برنامه یاد بعضی نفرات
 
همنوازان شيدا سرود ای عاشقان سر دادند
گزارشی از شب پاياني کنسرت محمدرضا لطفي؛
همنوازان شيدا سرود ای عاشقان سر دادند
موسیقی ما -علي بهرامي: سومين اجرا از کنسرت استاد محمد رضا لطفي و گروه هاي سه گانه شيدا با حضور گروه هاي همنوازان شيدا و بانوان روي صحنه به پايان رسيد. در شب سوم و پاياني کنسرت محمد رضا لطفي و گروه هاي سه گانه شيدا دو گروه همنوازان شيدا و بانوان شيدا به سرپرستي استاد و خوانندگي محمد معتمدي قطعات و آوازهايي در بيات ترک ، کرد بيات، اصفهان و شور نواختند. این کنسرت با 45 دقیقه تاخیر همرا بود که اعتراض حضار را در پی داشت....

بخش نخست: اجراي گروه همنوازان شيدا

همنوازان شيدا با ترکيب نوازندگان شب نخست خود به سرپرستي محمد رضا لطفي قطعات جديدي را که ساخته اين استاد موسيقي ايراني در بيات ترک و کرد بيات بود را نواختند.

محمد معتمدي در اجراي سوم نيز چون دو اجراي پيشين خود با قدرت ظاهر شد و قطعات و آوازها را به گونه مناسبي اجرا کرد.

استاد محمد رضا لطفي در اين اجراي گروه شيدا بيشتر تکنوازي ها را خود نواخت و جواب آوازها را داد که نشان از هوشمندي او در توجه به خواست مخاطب است.

در شب هاي اول و دوم مجموعه برنامه هاي گروه هاي سه گانه شيدا استاد خود به بداهه نوازي پرداخته بود و در اجراهاي گروهي، بخش تکنوازي ها و جواب آوازها را با اعتمادي قابل توجه به هنرمندان جواني چون، هوشمند عبادي(ني)، مازيار شاهي(تار)، آريا محافظ(سنتور)، هادي آذرپيرا(عود)،بهاره فياضي(تار)، ساناز ستار زاده(تار)، نسترن هاشمي(سنتور) سپيده مشکي(سه تار)، نيلوفر حبيبيان(قانون) و فريما موفقي(کمانچه)سپرده بود.

به همين دليل شب سوم و پاياني جاي خالي خود را - به هر حال او وزنه اي در موسيقي ايراني است و اجراهاي گروه هاي سه گانه شيدا را عده بسياري به خاطر حضور و ساز او مي آيند- با اجراي تکنوازي ها و جواب آوازها به خوبي هر چه تمام تر پر کرد.

همنوازان شيدا مانند شب نخست خود با قدرت ظاهر شد و قطعات را به دقت نواخت. پيش در آمد «اميد»، ساز آواز در گوشه هاي در آمد، چهار مضراب « شورآفرين»، آواز در گوشه هاي داد و شکسته، قطعه دلتنگي در کرد بيات و تصنيف يا دوست مجموعه آوازها و قطعاتي بود که اين گروه در بخش نخست اجرا کرد.

استاد لطفي در جواب آواز مانند ندارد. به نظر نگارنده يکي از برترين و بارز ترين لطف هاي ساز لطفي - در کنار تمام نکات برجسته ساز او- جواب آوازهاي قدر، پخته و حساب شده اوست.

شب گذشته به زيبايي هرچه تمامتر جواب آواز داد و ثابت کرد که اگر تار شيوه هاي مختلفي دارد و او نيز يکي از اساتيد برجسته يک شيوه تار نوازي است، اما در جواب آواز همچنان در 30 سال گذشته يکه تاز است.

بخش دوم: اجراي گروه بانوان شيدا

به جرات مي‌توان گفت گروه بانوان شيدا يکي از برترين گروه هاي موسيقي ايراني است. هماهنگي، حجم ارکستر و حضور تکنوازان برجسته در اين گروه سبب اين مهم است.

اما استاد اين بار به همراه گروه همنوازان شيدا "سه تار" نواخت. شور و حالي که در سه تار نوازي او وجود دارد و شيوه مخصوصي که او در نواختن اين ساز دارد، حتي در مقايسه با اساتيد قديمي تر او چون، فروتن، عبادي، برومند، در گاهي ، صبا، هرمزي و ... مخاطبان را بيشتر به شيوه سه تار نوازي اش معتقد مي کند.

از همه اساتيد سه تار نوازي قديم ايران لحني در آن هست. حتي از عبادي که به ظاهر از شيوه نوازندگي استاد دور است.

گاه نيز از سه تار او نغمه دوتار و حالات خاص موسيقي شرق خراسان به گوش ميرسد. گمان مي کنم سه تار و کمانچه ساز خلوت و تنهايي استاد باشند که اين چنين به گوش مي رسند.

در مضراب اول چونان مطلع يک غزل قوي و پرمحتوي سه تار او توجه ها را به خود جلب کرده و مخاطب را مجاب به شنيدن مي کند.

لطفي در لحظه اي که بوجود آوردن آن مختص خود اوست از اصفهان به شور رفت. او متانت شور را با درايت خود به خوبي نشان داد و فضا را عوض کرد.

اجراي اصفهان در کوک «فا» و شور در کوک «دو» براي يک خواننده کار آساني نيست، اما معتمدي به خوبي از عهده آن بر آمد و نقاط طلايي صداي خود را نشان داد.

معتمدي نشان داد که در کنار استاد طي 4 سال گذشته پيشرفت خوبي کرده است.

کنسرت گروه هاي سه گانه شيدا و محمدرضا لطفي با اجراي قطعه پنج ضربي اي عاشقان با پايان رسيد و باز هم لطفي ثابت کرد شاگردي خلاق ، امانت دار براي اساتيد خود چون برومند و دوامي و استادي کوشا ، هنرمند، باسواد و دلسوزي براي شاگردان خود است.
منبع: 
ایرنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 خرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:40

آقا دانلود ها تونو رایگان کنید در ضمن اگه بتونید ی آرم مسخص واسه دانلود بذارید خوبه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همنوازان شيدا سرود ای عاشقان سر دادند | موسیقی ما