
کاملا مشخص است که کارهای چاووشی همه خواننده محور هستند.یعنی اصلا خواننده است که باعث جذابیت کار می شود. در همین آلبوم می بینید که تمام بار اثر به روی دوش خواننده است. البته در بعضی از آهنگ ها واقعا به خوبی از پس آن برآمده، مثلا آهنگ "کجاست بگو". در اين قطعه واقعا چاووشی از پس کلام برآمده است.اما در بهترین صورت در این شیوه باز کارها یکدست و تکراری می شود.استفاده مکرر از آهنگ های لایت و ترنس آن هم با تم های شبیه هم ومفاهیم مشابه این ضعف را پررنگ تر می کند. البته با تغییر ریتم ها سعی شده این ضعف کمی پوشیده شود. مثلا دو قطعه « کجاست بگو » و « خاکستر » که اتفاقا هر دو ترانه هم از حسین صفاست و مفاهیم کاملا مشترکی دارد،این یکدستی کاملا مشهود است. اجرای سلوی سازهایی مثل سه تار و ویولن ونی هم در بعضی آهنگ ها (به خصوص در آهنگ « ناز») خیلی جا افتاده و هماهنگ نیست و البته در بعضی از قسمت ها (مثل آهنگ «دلتنگی» و « بغض») واقعا زیبایی کار را دو چندان کرده است. این را هم می شود گذاشت به پای تنظیم ناهماهنگ آلبوم.
نکته دیگر در مورد آواهایی است که گاهی در پیش زینه اجرا شده است.این کار چند وقتی است که در خوانندگان پاپ مرسوم شده است. موفق ترین کارها را هم در این زمینه به حق محمد اصفهانی انجام داده است. در این آلبوم هم در این زمینه کارهایی نسبتا خوبی انجام شده است ولی جای کار بیشتری دارد. باید این کار به صورت تخصصی تری انجام شود. منظورم این است که اگر قرار است تحریر سنتی اي اجرا شود یک هنر آموخته آواز سنتی این کار انجام بدهد، طبيعتا بهتر است.
ضمن آن كه بايد اقرار کرد، ترانه های آلبوم « يه شاخه نيلوفر » از نمونه های مشابه قوی تر است. به خصوص ترانه های حسین صفا که از موسیقی درونی منسجم تر و مفاهیم بهتری ساخته شده است. معرفی ترانه سراها در جلد آلبوم هم از کارهای زیبا و مثال زدني اين اثر است.
شخصا امیدوارم که این سرآغازی باشد برای سامان گرفتن موسیقی پاپ نوپاي داخلي و خارج شدن از محیط آلوده استدیو های خانگی و کارهاي غير رسمي و غير استاندارد هاي لازم که صرفا عامه پسند و بدون پشتوانه فرهنگی ساخته می شوند.
منبع: 
موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

تم آهنگها و واژه ها تكراريست.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

من نمیدونم چرا هیچ کس آهنگ عصا رو نمیبینه عصا یه آهنگ فوق العادست
یا همون قله ی خوشبختی این دوتا از آهنگ های خیلی خوب آلبومن
درسته کجاست بگو هم خیلی قشنگه و آهنگ سول خیلی قشنگ وسطتش که آدم فکر میکنه آهنگ اریک کلاپتونه
ولی باید بقیه آهنگ های زیبا رو دید
و از نظر شلوغی آهنگ ها که اشاره شد باید بگم آلبوم بهنام صفاریان هم که توسط بهروز صفاریان(بهترین تنظیم کننده) تنظیم شده بود خیلی شلوغ بود
با این که تنظیم ها خیلی با صدای محسن مچ نمیشد(البته در بعضی موارد)
در کل آلبوم خیلی خوبیه نه نسبتا خوب
ولی با پتانسیلی محسن چاوشی داره خیلی خوب باید لونگ بندازه
و محسن باید از خیلی خوب هم خوبتر باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

salam,in album aslan jaaleb nabood be gheyr az 203 trackesh,bazi tarafdaraye chavoshi va kheyli khanandehaye dige enghadr tassob daaran ke aslan hazzer nemishan ghabool konan in album ENFEJAR nabud ,ye albume mamooli bud ke ba sedaye chavoshi shod album ! va iradhaye besyar ziyaaadi dare,va kamelan ham vazehe,agha kasi ke ba chavoshi doshman nist ! ma hame doosesh darim ,vali ensafan karesh besyaar zaeef va sholo vel bud moteassefane
omidvaram dar karhaye badi jobran kone

