برنامه یاد بعضی نفرات
 
میرزمانی: امیدوارم که از این امتحان رو سفید بیرون بیایم
گزارشی از مراسم معارفه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد
میرزمانی: امیدوارم که از این امتحان رو سفید بیرون بیایم
موسیقی ما - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه مدیر کل دفتر موسیقی گفت: امروز ظرفیت جدید کارآمد و توانمند به عنوان یک موسیقی‌شناس به مجموعه توانایی‌های اداره کل موسیقی معرفی شده و باید با قدرت بیشتری حرکت این مجموعه را جلو ببرد.

مراسم معارفه «محمد می‌رزمانی» به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی ساعاتی پیش امروز ـ ۹ خرداد ماه ـ در تالار «رودکی» مجموعه فرهنگی هنری بنیاد رودکی برگزار شد.

این مراسم با اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکس‌تر مجلسی نیاوران و همچنین اجرای قطعه «میرزا کوچک خان جنگلی» از ساخته‌های محمد می‌رزمانی با آواز ناصر مسعودی (خواننده فولکلور گیلانی) به رهبری نادر مرتضی‌پور شروع شد.

  •  پورتراب: انتخاب شاگردم میرزمانی را تبریک می‌گویم

در بخش نخست این مراسم، کمال پورتراب ـ پژوهشگر و مدرس موسیقی ـ گفت: ۶۶ سال به تربیت هنرجویان این رشته اشتغال داشتم و مفتخرم که از میان آن‌ها چهره‌های برجسته‌ای هم چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید انتظامی، لوریس چکناواریان و... برخاستند.

او اضافه کرد: انتخاب محمدمیرزمانی از دیگر شاگردانم را برای مدیریت دفتر موسیقی تبریک می‌گویم و امیدوارم ایشان مورد حمایت همه جانبه‌ای از سوی اولیای امور قرار بگیرد و با درایت و راهکارهای سازنده خود گامی موثر برای تعالی موسیقی و برنامه‌های این حوزه بر دارد.

پورتراب در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: باید در این مراسم از تلاشهای علی ترابی نیز در این عرصه قدردانی کنم و بگویم آنچه در هنر موسیقی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و مایه افتخار کشور ما محسوب می‌شود حضور و فعالیت ارکس‌تر سمفونیک تهران و هم چنین ارکس‌تر موسیقی ملی است که هر دو هم چون کوه و دریای نور دو گوهر گرانبهایی هستند که به عنوان سفیر موسیقی در کشور مایه مباهات هستند.

این پژوهشگر و مدرس موسیقی خطاب به مدیران حاضر در جمع بیان کرد: شایسته است تک تک اعضای این دو ارکس‌تر از رفاه نسبی برخوردار باشند تا با فراغ بال کار خود را به نحو شایسته‌ای ارایه دهند. هم چنین مسئولان ذی‌ربط باید از موسیقی کلاسیک فولکلور و پاپ غافل نشوند و آن‌ها را به نحو شایسته‌ای مورد حمایت خود قرار دهند تا تمام اقشار مردم با سلایق خود شاهد اجرای برنامه‌های متفاوت و متنوع در این حوزه باشند.

  • سریر: حوزه موسیقی سرشار از خطر است

دکتر محمد سریر ـ رئیس هیات مدیره خانه موسیقی ـ نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: چالش برانگیز‌ترین بخش‌های هنری به ویژه در کشورما و در حوزه مدیریتی مربوط به بخش موسیقی می‌شود که متاسفانه عبور از این چالش‌ها برای مدیران این بخش سخت و همراه با موانعی بوده که‌گاه قابل پیش بینی نیست. مدیریت در حوزه موسیقی سرشار از خطر است و اغلب دوستان برای ورود به این حوزه احتیاط می‌کنند.

او سپس از فعالیت‌های علی ترابی در دفتر موسیقی تقدیر کرد و افزود: ایشان از مرکز گسترش به دفتر موسیقی آمدند و ما در بدو ورودشان امید چندانی به فعالیت‌های کارساز در حوزه موسیقی نداشتیم و فکر می‌کردیم آقای ترابی محتاط و با قدم‌های آهسته حرکت می‌کنند؛ اما یکسال گذشته و فعالیت‌های ایشان ما را متحیر کرد. کار‌هایشان بسیار جالب بود و هیچ کدام در گذشته انجام نشده بود.

سریر یکسال گذشته را دورانی کوتاه و درخشان در حوزه مدیریت موسیقی عنوان کرد و گفت: ارادت بنده به ایشان در این دوره بیشتر شده و وقتی دیدم عنان کار در دستانشان است و قدم‌ها را محکمتر بر می‌دارند و چالشهای پیش رو را با اطمینان پشت سر می‌گذارند، امیدوار شدم که این نگاه و تجربه در آینده نیز منتقل شود. زیرا جناب ترابی در یک سال اخیر دوره بسیار موفقی را رقم زدند.

