برنامه یاد بعضی نفرات
 
سراج: كنسرت «وداع» عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است
گزارشی از تمرينات گروه سراج؛
سراج: كنسرت «وداع» عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است
موسیقی ما - حسام‌الدین سراج گفت: اجرای آلبوم وداع همزمان با اربعین حسینی را کنسرت تلقی نمی‌کنم بلکه عرض ادبی به پیشگاه امام حسین (ع) است.

حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی سنتی این روز‌ها خود را برای برگزاری کنسرت همزمان با اربعین حسینی آماده می‌کند، در حاشیه تمرینات گروهش گفت: ما در این اجرا قطعات آلبوم وداع را که بر اساس شعرهای عمان سامانی اجرا خواهیم کرد و نوازندگانی چون شهرام می‌رجلالی: عود. داود ورزیده: نی. مسعود حبیبی و گروه کوبه‌ای همراه شامل سازهایی چون سنج و دمام و دف که دف در این اجرا همانند یک ساز کوبه‌ای و با چوب نواخته می‌شوند.

وی افزود: اگر در کنار گروه‌مان یک گروه سازهای زهی افزوده می‌شد، کار بسیار زیبا‌تر می‌بود ولی به دلیل محدویت زمانی نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

این خواننده ادامه داد: بنده این اجرا را کنسرت تلقی نمی‌کنم بلکه عرض ادبی به پیشگاه امام حسین (ع) است و از آنجایی که همزمان با اربعین حسینی اجرا می‌شود، قطعات آلبوم وداع را که چند سال پیش همزمان با محرم منتشر شده بود را اجرا خواهیم کرد.

وی درخصوص برگزاری کنسرت در ایران گفت: من دوست دارم در ایران کنسرتی داشته باشم اما متاسفانه برگزاری کنسرت موسیقی ایرانی در ایران بسیار سخت است. چرا که برای یک اجرا مجوز‌ها در لحظات آخر صادر می‌شود و ما مجبوریم همه کارهای مربوط به کنسرت را ظرف دو روز انجام دهیم که این خود کار گروه را با مشکل مواجه می‌کند.

سراج با اشاره به اشعار عمان سامانی گفت: اشعار این شاعر لطافت تؤام با حماسه را در خود دارد و به عقیده من کمتر شاعری اینگونه شعر می‌سراید. مضامین دیوان او هم جنبه عرفانی، حماسی و هم مرثیه و در برخی فراز‌ها عاشقانه نیز هست و خواننده می‌تواند به عنوان یک شعر آزاد با آن برخورد کند.

وی با اشاره به نبود فقر ملودی در زمینه موسیقی مذهبی گفت: متاسفانه ما در کشورمان فقر شناخت ملودی داریم و گاهی مداحان از آهنگ‌های استفاده می‌کنند و با شعر و ملودی آن را تزریق می‌کنند که این فضا را به ابتذال می‌کشاند در صورتی که مداحان قدیم ما هم دستگاه‌های موسیقی و هم شعر را خوب می‌شناختند و به این واسطه ملودی‌های خاصی را می‌خواندند که بسیار نافذ بود.

وی افزود: آنچیزی که هم اکنون در کشور ما به صورت موسیقی رسمی قابل قبول است موسیقی مناسبتی است و رادیو و تلویزیون و نهادهایی که در این زمینه کار می‌کنند، این بخش را بیشتر ترویج می‌دهند اما گاهی در این مناسبتی‌ها هم کارهای ضعیف هم دیده می‌شود اما من به شخصه علاقه خاصی به کار در زمینه موسیقی مذهبی دارم و افتخار می‌کنم که در این بخش کارهایی را انجام می‌دهم.
وی در خصوص برگزاری کنسرت با حمایت حوزه هنری گفت: هم اکنون این نهاد برای برگزاری این برنامه پیشقدم شده اما مشخص نیست باز هم بتوانیم با حمایت حوزه هنری کنستری را برگزار کنیم که لغو نشود ولی در آینده اگر پیشنهادی از سوی حوزه هنری مطرح شود، حتما کنسرتی را برگزار خواهیم کرد.
سراج ادامه داد: من هم اکنون انتشار دو آلبوم را در دست دارم به طوری که یکی از آن‌ها توسط حوزه هنری منتشر می‌شود یک آلبوم دیگر نیز در مرحله انتشار قرا دارد و بر اساس اشعاری از هوشنگ ابتهاج و نوازندگی اردشیر کامکار، شهرام می‌رجلالی و گروهی از جوانان چیره دست موسیقی ایرانی ضبط شده است و آهنگسازی آن را مدیا فرج‌نژاد بر عهده دارد.

سراج با بیان اینکه من در جشنواره موسیقی فجر اجرایی نخواهم داشت، اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر در یک قالب خاصی عنوان می‌شود که باز‌‌ همان بحث مناسبت است. ولی کنسرت آزاد کنسرتی است که مردم حق دارند در آن شرکت کنند یا نکنند.

وی افزود: ما یک بار تجربه برگزاری کنسرت در جشنواره را داشتیم ولی متاسفانه به دلیل کوتاهی مسئولان برگزاری سالن اجرای ما و نیز چند گروه دیگر خالی رفت و این خود نحوه نادرست برگزاری این جشنواره را می‌رساند.

در ادامه رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به برنامه عصر سوره که همزمان با اربعین در حوزه هنری برگزار می‌شود، گفت: در این برنامه که همه مراکز حوزه دخیل هستند، یک سری حرکت‌های فرهنگی خودجوش شکل می‌گیرد به طوری که ما در این ایام در کنار کنسرت سراج، ‌نمایش، تئا‌تر و خوشنویسی را خواهیم داشت که بهترین فضا برای دیدن اجراهای صحنه‌ای است.

وی افزود: عصر سوره یک مناسبت فرهنگی است که می‌تواند خوراک‌های خوبی در زمینه هنر به مردم ارائه دهد.

سراج در پایان با بیان اینکه ورود برای عموم در این کنسرت آزاد است، اظهار داشت: من موسیقی خودم را مناسبتی نمی‌دانم بلکه معنوی می‌دانم و برایم بسیار مقدس است و به آن افتخار می‌کنم.

کنسرت حسام‌الدین سراج با عنوان وداع یکم تا چهارم بهمن مناسبت اربعین حسینی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

از کجا باید بلیط گرفت؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سراج: كنسرت «وداع» عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است | موسیقی ما