برنامه یاد بعضی نفرات
 
«اين شاخه آوازي را جدي بگيريم»
گزارشی از وضعيت آموزشي گروه‌هاي كُر در ايران
«اين شاخه آوازي را جدي بگيريم»
موسیقی ما - فارغ از اين‌كه آموزش موسيقي‌ در ايران نسبت به كشورهاي ديگر محدود است و خيلي از مردم حتي نام سازهاي موسيقي را نمي‌دانند، آموزش گروه‌هاي كر در ايران از وضعيت آموزش سازهاي موسيقي نيز ضعيف‌تر و بي‌برنامه‌تر است تا آنجا كه بسياري از گروه‌ها مجبورند از افرادي كه فقط ته‌صدايي دارند و آنچنان آموزش‌هاي موسيقي نديده‌اند و با گذراندن چند ماهي دوره‌ي آموزشي سلفژ اطلاعات اندكي به دست آورده‌اند، كنسرت‌هاي موسيقي خود را اجرا كنند.

تعداد گروه‌هاي كُر مطرح در ايران بسيار محدود هستند.گروه‌هاي كر دفتر موسيقي، آوازي تهران، ناميرا، محمد نوري، هنرستان دختران و... كه تعدادشان از انگشتان دست هم كمتر است.

  • بايد براي كودكان در آموزش كر سرمايه‌گذاري كنيم
سرپرست گروه آوازي تهران كه چند ماهي است به عضويت مجمع جهاني سازمان بين‌المللي گروه‌هاي كر درآمده است، به ايسنا گفت:در شهر پكن، يك ميليون خواننده در سنين كودكان وجود دارد، اين در شرايطي است كه ما فقط يك گروه كر كودك در ايران داريم و حتي اگر مجموع خوانندگان كوچك و بزرگ كر را در كشور جمع كنيم، روي هم يك ميليون نفر نمي‌شود. بنابراين اگر بخواهيم در سال‌هاي آينده به سطح خوبي در زمينه‌ي كر برسيم، بايد بر روي كودكان سرمايه‌گذاري كنيم.

ميلاد عمرانلو ادامه داد: در آمريكا نيز 42 ميليون نفر خواننده‌ي كر وجود دارد كه اصلا با كشور ما قابل مقايسه نيست. اين در شرايطي است كه دانشگاه‌هاي هنر ما هنوز گروه كر ندارند! متأسفانه در كشور هيچ انجمني براي گروه‌هاي كر وجود ندارد و اكثر گروه‌هاي تهران و شهرستان‌ها در مرحله‌ي اول، نياز جدي به آموزش دارند.

اين هنرمند با اعتقاد بر اينكه در كشور بايد رهبران كُر آكادميك، تربيت كرد، گفت: اينكه شخصي شش ماه سلفژ تمرين كند و بعد در يك گروه كُر كار كند، اصلا خوب نيست. اما در شرايط فعلي كه چاره‌اي نيست، گروه‌ها مجبورند از كساني كه تا حدي توانايي صدا دارند، استفاده كنند. ما براي تأسيس يك گروه حرفه‌اي كر نياز داريم كه به‌جز اعضاي كر، رهبر و خواننده‌ي گروه نيز تعليمات صحيحي ديده باشند و متأسفانه در كشور ما، آهنگساز گروه كر و يا يك رهبر كر كه به معناي واقعي در اين زمينه تحصيلات خوبي داشته باشد، نداريم.

  • نداشتن يك دپارتمان از ضعف‌هاي عمده است
هنرمند ديگري نداشتن يك دپارتمان آموزشي كر در كشور را يكي از ضعف‌هاي عمده دانست و وضعيت كر در تهران را نسبت به شهرستان‌ها ضعيف‌تر ارزيابي كرد.