این آهنگساز خاطر نشان کرد: همواره حوزه مدیریتی در مقدمه با مشکل روبروست و هر کسی که به این حوزه وارد می‌شود می‌خواهد همه چیز را از ابتدا شروع کند، در حالی که این انتقال تجربه از گذشتگان به آیندگان بسیار اهمیت دارد و در حوزه‌های مدیریتی نیاز به ثبت دستاوردهای مدیران قبل احساس می‌شود.

سریر همچنین به حضور و انتخاب محمد می‌رزمانی به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی اشاره کرد و افزود: ایشان را بیش از سه دهه است که می‌شناسیم و خوشحالیم که او بار دیگر با یک تجربه گرانقدر از گذشته به دفتر موسیقی آمده است و از این رو ما منتظر یک عصر تازه در عرصه موسیقی هستیم.

وی به توانایی‌های می‌رزمانی در حوزه موسیقی فنی و علمی اشاره کرد و گفت: کمتر اتفاق افتاده است که مدیری در این حوزه اشراف لازم را داشته باشد. در حالی که توانایی ایشان در ارتباط و تعامل با مدیران بالادستی نیز برای ما خالی از لطف نخواهد بود. زیرا این تعامل بخش مهمی است که به توجیه مسائل در عرصه موسیقی می‌پردازد.

سریر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: صداقت، امانت، صحت عمل و روحیه بسیار خوب آقای می‌رزمانی در عرصه موسیقی قابل توجه است و باعث می‌شود هنرمندان به راحتی بتوانند به ایشان تکیه کنند. چه بسا که خود او نیز در ‌‌نهایت توان کارش را انجام می‌دهد و ما انتظار داریم و امیدواریم که با واقع بینی به امور توجه نشان دهد.

  •  شاه‌آبادی: کار موسیقی در کشور ما به خرد جمعی نیاز دارد

در ادامه، حمید شاه‌آبادی ـ معاون امور هنری ـ نیز در بخش پایانی این مراسم در سخنانی گفت: در حوزه موسیقی حرف‌های زیادی دارم که فکر می‌کنم در حوصله این جمع نباشد و باید آن را به وقت دیگری موکول کنم. در حالی که هیچ جمعی صمیمی‌تر و منتخب‌تر از جمع حاضر برای موسیقی نمی‌بینم.

او ادامه داد: در یکسال و اندی که به عنوان یک خدمتگزار وارد معاونت هنری شده‌ام، تلاش کردم مادامی که چیزی را نساخته‌ام چیزهای گذشته را خراب نکنم، زیرا امروز سرمایه‌های بسیاری در حوزه موسیقی وجود دارد و قطعا باید با یک نگرش عام در این عرصه وارد شد.

معاون هنری با مرور جلسات متعددی که در این یک سال و نیم با اهالی موسیقی داشته است خاطر نشان کرد: من از لا به لای حرف‌های آن‌ها احساس مظلومیت برای این هنر فاخر را درک کردم که به دلیل برخی پالایش‌هایی که باید انجام می‌شد و نشده بود و یا هجمه‌هایی که به آن صورت گرفته بود، حاصل شده بود.

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: موسیقی می‌تواند هنجار‌ها را نهادینه کند و حس معنوی را در مخاطب ارتقا و شادابی مورد نیاز را به جوان ایرانی ارایه دهد. این موسیقی می‌تواند بسیاری از لذت‌ها را برای جامعه به ارمغان بیاورد، زیرا در کشور ما صاحب قدمتی طولانی است.

شاه آبادی با مرور اهداف معاونت امور هنری در حوزه موسیقی عنوان کرد: اولین کار ما تعیین هدف بود و قرار است بعد از یک دوره به ظاهر طولانی ببینیم چه نگاهی می‌توانیم به موسیقی داشته باشیم. بعد از گذر سال‌ها، موسیقی مجاز شد، اما به دلایلی در بسیاری از حوزه‌ها موجه نشد. زیرا ویژگی‌ منحصر به فردی دارد که هر دست اندازی به آن صورت می‌گیرد و صحیح و ناصحیح، مجاز و غیر مجاز عرصه‌ای را برای موسیقی بوجود می‌آورد که حق آن بخش را به عنوان سند حفظ نمی‌کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: من وظیفه صیانت از موسیقی اصیل و داشته‌های عمیق کشور و پالایش زشتی‌ها و پلیدی‌ها و همچنین مقابله با هجمه‌هایی که بر این هنر کارآمد صورت می‌گیرد را بر عهده دارم و سعی کردیم افق و چشم انداز صحیحی برای موسیقی ببینیم.

