برنامه یاد بعضی نفرات
 
«کوه»؛ ترانه‌ای در خور تحسین، انتخابی ناهمگون!
نگاهی به موسیقی تیتراژ سریال «دیدار»
«کوه»؛ ترانه‌ای در خور تحسین، انتخابی ناهمگون!
خواننده: علی لهراسبی
ترانه سرا: مونا برزویی
آهنگ و تنظیم: مهدی یراحی
میکس و مسترینگ: بهزاد رئیسی
همخوان: سارا علیپور

موسیقی ما - محسن شیرالی:
از تولد موسیقی‌های تیتراژ تلوزیونی تنها چند سال است که می‌گذرد و با توجه به تاثیر غیر‌قابل انکار این عنصر در جذب مخاطب‌، عوامل تهیه و تولید مجموعه‌های تلوزیونی به تکاپو افتاده‌اند که برای مجموعه‌های خود با یکی از خواننده‌های مطرح به توافق برسند و گاها ضعف‌های ساختاری و تصویری خود را با این پدیده نوظهور در تلوزیون ما، پوشش دهند.
تیتراژهای به یاد ماندنی زیادی در این چند سال برای مدت‌ها روی لب‌ها زمزمه شده‌اند. «پیله‌های پرواز» (اونی که مدعی بود عاشقته...) با صدای علی لهراسبی (ترانه: روزبه بمانی – ملودی: بهروز صفاریان)، «نرو» با صدای رضا صادقی (ترانه و ملودی از رضا صادقی)، تیتراژ پایانی برنامه شب شیشه‌ای با صدای مهدی یراحی (ترانه روزبه بمانی و ملودی مهدی یراحی)، «برای آخرین بار» با صدای احسان خواجه‌امیری (ترانه افشین یداللهی و ملودی احسان خواجه‌امیری) و تیتراژ برنامه «ماه عسل» با صدای محسن یگانه (ترانه: روزبه بمانی) نمونه‌های بسیار موفقی از تیتراژهای تلوزیونی بوده‌اند.
به نظر نگارنده هم اکنون تنها تیتراژ قابل اعتنا، تیتراژ پایانی مجموعه دیدار است. «کوه» را مونا برزویی سروده است. ترانه‌سرایی جوان که کم‌کم باید او را به جمع ترانه‌سراهای صاحب سبک داخل کشور اضافه کرد.
ملودی و تنظیم «کوه» از مهدی یراحی است. آهنگ‌ساز جوان و با استعدادی که همان‌طور که انتظار می‌رفت آثار او با استقبال زیادی روبرو شده‌اند. تیتراژ پایانی شب‌ شیشه‌ای و آلبوم بی‌خوابی (سعید شهروز) از آثار پر‌طرفدار او به حساب می‌آیند.
علی لهراسبی نیز نیازی به معرفی ندارد. آلبوم‌های «دریایی ها» و «مثلث» در سال‌های گذشته با استقبال خوبی روبه‌رو شدند. لهراسبی اجرای تیتراژهای چند سریال و برنامه تلوزیونی را در پرونده دارد و از این حیث یکی از با تجربه‌های عرصه‌ی تیتراژ به حساب می‌آید.
و اما «کوه»؛
با وجود اینکه «کوه» تیتراژی ساخته نشده است، اما هم‌اکنون بهترین تیتراژ در حال پخش برنامه‌های صدا‌و‌سیما است. این اثر تمام خصوصیات یک کار عاشقانه را در خود دارد. تعابیر ناب و ملودی تاثیر‌گذار، تنظیم مناسب و صدای استاندارد خواننده، تلفیق قابل تحسینی را به گوش مخاطب می‌رساند. در این ترانه با جریان منحصر به‌فردی از احساسات ترانه سرا روبرو هستیم. «کوه» برخلاف آنچه که این روزها به کرات شنیده می‌شود نه‌تنها هیچ تلاشی مبنی بر تقبیح اعمال معشوقه و لعن و نفرین آن ندارد‌، بلکه بسیار معصومانه نگرانی خود را از آنچه که ممکن است در این فاصله‌ها روی بدهد ابراز می‌کند:

«تا مه راهو نپوشونده نگام کن / اگه رو قله سردت شد صدام کن» ...