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

منم با نفر قبلی موافقم کاملا....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

اقرار !
دوست عزيز جناب آقاي رضوي

در انتهاي مطلب فرموده ايد :
"ضمن آن كه بايد اقرار کرد، ترانه های آلبوم « يه شاخه نيلوفر » از نمونه های مشابه قوی تر است"

معمولا" اقرار در زماني اتفاق ميافتد كه عليرغم ميل باطني با كسي يا چيزي موافقت يا مخالفت ميكنيم . در حالي كه نقد ميبايست در يك فضاي خالي از پيشداوري يا خداي نكرده دشمني صورت گيرد .

در جاي ديگري ايشان فرموده اند :
"نكته دیگری که در اين آلبوم تازه چاووشی خودنمايي مي كند، یک دست و شبیه هم بودن ملودي ها و يا دست كم ريف ها (ايده و خط اوليه آهنگ ها) است، به طوری که گاهی احساس می شود روی یک تم اوليه چند شعر مختلف اجرا شده است. البته ناگفته نماند که در بعضی قطعه ها (مثل ترانه "ناز" و يا "كجاست؟ بگو!") سعی شده تا حدي نوآوری و تنوع ایجاد شود اما چنان تاثیری در روند کلی ترانه هاي آلبوم نداشته است. مسلم است که از خواننده ای چون چاووشی که سابقه چند ساله در زمینه آهنگسازی و خوانندگی دارد، اثری به مراتب بهتر و متنوع تری انتظار می رفت. هر چند به نظر می آید به خاطر محبوبیتی که در میان جوانان دارد، تا به حال موفق بوده است. "

سوال اينجاست كه آيا مثلا" ملودي "عصا" با ملودي "تو كه نيستي " ويا "بغض" با "تبريك" و ... يكدست و شبيه است ؟!

ضمن آنكه هرچند آقاي چاووشي جندين سال فعاليت حرفه اي دارند ولي بدون بهره گيري از امكانات رسمي و مجاز و زير سايه ترس از لو رفتن كارها كه اين ميتواند براي هر خواننده اي مشكلات فراواني ايجاد كند .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

salam ..

ba nazaratetoon ta hadi movafegham

vali doost dashtam ghabl az naghd khdoetoon ro moarefi konin

mamnoon

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

SALAM

BAZAM YE NAZARE DIGE DADAM BAYAD BEBAKHSHID ... MIKHASTAM BEBINAM KE BE NAZARE SHOMA IN

TITRETOON

jalebe ???
bebakhshida vali kheily maskhareye mesle titrhayee mimoone ke faghat donbale bazdide bishtar az siteshoon hastan

sharmanade
bazam mamnoon
movafagh bashin

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

با سلام. به نظر من نقد شما عزیز بیشتر قابل نقده. متاسفانه مشخصه که این عزیز وقت زیادی رو صرف نوشتن نقد برای این خواننده تاثیر گذار نذاشتن. با تشکر. به نظر من این آلبوم یکی از بهترین آلبوم های رسمی چند سال اخیر است. من واقعا لذت میبرم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

آلبوم فوق العلدست!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

آقا محسن دستتوتن درد نکنه.
آلبوم فوق العاده بود.تک تک ترک ها عالی بودن.

مخصوصا آهنگ سازی ترک 4-(چرا) قسمت اول آهنگ که ترنس کار کردید.ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

این تیتر شما چه ربطی به متن نقد داره؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

منتظر آلبوم قوي تر و بهتري از محسن چاووشي بودم
2 آهنگ براي من شنيدني بود
و بقيه چتگي به دل نميزد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

BE NAZAR MAN AGHAY RAZAVI DAR ANDAZEE NISTID KE ALBUM MOHSEN CHAVOSHI RO NAGHD KONID

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

من از آهنگ خاکستر خوشم اومد.
ملودیش منو یاد سولو های کرک همت میندازه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