شاه آبادی اصلاح سبد شنیداری کشور و بهبود ذائقه موسیقی ایران زمین را مهم‌ترین وظیفه و دستورالعمل در این عرصه دانست و افزود: با انجام روش‌ها و شیوه‌هایی که صیانت و پالایش موسیقی را در دستور کار قرار می‌دهد می‌توانیم مولفه‌های موسیقی فاخر را از نازل جدا کنیم و حتی اگر موفق نشدیم که به دست اهالی هنر مرزهای موسیقی فاخر را نشان دهیم، اما نگاه آکادمیک آن‌ها به ما می‌آموزد که چه چیزی در موسیقی صحیح است.

او گفت: اگر نتوانیم از یک تعریف کلی به مصادیق جزئی برسیم، حداقل می‌توانیم‌ یک تعریف کلی از موسیقی ارائه دهیم و دستور کار اداره کل موسیقی آرام آرام در حال پیدا کردن این مسیر است.

شاه‌آبادی خطاب به جمع حاضر متذکر شد: بر ماست که با معرفی موسیقی خوب بستری را برای موسیقی که با مولفه‌های اجتماعی و فرهنگیمان همراه است فراهم کنیم و فضایی در موسیقی بسازیم که یک گام ما را به سمت هدف نزدیک‌تر کند.

معاون هنری همچنین به انتخاب مدیر کل دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت: مدت‌ها جستجو در میان اهالی موسیقی را انجام دادیم تا به وظیفه مدیر دفتر موسیقی برای صیانت از این عرصه تاکید کنیم و اگر بخواهیم فعالیت‌های منطقی را ارائه دهیم، قطعا یک اداره کل می‌تواند، اما وقتی نگاه ما به بستر سازی موسیقی خوب متمرکز شود دیگر بسیاری از فرصت‌ها اختیاری نیست، بلکه باید بستری فراهم گردد تا برگزار کننده ارکستر‌ها و تولید کننده آلبوم‌های خوب باشیم.

معاون امور هنری عنوان کرد: این نگاه کلان نیازمند مدیری است که موسیقی را می‌شناسد و این تعلقات و انگیزه‌ها را دارد. در دوره پرافتخار و یکساله مدیریت آقای ترابی این نگرانی را داشتیم که شاید از ظرفیت‌های ایشان کمتر استفاده شود، در حالی که او یک نگاه خوب را هدایت کرد و اتفاقات بسیار بزرگ و شیرینی را رقم زد که داشته‌های زیبای ما را مورد صیانت خود قرار می‌داد و این نگاه جدید در حوزه موسیقی با مدیریت خوب ایشان باعث حفظ داشته‌های قدیم و انجام کارهای جدید و بنیادینی شد که باید از صبوری، تلاش و اقدامات زیبا و بنیادین ایشان قدردانی کنیم و مدیران آتی نیز این مسیر را باید ادامه دهند.

شاه‌آبادی همچنین به جایگاه محمد میرزمانی در عرصه موسیقی اشاره کرد و افزود: ایشان سابقه مدیر کلی دفتر موسیقی را و هم چنین مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما را در کارنامه خود دارند و به عنوان یک کار‌شناس خبره در این حوزه وارد عمل شده است که به صداقت و پاکدامنی و توان علمی شهرت دارد.

او گفت: این ظرفیت جدید کارآمد و توانمند به عنوان یک موسیقی‌شناس به مجموعه توانایی‌های اداره کل موسیقی ارایه شده و باید با قدرت بیشتری حرکت این مجموعه را جلو ببرد. زیرا کار موسیقی در کشور ما به یک خرد جمعی نیاز دارد و در غیر این صورت موسیقی نمی‌تواند به اهداف متعالی خود دست یابد و از زنگاره‌هایی که او را گرفتار کرده‌‌ رها شود.

شاه آبادی در پایان سخنانش بیان کرد: با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و‌شناختی که از حوزه موسیقی دارند امیدواریم بتواند یک گام نوین و جدید در راستای تاثیرگذاری این فرهنگ فاخر بر دارد.

در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدیه نقدی از سوی شاه آبادی به علی ترابی و هم چنین هدیه‌ای به ناصر مسعودی ـ خواننده ـ اهدا شد.

  •  میرزمانی: مطمئن هستم در این مسیر مرا تنها نخواهید گذاشت

محمد میرزمانی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در سخنانی گفت: این مراسم و حکمی که برای من درنظر گرفته شده است، وظیفه‌ام در حوزه موسیقی را سنگین‌تر کرده و هر لحظه سنگینی آن را احساس می‌کنم و امیدوارم که از این امتحان رو سفید بیرون بیایم.

او همچنین خاطرنشان کرد: برای اعتمادی که به من کرده‌اید و وظیفه سنگینی که بر دوشم گذاشته‌اید قدردانم و مطمئن هستم که در این مسیر مرا تنها نخواهید گذاشت تا بتوانم به کمک شما این مزرعه را شکوفا‌تر کنم.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میرزمانی: امیدوارم که از این امتحان رو سفید بیرون بیایم | موسیقی ما