برنامه یاد بعضی نفرات
 
قانون كپي رايت با پيگيري بخش خصوصي به نتيجه مي‌رسد
سيد محمد ميرزماني در جمع فعالان توليد و عرضه آثار موسيقي:
قانون كپي رايت با پيگيري بخش خصوصي به نتيجه مي‌رسد
موسیقی ما- «با توجه به هزينه‌هاي توليد ، حقوق مادي و معنوي فعالان ، گستره رسانه‌ها و تكثير سهل الوصول آثار موسيقي پيگيري براي به سرانجام رساندن قانون كپي رايت براي فعالان عرصه موسيقي امري حياتي است كه با حمايت بخش دولتي و پيگيري بخش خصوصي به نتيجه مي‌رسد.»

سيد محمد ميرزماني كه در جمع فعالان توليد و عرضه آثار موسيقي سخن مي‌گفت، ضمن بيان اين مطلب افزود:بايد تقسيم كار كرد و مرحله به مرحله از تهيه پيش‌نويس تا تطبيق مباني هنري و حقوقي و در نهايت تصويب قانون پيش رفت.

مدير كل دفتر موسيقي همچنين با تاكيد بر وجوه حرفه‌اي و مباني قانوني اين طرح ادامه داد: لازم است بخش‌هاي تخصصي پيش‌نويس در حوزه هنر ، مباني اقتصادي و حرفه‌اي موسيقي توسط فعالان اين عرصه تهيه شود .سپس توسط كارگروه حقوقي با قوانين تطبيق پيدا كرده و مبناي حقوقي آن در قالب قانون پيشنهادي تنظيم شود. از سوي ديگر دفتر موسيقي نيز وظيفه هماهنگي‌هاي رسمي با نهادهاي دولتي را پيگيري نمايد.

در ادامه اين نشست بابك چمن آرا مدير موسسه موسيقي «آوا خورشيد» ضمن تشريح خسارت‌هاي مادي و معنوي حاصل از نبود قانون كپي رايت گفت: اينكه مديريت فرهنگي پيگير رفع مشكل شده اميد بخش است. فعالان بخش خصوصي نيز آمادگي تلاش براي حل اين مشكل را دارند.

اشراقي وكيل پايه يك و مشاور حقوقي حاضر درنشست نيز ضمن ارايه گزارشي اجمالي از تلاش‌هاي انجام شده در اين حوزه در سال‌هاي گذشته ياد آور شد: مهمترين مشكل قوانين موجود قديمي از جمله قانون سال 48 آن است كه ضمانت اجرايي ندارد. لازم است طرح جامعي با نگاه منافع فعالان موسيقي تهيه شود و بعد براساس دركارگروه حقوقي ، قانون آن استخراج شود. در اين كارگروه قانون پيشنهادي جديد با همه با قوانين اجرايي كشور تطبيق داده مي‌شود و ضمانت اجرايي آن فراهم خواهد شد.

در ادامه نشست رامين صدقي مدير نشر «هرمس» نيز با اشاره به سابقه حضورش در كارگروه‌هاي تخصصي با موضوع قوانين مربوط به كپي رايت گفت: بحث برخورد با متخلفين جزئي ازقانون كپي رايت است ولي تمركز اصلي اين قانون بر حقوق مولفان است.

وي همچنين با اشاره به ضرورت‌هاي قانوني در اين حوزه گفت: اين طرح از جمله طرح‌هايي است كه صرفا با حمايت جدي بخش دولتي به نتيجه نهايي مي‌رسد.

كياوش صاحب نسق نيز در اين نشست به ظرايف حقوقي و هنري قانون كپي رايت اشاره كرد و ادامه داد: در اينجا تنها بحث تكثير اثر موسيقي مطرح نيست بلكه حقوق معنوي مؤلف و حقوق مادي ناشر براساس آن مشخص

مي‌شود. مثلا" در صدا وسيما از هنرمندان براي پخش اثر كسب رضايت مي‌كنند در حالي كه چنين رضايتي كافي نيست ولازم است جزئيات منافع هر دو طرف مشخص شود.

وي در ادامه با اشاره به گستره ذي نفعان موسيقي ياد آور شد: اگر اهميت گردش مالي و ميزان فعالان بخش‌هاي مختلف هنري ، اجرايي ،اداري و اقتصادي موسيقي مشخص شود، در مي‌يابيم كه خانواده موسيقي ايران بدنه بزرگي دارد و مي‌توان با توجه به اين جمعيت حقوق مادي و معنوي آنها را تامين كرد
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

خبر فوق العاده خوبی بود.
ممنون از آقای چمن آرا و آقای صدیقی ...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قانون كپي رايت با پيگيري بخش خصوصي به نتيجه مي‌رسد | موسیقی ما