برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرتی در مدار صفر درجه
گزارش اختصاصی موسیقی ما از کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر مجلسی ایرانیان؛
کنسرتی در مدار صفر درجه
موسیقی ما – بهار راستین: آخرین شب کنسرت علیرضا قربانی با همراهی ارکستر تازه متولد شده مجلسی ایرانیان با اجرای قطعاتی از ساخته‌های فردین خلعتبری، شنبه شب (21 آذر) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سایت موسیقی ما؛ شب گذشته مشتاقان موسیقی ایرانی شب خاطره‌انگیزی را پشت سر گذاشتند. در ابتدای برنامه، علیرضا قربانی و ارکستر مجلسی ایرانیان که ترکیبی از نوازندگان خوش‌نام گروه‌های موسیقی مثل دارکوب و ارکستر سمفونیک تهران بود به رهبری بردیا کیارس، قطعه «آدم به زمین می آید» و«واژه بی معنی» را اجرا کردند.

پس از آن علیرضا قربانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان با اشاره به مراسم تشییع زنده یاد فرامرز پایور از حاضران درخواست کرد یک دقیقه به یاد این استاد موسیقی ایران سکوت کنند. وی همچنین قطعه «سوگ» را با یاد استاد پایور اجرا کرد.

در ادامه برنامه شروین مهاجر نوازنده توانای کمانچه کشورمان همراه علیرضا قربانی روی سن آمد و با هنرنمایی خود آواز علیرضا قربانی را همراهی کرد. قربانی و گروهش با اجرای قطعه‌های «عاشقی»، «زندگی» و در نهایت «عقل و جنون»(موسیقی سریال «شب دهم») در میان تشوق‌های زیاد حاضران قسمت اول این کنسرت را به اتمام رساند و گروه برای استراحت 10 دقیقه‌ای صحنه را ترک کردند.

«من عاشق چشمت شدم ...»؛ قطعه تیتراز پایانی سریال مدار صفر درجه شروع خوبی برای بخش دوم برنامه بود. قطعه‌ای که حاضران در سالن از ابتدا منتظر اجرای‌اش بودند.

اما شاید لحظه اوج برنامه دیشب اجرای قطعه حماسی «ایران» سروده جاودان فردوسی بود که بارها در حین اجرا با تشویق‌های مکرر حاضران در سالن که برخلاف کنسرت‌های شب‌های گذشته سالن میلاد افراد مسن‌ زیادی در بین‌شان دیده می‌شد، همراه شد. تنظیم بسیار خوب این اثر برای اجرای ارکسترال و همچنین همراهی خوب گروه کر آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو در کنار اجرای قوی و مسلط علیرضا قربانی که جز این قطعه و قطعه قبل به نظر اجرای ضعیف‌تری نسبت به گذشته داشت، لحظات به‌یادماندی را برای حاضران در سالن به وجود آورده بود.

در ادامه برنامه یک قطعه آوازی توسط علیرضا قربانی با تک‌نوازی تار علی‌اصغر عربشاهی اجرا شد. سپس با اجرای قطعه‌های «کنار تو هستم»، «خون دل» برنامه ادامه پیدا کرد.

علی قمصری یکی دیگر از نوازنده‌های چیره دست تار کشورمان در بخش دیگر از برنامه یکی از قطعه‌های ساخته خودش را به صورت تک‌نوازی اجرا کرد که توانای کم نظیرش در نواختن تار در این قطعه تحسین حاضران را در پی داشت. سپس گروه «ساز نو» را با شعری از مولانا و همنوازی تار اجرا کردند.

قطعات «باران» و «چله عشق» پایان بخش کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر مجلسی ایرانیان به رهبری بردیا کیارس بود.

***

در حاشیه:
- بر خلاف شب‌های گذشته‌ی برج میلاد، که در ماه گذشته هر شب میزبان جوانان و نوجوانان علاقه‌مندان موسیقی به خصوص موسیقی پاپ بود، این سه شب اجرای موسیقی اصیل ایرانی همراه با گروه ارکستر مجلسی پای افراد مسن‌تر بیشتری را به سالن میلاد باز کرده بود.

- حضور برخی از نوازنگان گروه دارکوب در این ارکستر از نکات جالب برنامه بود.

- در پایان برنامه علیرضا قربانی، بردیا کیارس، فردین خلعتبری، افشین یدالهی و محسن رجب‌پور روی صحنه آمدند و مورد تشویق قرارگرفتند.