نکته قابل‌توجه دیگری که در این ترانه به چشم می خورد قافیه‌ی شنیداری (سماعی) بیت اول ترانه است:

«من این پایین نشستم سرد و بی روح / تو داری می رسی به قلهء کوه»


همان‌طور که مشاهده می‌شود «کوه» و «روح»، قوافی شنیداری هستند. هرچند که بعضی هنوز به‌شدت به استفاده از این نوع قوافی معترض‌اند اما باید پذیرفت که قافیه‌های شنیداری حلقه‌های گم شده ترانه نوین ما هستند. چرا که تکرار در قافیه‌ها آن‌قدر به چشم می‌آید که لازم به نظر می‌رسد همانند موسیقی دیگر ملل به این نوع قافیه‌ها بهای بیشتری داده شود.
نکته قابل توجه دیگر این ترانه تعابیر جذاب و بکریست که مونا برزویی به‌کار برده است. به‌عنوان مثال در بیت:
«یه رنگ مرده از رنگین کمونم / من این پایین نمی تونم بمونمي» و یا در بیت «منم اونکه تو رو داده به مهتاب / کسی که روتو می پوشونه تو خواب» با لحن و تعبیر تازه‌ای روبرو هستیم که حقیقتا تا به حال نشنیده‌ایم. تمام جذابیت هنر در نو‌زایی و استفاده از زیبایی‌های است که تا به حال به‌کار برده نشده‌اند که در «کوه» ما با این خصوصیت روبرو هستیم.
ملودی این اثر نیز در قبال کلام ادای دین کرده و آنچه را که لازم است که به‌واسطه ملودی درک شود را به ذهن متبادر می‌کند. تنظیم کار هم قابل قبول است اما حرکت تازه‌ای در آن مشاهده نمی‌شود.
آوازه‌خوان این اثر به‌واسطه تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته کسب کرده است و همچنین به لطف دقت زیادی که مهدی یراحی در ساخت آهنگ به‌کار برده است، به‌خوبی از عهده اجرای این ترانه برآمده است. علی لهراسبی بدون شک یکی از بهترین صداهای حال حاضر موسیقی پاپ ماست و موفقیت آثار او موید این موضوع است.
اما تنها ایرادی که می توان از این تیم گرفت، انتخاب کوه برای تیتراژ مجموعه تلوزیونی «دیدار» است. مجموعه‌ای که شاید بتوان در میان آثار صدا و سیما در درجه دوم و یا حتی سوم قرار داد. این موضوع باعث شده است که «کوه» به‌عنوان اثری در خور تامل و تحسین‌برانگیز به‌خوبی شنیده نشود. شاید گزینه‌های بهتری می‌توانست برای کوه انتخاب کرد تا این اثر بیش‌تر شنیده شود چرا که ما برای بالا بردن سطح سلیقه مردم نیاز داریم که «کوه»ها را به گوش مردم برسانیم .
باید قبول کنیم که متاسفانه این روزها گوش‌های ما مسموم شده‌‌اند.

........................................................................................

من این پایین نشستم سرد و بی روح
تو داری می رسی به قله کوه
داری هر لحظه از من دور میشی
ازم دل می کنی مجبور میشی
تا مه راهو نپوشونده نگام کن
اگه رو قله سردت شد صدام کن
یه رنگ مرده از رنگین کمونم
من این پایین نمی تونم بمونم
منم اونکه تو رو داده به مهتاب
کسی که روتو می پوشونه تو خواب
کسی که واسه آغوش تو کم نسیت
می خوام یادم بره دست خودم نیست

منبع: 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 دی 1387 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

کارای یراهی تو البوم شهروز شنیدم بدک نیست اما ایشون اتفاق سازم نیست. به نظر من مشکل فحوای سریال نیست. مشکل اهنگ و تنظیم که هیچی نداره.باید وقت بیشتری میزاشتن واسه ساختش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

