برنامه یاد بعضی نفرات
 
نینوا و کلیدر به شیوه اکراینی ها
گزارش کنسرت درویشی و علیزاده؛
نینوا و کلیدر به شیوه اکراینی ها
موسیقی ما- اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين شب گذشته در تالار وحدت، كليدر، نينوا، عصيان و تركمن را اجرا كردند.
اولين شب كنسرت مشترك عليزاده و درويشي شب گذشته با حضور منوچهر صهبايي رهبر اركستر سمفونيك تهران، حسين دهلوي آهنگساز، سامان احتشامي نوازنده پيانو، بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي، علي اكبر شكارچي نوازنده كمانچه و تني چند از هنرمندان در دو سانس برگزار شد.
در بخش اول كه به اجراي كليدر محمد‌رضا درويشي بر اساس رمان كليدر محمود دولت آبادي اختصاص داشت، اركستر ناسيونال اكراين به رهبري ولاديمير سيرنكو به روي سن تالار بزرگ كشور كه با پس زمينه‌اي از اعراب و تنوين آراسته شده بود، وارد شدند و بلافاصله با اشاره رهبر اركستر كليدر را در 8 بخش سوگنامه دشت نيشابور، پگاه نيشابور، درو زمين ديمي سوزن ده، پشت دروازه بيهق، رويارويي سيد‌شرضا تربتي با گل‌محمد، وداع گل محمد، نعش كشتگان و خاتمه را اجرا كردند.
محمد‌رضا درويشي كه كليدر را با سفارشي از داود موسايي مدير انتشارات فرهنگ معاصر در دستگاه نوا، دشتي، شور، بيات، اصفهان و همايون ساخته، سال گذشته آن را با نوازندگان سازهاي زهي اركستر سمفونيك ناسيونال اكراين اجرا و ضبط و شب گذشته براي اولين بار به صورت صحنه‌اي اجرا كرد كه متاسفانه اجراي آن باعث عدم ارتباط مخاطب با موسيقي بود البته اين مسئله دور از انتظار نبود چرا كه قبل از اين اجرا درويشي در يك نشست مطبوعاتي عنوان كرده بود كه اين اثر روايت شخصي من از داستان كليدر است و قطعا هر مخاطبي با آن ارتباط برقرار نخواهد كرد.
وقتي اركستر اكراين آخرين نتهاي اين مجموعه را نواخت محمد‌رضا درويشي به روي سن آمد و با تشكر از نوازندگان اركستر در ميان انبوه مخاطبان كنسرت تقدير شد.
بر اساس این گزارش، ولاديمير سيرنكو رهبر اركستر بعد از استراحت 20 دقيقه‌اي با ورود اركستر اكراين بار ديگر به روي صحنه تالار بزرگ كشور از هوشيار خيام نوازنده پيانو براي همراهي قطعه اول دعوت كرد كه با آمدن اين آهنگساز و نوازنده پيانو قطعه شيشه رنگي (قطعه براي پيانو و سازهاي زهي) از ساخته‌هاي او اجرا شد.
بعد از نواختن اين قطعه با آمدن نوازندگان سازهاي كوبه‌اي و با حضور خيام، قطعه عصيان كه سال 63 توسط عليزاده ساخته شده بود، اجرا گرديد.
اين اثر كه ابتدا براي هارپ و اركستر زهي نوشته شده بود،شب گذشته براي اجرا با اركستر توسط عليزاده و هوشيار خيام براي پيانو و اركستر زهي تنظيم شده بود.
بنابر اين گزارش، نينوا ديگر قطعه اجرايي اين كنسرت بود كه براي اجراي آن پاشا هنجني و وفا مصباحي نوازندگان ني با لباس هاي سنتي در كنار اركستر قرار گرفتند و آن را كه اثري براي ني و اركستر زهي در دستگاه نو است، اجرا كردند.
اين اثر كه در آستانه ماه محرم در تالار بزرگ كشور اجرا شد،شامل 5 موومان از جمله درآمد، نغمه، جامه دران، نهفت، فرود و رقص سماع است كه در طول اين 5 قطعه پاشا هنجي نوازنده ني مخاطبان و اركستر را در تكنوازي مجذوب خود كرده بود.
عليزاده كه در تمام طول اين كنسرت از پشت صحنه تماشاگر اجرا بود در بخش آخر به همراه مسعود شعاري و بهداد بابايي نوازندگان سه تار در كنار اركستر قرار گرفت.
مقدمه و دگره تركمن توسط اركستر اجرا و پس با اشاره رهبر، حسين عليزاده زخمه بر شورانگيز زد و پس از مدتي بهداد بابايي و مسعود شعاري با او همراه شدند كه در اين ميان نوازندگان اكراين تنها نظاره گر هنرنمايي آنها بودند.
اين قطعه نيز همانند قمستهاي ديگر مورد توجه قرار گرفت چرا كه عليزاده آن را در سال 67 براي سه تار ساخته و براي اين اجرا با همكاري خيام آن را به صورت اركسترال تنظيم كرده بود.
كنسرت مشترك عليزاده و درويشي با اولين اجراي صحنه‌اي تركمن به صورت اركسترال پايان يافت.

 - عکس‌های این کنسرت را این‌جا ببینید ...
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 دی 1387 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نینوا و کلیدر به شیوه اکراینی ها | موسیقی ما