- قربانی در این کنسرت 6 قطعه جدید با اشعاری از افشین یدالهی را اجرا کرد.

- استقبال خوب مردم از این کنسرت با وجودی که تنها 3 قطعه از قطعات اجرا شده را قبلا شنیده بودند، جالب توجه بود.

- این کنسرت که به خوبی مدیریت وبرنامه‌ریزی شده بود، تجربه‌ی تازه و موفقی برای شرکت ترانه‌شرقی بود که بیشتر در گونه پاپ فعالیت می‌کرد.

- فردین خلعتبری در گفت‌و‌گویی ضمن اشاره به استاندارد نبودن صدای سالن برج میلاد برای کنسرت اظهار داشت:  بی تردید سالن همایش های برج میلاد برای اجرای کنسرت طراحی نشده و من هم نگران این مطلب بودم اما تیم خوب صدابردار آقای علی هزار خانی و مشاور صدا رضا عسگرزاده به خوبی توانستند از عهده این کار برآیند. وی افزود: اجراهای مختلفی با ارکسترهای مختلف داشتم اما این اجرا اولین تجربه همکاری من با این ارکستر به خوانندگی علیرضا قربانی بود که به عقیده من تیم خوبی از نوازنده های ارکستر کنار هم چیده شده بودند و ارکستر به رهبری بردیار کیارس اجرای خوبی را ارائه داد ؛ قطعاتی که اجرا شد بسیار سخت بود اما نوازنده های جوان و با انگیزه به خوبی از عهده این کار برآمدند .
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آذر 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

من سانس ساعت 6 روز جمعه رو حضور داشتم. در انتها دو قطعه مدار صفردرجه و ای ایران مجدد اجرا شد که قطعه اول فکر کنم هماهنگ شده بود، اما قطعه دوم به دلیل خواست تعداد کثیری از تماشاچیان اجرا شد.

تنها مشکلی که من متوجه شدم و اون هم به خوبی برای اکثر تماشاچیان مستتر ماند یک مورد اشتباه در هنگام خواندن قطعه ی شب دهم بود. آقای قربانی جایی که باید میگفتند "دین دیوانه به دین عشق تو شد" این بخش رو با "عشق تو پشت جنون محو شده" کمی قاطی کردند که نتیجه شد " عشق دیوانه به دین عشق تو شد"

اما انصافا از این کنسرت لذت بردم.

در ضمن از دوستان موسیقی ما انتظار دارم که نقدی درست حسابی بر روی کنسرت فریدون بنویسند. مخصوصا با تبلیغات فراوانی که از سوی این سایت برای آن انجام شد به نظرم بر خلاف قدرتمند بودن گروه نوازندگان اما آقای فریدون ظاهرا بدون تمرین روی استیج حاضر شده بودند. من کنسرت ساعت 21:30 ایشون رو رفته بودم و دفعه اول که ترانه آهای خوشگل عاشق رو خوندند حس کردم من رو استیج الان بودم بهتر ازایشون میخوندم. خارج از نت و کاملا کنترل نشده.

موفق باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

۱) در یکی از سکانس های "مدار صفردرجه" (حسن فتحی)٬ "فتاحی"(با صدای ماندگار "بهرام زند") را پای جوخه می برند. این هنگام٬نغمه ای شنیده می شود ویرانگر٬که بسیاری٬آن را به خاطر ندارند.

۲) "علیرضا قربانی"٬صدای "ساحر"ی دارد. این جنس آوا٬جدا از مهارت بسیار٬او را از دیگر خوانندگان هم رده (همچون همایون شجریان و سالار عقیلی) متمایز می کند. هرچند برخی تمایل دارند او توانایی اش را برای خدمت به موسیقی و آوای سنتی به کارگیرد٬اما قربانی بارها و بارها با خواندن ترانه هایی از نوع دیگر و عامه پسندتر٬نشان داده که می خواهد در عرصه های وسیع تر آوازی٬خودنمایی کند. اجرای این سه شب٬ثابت می کند که او در اجرای زنده بسیار راحت و موفق است. مثال بارز آن٬ترانه ی "من عاشق چشمت شدم" می باشد که شنونده٬تفاوتی میان اجرای زنده و اثری که پیشتر در استودیو ضبط شده٬نمی بیند.

