برنامه یاد بعضی نفرات
 
پيكر «بيژن ترقي» تشييع شد
با حضور جمعی از هنرمندان؛
پيكر «بيژن ترقي» تشييع شد
موسیقی ما - پيكر «بيژن ترقي» ترانه‌سرا، صبح امروز از مقابل تالار وحدت تشييع شد.
در اين مراسم چهره‌هايي چون محمدحسين ايماني‌خوشخو، سهيل محمودي، عباس سجادي، امير اسماعيل آذر، همايون خرم، رحيم معيني كرمانشاهي،‌بهمن فرمان‌آرا، سالار عقيلي، قاسم رفعتي و همچنين خانواده و دوستداران ترقي حضور داشتند.
بنا بر اين گزارش، رحيم معيني‌كرمانشاهي در اين مراسم گفت: فقط 12 تا 15 نفر در دهه 30 و 40 آمدند كه نظير آن‌ها نمي‌آيد. وقتي آرشيو برنامه گل‌هاي راديو را مي‌شنويم، مي‌بينيم ترقي دو روز پيش نمرد، ياحقي دو سال پيش نمرد، تجويدي سه سال پيش نمرد؛ همه ما از سال 51 كه راديو با تلويزيون ادغام شد، مرديم. چون عرضه از گوش به چشم تغيير كرد.
وي به توانايي‌هاي ترانه‌سرايي بيژن ترقي اشاره كرد و گفت: خيلي از ترانه‌سراها به راديو مراجعه كردند و كنار رفتند ولي ترقي كسي بود كه در راديو ماندگار شد.
وي اظهار داشت: ترانه‌سرايي در ايران عمر صد ساله دارد و غير از ترانه‌سرايي در غرب است در غرب اول ترانه را مي‌گويند و بعد آهنگ روي آن مي‌نشيند، ولي در ايران معمولا اولا آهنگ را مي‌سازند و بسته به فراز و فرودهاي آن ترانه را مي‌سرايند.
معيني كرمانشاهي با انتقاد از شوخي بي‌مزه ايرج ميرزا در نامه‌اي كه به يكي از اهالي شعر و موسيقي نوشته بود و در آن تصنيف سرايي را نازل‌تر از شاعري دانسته بود، گفت: چيزي كه از ايرج ميرزا باقي ماند همان تصنيف بود.
وي عنوان كرد: از خدا مي‌خواهم كه به اين طبقه هنرمندان ايراني كه از بي‌آزارترين مردم هستند جاي خاص پر از گل در بهشت خود اختصاص دهد.
معيني كرمانشاهي، بيژن ترقي را فردي خوش‌ اخلاق، بي‌آزار و فروتن دانست و گفت: هيچَ‌كس روي او را بدون خنده نديده است.
عباس سجادي مديرعامل مؤسسه نغمه شهر نيز كه اجراي اين مراسم را برعهده داشت، به قرائت يادداشت ترقي پرداخت كه در آن اوضاع ترانه امروز را در قالب ابياتي بيان كرده بود و سجادي از اين ابيات به عنوان مانيفست ترانه امروز ياد كرد.
همايون خرم نيز با دستي شكسته پشت تريبون حاضر شد و گفت: چقدر تأثير برانگيز است درگذشت كساني كه انسان سال‌هاي سال با آن‌ها الفت داشته؛ به خصوص كساني كه از خانواده هنر موسيقي هستند.
وي ادامه داد: ترقي از ترانه‌سرايان بي‌نظير و با احساس بود كه موسيقي را نه با دل، بلكه با صدا زمزمه مي‌كرد.
خرم از شوق همراهي ترقي با آهنگسازان سخن گفت و عنوان كرد: او عاشق بود و عاشق تا به معشوق نرسد دست بر نمي‌دارد، ترقي عاشق ترانه بود.
وي از ماندگاري ترانه‌ها و آهنگ‌هايي كه روي ترانه‌هاي ترقي ساخته شد، سخن گفت و اظهار داشت: هر كدام از ترانه‌هاي او براي همه، حتي براي آهنگسازش هم خاطره است و آن چه از دل برآيد بر دل نشيند و دل هيچ‌گاه اشتباه نمي‌كند.
اين آهنگساز بيان داشت: وقتي مي‌بينم كه جوانان كار غول‌هاي موسيقي را كه براي چهل، پنجاه سال پيش است، گوش مي‌دهند درباره ماندگاري اين آثار به يقيين مي‌رسم.
همايون خرم خاطرنشان كرد: كاروان عشق بيژن ترقي از ما جدا شد و به ابديت پيوست.
محمدحسين ايماني‌خوشخو نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه پيشنهاد راه‌اندازي بخش ترانه جشنواره موسيقي فجر به نام بيژن ترقي را مطرح كرد.
در ادامه مراسم شاهرخ نادري از بسياري از ترانه‌سرايان ايران نام برد تا هم ذكر خيري از آن‌ها باشد و هم خانواده آن‌ها بدانند كه مردم فراموششان نكرده‌اند.
در ادامه قاسم رفعتي تصنيفي را براي حاضران خواند و سپس پيكر ترقي به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشييع شد.
مجلس ترحيم بيژن ترقي روز چهارشنبه نهم ارديبهشت از ساعت 15:45 تا 17:15 در مسجد جامع شهرك غرب برگزار مي‌شود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پيكر «بيژن ترقي» تشييع شد | موسیقی ما