برنامه یاد بعضی نفرات
 
سيدابوالحسن مختاباد: وجه برتری «موسیقی ما» انعكاس عمده‌ی اخبار موسيقي بدون جهت‌گيری است
تولد یک‌سالگی سایت «موسیقی ما» - 3
سيد ابوالحسن مختاباد: وجه برتری «موسیقی ما» انعكاس عمده‌ی اخبار موسیقی بدون جهت‌گيری است
سیدابوالحسن مختاباد: تاكید بر خبر و ارسال آن در سریع‌ترین زمان ممكن و البته رعایت اصول و معیارهای حرفه‌ای یك خبر (همانند دقت، صحت و توازن) از جمله ویژگی‌های هر رسانه‌‌ی حرفه‌ای است. متاسفانه در تمامی سال‌هایی كه نگارنده كار روزنامه‌نگاری را پی‌ می‌گرفتم، حداقل در رسانه‌های مكتوب این نكته غایب بود، به این معنا كه یا اخبار به صورت گزینشی انعكاس می‌یافت و یا اینكه برخی خبرها اصولا انعكاسی نمی‌یافت. شاید اگر بخواهم رسانه‌ای در حوزه‌ی هنر را مثال بزنم، مجله‌ی فیلم است كه این روزها انتشار چهارصدمین شماره خود را و بیست وهفت سال حضور حرفه‌ای و تمام قد را جشن گرفته است. مجله‌ی فیلم و دست‌اندركاران آن این نكته را به خوبی درك كرده بودند كه تازه‌ترین رخدادهای سینما را فارغ از هر گرایش و نوعی انعكاس دهند. به همین دلیل دوره مجله فیلم را هر اهل سینمایی كه بخواند با درشت و ریز اتقاقات سینمایی 3 دهه‌ی اخیر ایران آشنا می‌شود و این مجله مهم‌ترین منبع برای رصد تاریخی رخدادهای سینمای ایران به شمار می‌رود.
در حوزه‌ی موسیقی اما چنین رخ نداد و رسانه‌های مكتوب خاص‌نگر شدند و طبیعی است كه همین ویژگی مخاطبان آن‌ها را محدود كرد و به لحاظ اقتصادی هم ضربات جبران‌ناپذیری بر‌آن‌ها وارد ساخت.
در حوزه‌ی رسانه‌های اینترنتی (سایت‌ها و وبلاگ‌ها) «موسیقی‌ما» از یك جهت از سایر رسانه‌ها برتر است و آن توجه به انعكاس اخبار موسیقی در تمامی گونه‌های‌آن است، اگر چه به نظر می‌رسد سنگینی بیشتر به سمت موسیقی پاپ و جوان‌پسند است، اما این مانع از آن نشده است كه این سایت اخبار دیگر حوزه‌های موسیقی را انعكاس ندهد.
انعكاس جدولی از تولیدات آلبوم‌ها و محصولات موسیقی و نیز خبررسانی دقیق كنسرت‌ها با زمان و مكان دقیق‌آنها از دیگر ویژگی‌های سایت موسیقی ماست كه شخص نگارنده كمتر مشاهده كرده‌است. به همین دلیل اگر كسی بخواهد تحلیلی از روند تولیدات موسیقی در كشور (‌كنسرت و آلبوم) داشته باشد، این سایت می‌تواند منبعی قابل اعتنا در این زمینه باشد.
یك ویژگی سایت موسیقی ما كه گاه می‌تواند به نقطه آسیب این سایت بدل شود، نظرات خوانندگان است كه به دلیل‌آنكه هر فردی می‌تواند با نام‌های گوناگون دیدگاه‌های خود را مطرح سازد، لذا از منظر صحت و دقت اظهار نظرات باید محل تامل باشد.
نگارنده پیشنهاد می‌دهد دست‌اندركاران سایت برای بخش نظرات یك مرامنامه‌ای بنویسند و در پیشانی همان بخش قرار دهند كه به نوعی در آن نظرگذاران را به پرهیز از توهین و دادن نسبت‌های ناروا به نویسنده یا گوینده خبر توجه دهند. چون متاسفانه برخی با نام‌های مستعار نظراتی را قرار می‌دهند بدون آنكه مسئولیت دیدگاه‌های خود را هم بر عهده بگیرند. البته نگارنده مخالف آزادی بیان نیست، اما معتقد است آزادی بیان تا جایی است كه به قول فلاسفه معروف غرب، به دیگران آسیب وارد نسازد، وضمن اینكه اخبار و رسانه‌ها برای این بروز و ظهور پیدا كرده‌اند كه منابع دقیق شناسایی شده و هر فردی بتواند مسئولیت خبر وسخنی را كه بر زبان می‌آورد و یا می‌نویسد بر عهده بگیرد و از‌آن دفاع كند.
از این منظر اگر چه نظرات خوانندگان گاه‌ می‌تواند اطلاعاتی در اختیار دست‌اندركاران سایت قرار دهد برای پی‌گیری برخی موضوعات و حتی خود به خبر تازه‌ای تبدیل شود، اما باید نقطه آسیب‌‌های‌آن را هم شناسایی كرد و به دنبال حل آن‌ها رفت.
در هر حال برای دست‌اندركاران سایت «موسیقی ما» آرزوی توفیق افزون‌تر دارم و امیدوارم در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی و به‌خصوص نقد (‌آن هم نقد سیاست‌های دولت در عرصه‌ی موسیقی) بالنده‌تر از گذشته عمل كنند. امری كه البته خطرخیزی‌های خاص خود را هم دارد و ورود به این حرفه ‌هم ظرافت می‌طلبد وهم شجاعت.
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 مهر 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

یك ویژگی سایت موسیقی ما كه گاه می‌تواند به نقطه آسیب این سایت بدل شود، نظرات خوانندگان است كه به دلیل‌آنكه هر فردی می‌تواند با نام‌های گوناگون دیدگاه‌های خود را مطرح سازد، لذا از منظر صحت و دقت اظهار نظرات باید محل تامل باشد.
نگارنده پیشنهاد می‌دهد دست‌اندركاران سایت برای بخش نظرات یك مرامنامه‌ای بنویسند و در پیشانی همان بخش قرار دهند كه به نوعی در آن نظرگذاران را به پرهیز از توهین و دادن نسبت‌های ناروا به نویسنده یا گوینده خبر توجه دهند. چون متاسفانه برخی با نام‌های مستعار نظراتی را قرار می‌دهند بدون آنكه مسئولیت دیدگاه‌های خود را هم بر عهده بگیرند.

--------------

واقعا گل گفتید نقطه ضعف اصلی این سایت همینه که به راحتی به هر خواننده ای توهین میشه شایدم دو سه نفر بیشتر نباشن ولی با نظر دادن با اسم های مختلف نظرات مخالف رو بیشتر جلوه میکنند امیدوارم موزیک ما به این مشکل رسیدگی کند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

اي كاش خود آقاي مختاباد پاپيش مي‌گذاشت و اين پيشنهاد مرامنامه را مكتوب مي كردند و سايت موسيقي ما آن را قرار مي داد تا ديگران هم از ‌آن استفاده كنند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سيد ابوالحسن مختاباد: وجه برتری «موسیقی ما» انعكاس عمده‌ی اخبار موسیقی بدون جهت‌گيری است | موسیقی ما