فرهاد هراتي ـ سرپرست گروه كُر ناميرا ـ كه با ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد،ادامه داد: متأسفانه دپارتماني كه به صورت مشخص گروه‌هاي كر تربيت كند در كشور نداريم و حداقل مي‌دانم كه در اين مورد وضعيت تهران از شهرستان‌ها بدتر است. چون در شهرستان‌ها افراد محدودي گروه كر تشكيل مي‌دهند و آن تعداد اندك اطلاعاتي دارند كه توانسته‌اند در شهرستان گروه كر تأسيس كنند؛ اما در تهران آنقدر نياز به گروه‌هاي كر زياد است كه زماني براي آموزش نيست و اهميتي هم داده نمي‌شود.

فارغ از امر آموزش، هنرمند ديگري كم مخاطب بودن كنسرت‌هاي گروه‌هاي كر و درآمد اندك حاصل از آن را دليل انگشت شمار بودن تعداد گروه‌هاي كر در كشور دانست.

  • گروه‌هاي كر فضاي محدودي براي تمرين دارند
سيامك محمدخاني ـ رهبر گروه كُر سرايش ـ به ايسنا گفت:گروه‌هاي كُر فضاي محدودي براي تمرين كردن دارند و افراد محدودي نيز تمايل به آموزش آواز كلاسيك و كر از خود نشان مي دهند.

محمدخاني توضيح داد: بيشتر افرادي كه به آموزشگاه‌هاي موسيقي مراجعه مي‌كنند، ترجيح مي‌دهند كه آواز پاپ ياد بگيرند چون خيلي زود به نتيجه مي‌رسد و مخاطبان بيشتري هم نسبت به كر دارند؛ ولي يادگرفتن كر، بسيار زحمت دارد و فرد بايد از حنجره‌اش به عنوان يك ساز استفاده كند و در اجراها نيز مخاطبان كمتري به آن توجه مي‌كنند.

  • عدم آگاهي ضعف عمده است
هنرمند ديگري نيز با اشاره به اينكه كُر تنها شاخه‌اي از آواز است كه زنان در ايران هم مي توانند آن را اجرا كنند و بحث ممنوعيت تك‌خواني زنان در آن مطرح نيست و به صورت جمعي انجام مي‌شود، خواستار جدي گرفتن، اين شاخه‌ي آواز و پيگيري همه جانبه براي كيفيت بخشي به سطح آموزش در اين زمينه شد.

شهلا ميلاني ـ مدرس دانشگاه و رهبر گروه كر دختران ـ با اشاره به اينكه اخيرا شناخت راجع به كر و علاقمندان آن اضافه شده است و اين خود روزنه‌ي اميدي در اين عرصه است، ادامه داد:اينكه جوانان جذب كارهاي فرهنگي مي‌شوند، خوب است، گروه‌هايي هستند كه با علاقمندي كار كر را انجام مي‌دهند، اما در اين ميان عده‌اي هم به نتيجه نمي‌رسند. چون اين نوع از آواز يك كار تخصصي است و هر كس توانايي خاصي براي خواندن دارد و اگر از آن بي‌رويه استفاده كند، صدايش دچار آسيب جدي مي‌شود.

او با اشاره به اينكه گروه‌هاي كر مطرح كشور انگشت‌ شمار هستند، افزود: علاوه بر تهران در شهرستان‌ها نيز گروه‌هايي هستند كه در اين زمينه جديت دارند و به خوبي كار مي‌كنند، اما در زمينه آموزش، اكثر گروه‌ها جديتي را كه بايد، ندارند.

ميلاني افزود: يكي از عوامل اصلي ضعف در گروه‌هاي كر در ايران عدم آگاهي نسبت به اين شاخه هنري و ساده گرفتن آن است. آموزش كر در كشورهاي غربي يك رشته‌ي آكادميك است و كساني كه در اين شاخه فعاليت مي‌كنند، فارغ‌التحصيل آكادمي‌هاي مطرح هستند.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «اين شاخه آوازي را جدي بگيريم» | موسیقی ما