صدای گرم و جان نشین اش٬ترغیب می کند تا مرتبه ای دیگر٬هزینه ی نه چندان کم حضور دوباره در اجرایش را به جان بخری.

۳)بیشتر ترانه های خوانده شده در کنسرت علیرضا قربانی را "افشین یداللهی" سروده است. نگاره های او٬به طرزی غریب جان را آشوب می کند. می باید بارها و بارها٬ترانه ی "باران" ـ و یا ابتدای "من عاشق چشمت شدم" ـ را زمزمه کرد تا دریافت کلامی که خواننده روانه ی دلمان می کند٬چقدر٬چقدر عاشقانه و نازنین است! و افسوس که بسیاری از دوستداران٬حتا نام ترانه سرا یا شاعر اثر را نمی دانند!

۴)باز٬اشاره می کنم به همان ترانه ی ـ برای من ـ ماندگار "باران". "فردین خلعتبری"٬چنان موسیقی ای برایش تدارک دیده که همه غمِ آوا را منتقل می کند.

۵) بسیاری از علاقمندان موسیقی٬امیدوارند خواننده ی محبوبشان تصنیف های ماندگار در دل آنها را برایشان اجرا کند. (کاری که نمی دانم چرا استاد آواز ایران٬آن را تدارک نمی بیند.) و یکی از موفقیت های اجرای قربانی و "ارکستر مجلسی ایرانیان"٬همین مسئله است. تعبیر من از این حرکت "ترانه ی شرقی"٬ (که با سرمایه گذاری بر گروه "آریان" بسیار موفق بود(حتا اگر من کار آنها را نپسندم!).)آشتی نسل نو با گونه ای از موسیقی است که نه سنتی صرف می باشد و نه شش و هشت.

۶)این نوشته٬با احترام فراوان به "افشین یداللهی" پایان می یابد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

علاقه من به اتاد خلعتبری و علیرضا قربانی به خاطر استاد حسن فتحی است، بخاطر ایشان هم کنسرت رو رفتم ولی متاسفانه روز جمعه و بعد فهمیدم که جناب فتحی روز پنج شنبه در کنسرت حاضر شده بودند ، و حسابی اعصابم خرد شد باز هم دنبال موقعیتم برای دیدن استاد حسن فتحی کارگردان عشق و عرفان و فلسفه . . .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

علیرضا قربانی مرد اجراهای زنده است.بسیار لذت بردیم.
قطعه فوقالعاده باران که اشک ادم را در می آورد
بقیه قطعات هم که با شعر دکتر یداللهی و آهنگ فردین خلعتبری جای خود داشت
عالی بود

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

واقعاً شب خاطره انگیزی بود. ترکیب علیرضا قربانی و فردین خلعتبری بی نظیر است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

با تشکر از زحمات قشنگ شما،من هم شب آخر کنسرت بودم به اتفاق همسر و پسرم کیارش که خانوادگی شیفته جناب قربانی هستیم و خوشحال میشم که در جریان کارهای ایشان به صورت صوتی و تصویری و حتی مطبوعاتی و همچنین عکس قرار بگیرم البته با زحمت شما. با ادب واحترام نوروزی،کورش
سپاس فراران از مدیریت و دستندرکاران موسیقی ما جهت قدر دانی از شما دعوت رسمی میشود به مرکز دندانپزشکی کورش
22710637-22730298
به مدیریت اینجانب :مهندس نوروزی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

عزیزان خواهشمند است اگر در رابطه با تهیه سی دی تصویری کنسرت زیبا و به یاد ماندنی آقای علیرضا قربانی اطلاعی دارید لطفا به سمع و نظر دوستاران عرصه هنر برسانید...
با تشکر فراوان

ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

behtarin khanandeye roye zamine ba sedash mikhabam bidar misham zendegi mikonam albome rosvaye zamanash ghogha kard

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:37

علیرضا قربانی تنها یک خواننده یا یک انسان نیست بلکه یک عشق است. عشقی بزرگ و لایتناهی
این روزها من کشتی شکسته ی قلبم را غرق در امواج صدای بی کران این عشق رویایی کرده ام و قفکر بیرون رفتن ازین ورطه را نیز هرگز در سر ندارم
تا آخر عمرم عاشقش خواهم ماند...

چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 18:37

سیاوش دقیقا حرف دل من رو زدی.من با صدای قربانی دیوانه میشم.عالیه.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرتی در مدار صفر درجه | موسیقی ما