جناب آقای رضوی شما چه تحصیلات تخصصی دارید که اینگونه در مورد آلبوم یه شاخه نیلوفر شروع به اظهار نظر کرده اید. هر کدام از تراک های کار شده در آلبوم یه حس و حال و هوای متفاوتی به مخاطب وارد میکنه . این نقد شما بسیار بچه گانه بود که به نوعی تلاش بر این داشتید تا مخاطبان تازه روی آورده به این صدای دلنشین را دلسرد و نا امید کنید .بی دلیل نیست که شخص شما این نقد و مقاله را تنها در 6 روز بعد از انتشار آلبوم در سایت قرار دادید. این را هم بدانید آلبوم ،آهنگ،شعر،موزیک محسن چاووشی برای آنانی که کارهای او را دنبال می کنند همیشه دلنشین زیبا و قابل سپاس بوده است و خواهد بود با تشکر (نویسنده سایت هواداران محسن چاووشی)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

این آلبومو باید 3 بار گوش کنی تا بار چهارم به واقعیتش پی ببری

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

دوستان من اولش نسبت به آلبوم اصلا دید خوبی نداشتم اما بعد فهمیدم محسن هنوزم حرف اول تو دل شکسته ها میزنه!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

ميدونين چيه من ودوستم هر وقت با هميم فقط آهنگهاي آقاي محسن چاووشي رو گوش ميديم .خيلي دوستش داريم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

دمتگرم محسن عزیز. کارت خیلی درسته. آلبومت تک بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

سلام آقای محسن
داداش کارت عالی بود توی آلبوم یه شاخه نیلوفر
بازم از این موسیقی ها بخون
منو دوستانم که خیلی خوشمون اومده
با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

http://www.4shared.com/file/105276924/71af2427/CHAVOSHI_azari.html

دانلود اهنگ اذری از چاوشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

سلام من از اولین طرفداران چاووشی و خاطره ها با صدای خاص و خش دار محسن عزیز دارم ... ترانه های غافلگیر کننده و فوق العاده ای هم چون خودکشی ممنوع .. یا گل سر و یا خیانت و ...

خبر مجوز گرفتن آلبوم آقا محسن بسیار برای من شادی آور بود و برای خرید آن لحظه شماری می کردم .. اما پس از گوش دادن به ترانه ها به جز یکی دو ترک مثل عصا و یا کجاست بگو هیچ اثری از آن محسن قدیم نیست .... آخه چرا ؟

من واقعا متاسفم و باور کنید از نوشتن این مطلب اصلا خوشحال نیستم اما اگه ننویسم خفه میشم...

آقا محسن آخه اون صدای خش دار مردونه کجاست ؟ همان صدای خش دار و حزن داری که وجه تمایز شما با دیگر خواننده ها بود چه شده ؟!

تنها موردی که به نظر من میرسه اینه که به خاطر مجوز گرفتن بوده که آقا محسن اجازه استفاده از آن لحن مردانه خش دار بسیار زیبا و گیرا داده نشده .

اگه اینطور باشه آقا محسن آگه همون ترانه های زیبا رو بخونه و تو اینترنت بذاره بهتره

اگر هم مشکلی از نظر مجوز نبوده امیدوارم آقا محسن دوباره به همون سبک منحصر به فردش در آلبوم های بعدی برگرده و در کنار ترانه های حزن انگیز زیبا شنونده همان صدای خش دار پر قدرت و مردانه باشیم ..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

باید به او دوستی که با نامmarkنظر داده بود بگم که هر کی یه نظری داره چرا او نایی که گفتن این البوم انفجار بوده باید حرفشون رو پس بگیرن؟؟؟اگه ما طرفدار محسن چاووشی هستیم که می گیم خیلی هم خوب بوده حالا چون از نظر شما ضعیف بوده این دلیل نشد که ما هم بگیم بد بود؟؟!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

بچه ها من امروز آلبوم من خود آن سیزدهم رو گوش دادم.... باور کنید یه شاخه نبلوفر دیگه هیچوقت تکرار نمیشه.. و هنوز با اون شعرای قوی تن منو میلرزونه بعد از 4سال

سه شنبه 14 آبان 1392 - 10:29

تنظیم این آلبوم تا الان که 5 سال از انتشار این آلبوم می گذره بهترین تنظیم انجام شده تو ایرانه به نظر من
خیلی عجیبه که شما از تنظیمش ایراد می گیرین و به نظرم انتقاد شما غیر منطقیه و درست نیست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انتقال چاووشی به روی زمین! | موسیقی ما