با نظر نویسنده موافقم ترانه خیلی خوبی بود اما سریالش افتضاحه!!!! ممنون.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام.موافقم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من این آهنگ رو دوست دارم. میشه واسه دانلود بزارید؟ در ضمن همونطور که گفتید سریالش چندان جالب نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام. من با نقد آقای شیرالی موافقم چون به نظر من این آهنگ حیف شد با این سریال.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من صدای لهراسبی رو دوست ندارم اما این شعر رو دوست داشتم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

sheresh khoobe ahangesh bade

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

mamnoon

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

کار خیلی خوبی بود...ارزش چندین بار شنیدن هم داره...به خانم برزویی هم تبریک میگم...قابل تحسینن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

مگر می شود پهلوی تو بود و شکسه نبود! گریستن ناگزیر ترین کاری است که با شنیدن ترانه های مونا به آن دچار می شوی لرزش و رعشه به اندامت می افد و موهای تنت جگرت را کباب می زنند! آفرین بر مونا برزویی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

mehdi yarrahi joz e ma e dood ahangsazaeiye ke aksare asaaresh ham az lahaze klaam va ham moosighi arzeshmande.albateh agar benyamin B va mohsene namjoo va yeganaro jaryaan saz midoonid!!!hamid khan harfe shomaa dorosteh

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من همیشه از خوندن کارهای خانم برزویی دچار حیرت می شم واقعا از ترکیبها و تعبیر ها شون به وجد میام سریال رو ندیدم خوشبختانه مثل بقیه برنامه ها و سریال های سیما ولی از شنیدن کارهایی که ترانه سراشون این خانم جوون ،‌‌‌‌ خوش فکر و خوش ذوق هست لذت می برم و سیر نمی شم ایشون مایه افتخارن به خاطر احساسات تکامل یافته ای که دارن و دیگر محسناتشون هزاران تبریک به ایشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

man ba naghde aghaye shirali movafegham.in seial ro aslan nemishe hazm kard!!!!ama ahange KOOH ghashange

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

این اهنگ اووووووووووووووووووووونقدر قشنگ و زیباست و غمناک که تو خونه همه گریه می کنن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من يكي ازطرفداراي دواتيشه ي لهراسبي هستم درباره ي فيلم هم كه خيلي چرت بودبه خانم برزويي هم تبريك ميگم من هرموقع اين اهنگ لهراسبي روگوش ميدم احساساتي ميشم گريه ميكنم0

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

چقدر "كوه" دلنشينه...اولين بار كه شنيدمش سر جام ميخكوب شده بودم. شعرش معركه است...ملوديش عاليه...علي لهراسبي هم با همه ي احساس اجراش كرده اما موافقم كه به اين سريال نمياد.يعني حيف شده.اميدوارم آقاي لهراسبي اين آهنگ رو تو آلبوم بعديش بذاره.همچنين تيتراژ سريال هويت رو "تنها نرو" (ترانه از روزبه بماني)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

علی جون فوق العاده ای کارات حرف نداره
خیلی دوستت دارم
امیدوارم همیشه
در کارات موفق باشی
میگم این کارگردان ها هم کارشونو یاد گرفتن ها میدن تیتراژ فیلم هاشونو اقای لهراسبی بخونه که اگه مردم فیلمشونو نپسندیدن به هوای تیتراژش فیلمو ببینن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من به شخصه هر ترانه ای رو گوش نمیدم.به نظرم ترانه باید مغز داشته باشه.کلمات اینقد کلیشه ترانه رو به مرز انحطاط می بره.درسته که ترانه باید زود هضم باشه.اما مگه ترانه های جنتی عطایی اینجور نیستن؟؟تصویر مغز ترانه س.نه کلمات انتزاعی نه کلمات کلیشه ای.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

البته نظرم ربطی به این ترانه نداشت و این کار کار زیبایی بود انصافا

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «کوه»؛ ترانه‌ای در خور تحسین، انتخابی ناهمگون! | موسیقی ما