برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از شصت و سومین نشست عصر شعر و ترانه
عکس ها: مجتبی چولایی، سینا حداد پور
گزارشی از شصت و سومین نشست عصر شعر و ترانه

موسیقی ما - شصت و سومین نشست عصر شعر و ترانه با اجرای عبدالجبار کاکایی در عصر اولین سه شنبه تیر ماه برگزار شد. این نشست با استقبال خوب مخاطبان وحضور جمعی از چهره‌های شاخص موسیقی و ادبیات کشور نظیر دکتر محمد اصفهانی، فریدون شهبازیان،، فریدون آسرایی، بهروز صفاریان، فریدون خشنود، پدرام کشتکار، آریا عظیمی‌نژاد، مهرداد نصرتی، نیلوفرلاری‌پور، مونا برزویی، روزبه بمانی، حسین صفا، زهرا عاملی، دکتر حمید ضیائی، بهروز یاسمی، اهورا ایمان، ناصر فیض، رسول یونان،، فرشید اعرابی، حمید اسفندیاری، امیریل ارجمند، محسن کریمی راهجردی، میلاد رحیمی، ایمان نبی‌زاده، شاهد صادقپور، محمد حشمتی، پویا نیکپور و امیر ارجینی آغاز شد.

همچون گذشته استقبال هنرمندان و دوستداران از این نشست به حدی بود که بخاطر کمبود جا در سالن تعداد زیادی از حضار در اطراف سالن، برنامه را بصورت ایستاده دنبال کردند.

 برنامه با اجرای زنده موسیقی توسط «علی هادیان» و شعری از عبدالجبار کاکایی آغاز شد و به رسم همیشگی برنامه با ترانه خوانی حضار ادامه پیدا کرد. در این بخش اهورا ایمان بعنوان کار‌شناس ترانه و بهروز یاسمی بعنوان کار‌شناس شعردر پشت می‌زهای کار‌شناسی شعرو ترانه قرار گرفتند و به نقد و بررسی آثار خوانده شده پرداختند.

دومین بخش از اجراهای زنده با تک نوازی سه تار توسط آریا عظیمی‌نژاد آغاز شد. در ادامه با دعوت از دکتر محمد اصفهانی با همراهی پویا نیکپور (نوازنده پیانو) صدای دلنشین محمد اصفهانی در سالن طنین انداز شد وانرژی خوبی به حاضران بخشید.

پس از آن مجددا شعر و ترانه خوانی از سر گرفته شد و بعد از رد وبدل شدن نظرات و نقد‌ها، کاکایی بمانی را نیز برای صحبت پیرامون ترانه دعوت کرد.

اهوراایمان از بمانی در مورد تقلید لحن توسط ترانه سرایان پرسید و بمانی پاسخ داد بعضی از لحن‌ها مختص به کسی نیست و در واقع سبک گرایی در ترانه مهم‌تر از لحن گرایی است. بمانی اذعان داشت در لحن‌ها ترکیب سازی و کلمات مشترکی وجود دارد که هر ترانه سرا به فراخر سبک خود از آن لحن و کلمات استفاده می‌کند. سپس ایمان در مورد ترانه‌هایی صحبت کرد که این روزهازیاد شنیده می‌شوند اما به دلیل تقلیدی بودن و کمبود سواد ترانه سرا، دچار ضعف‌های اساسی در وزن و قافیه و تالیف هستند. در همین زمینه کاکایی اشاره کرد کتابی را با موضوع معرفی ترانه سرایان و طبقه بندی سطح کیفی آثار آن‌ها جمع آوری کرده است که هنوز به انتشار نرسیده. همچنین افزود که این معرفی‌ها نباید موجب تحقیر افراد شود.

با مرور آثار و زندگی نامه استاد فریدون شهبازیان و با تشویق حضار، استاد شهبازی به روی سن رفته و سخنرانی خود را آغاز نمودند.

استاد شهبازیان در صحبت‌هایشان ضمن ابراز مخالفت با کمبود ترانه سرای خوب در کشورتصریح کرد: باید شرایط این روزهای جامعه، موسیقی و سانسور‌ها را درنظر گرفت و همچنین بد لحن خوانی خواننده‌ها را مزید برعلت خراب شدن ترانه دانست. برخی از ترانه سرایان صاحب نام و پر مدعا هنوز دچار ضعف‌ها و نقص‌های زیادی در سرودن هستند و در عین حال بر دیگران خرده می‌گیرند.

در ادامه نشست عبدالجبار کاکایی از بهروز صفاریان دعوت کرد تا به روی سن بیایید و و چند کلمه‌ای در مورد بحث‌های مطرح شده مشارکت کند. صفاریان پس از قرار گرفتن در پشت تریبون گفت: دوازده سال منتظر چنین نشستی بودیم حالا از تمام اهالی ادبیات و موسیقی برای ایجاد چنین فرصتی تشکر می‌کنم و امیدورام با تلاش دوستان این مراسم هرچه بهتر ادامه پیدا کند.

پایان بخش این مراسم اجرای قطعه‌ای از مهدی عباسی با آهنگسازی مهرداد نصرتی و ترانه‌ای از یلدا انگالی بود که با نوازندگی نیما کامکار (پیانیست) وحسام الدین ناصری (فلوت) به اجرا در آمد.

درپایان با توجه به نظر سنجی پیامکی از حضار و بررسی تیم کار‌شناسی، در بخش ترانه محمد مقتدایی راد و در بخش شعر مهدی اشرفی از بین آثار خوانده شده عنوان برگزیده را کسب کردند و با اهداء هدایایی از آن‌ها تقدیر شد.

منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ای وای چرا انقدر بازم عکساتون کمه اینهمه عکاس عکس مینداختن آخه.......
تازه حضور آقای صفاریان با اون خانم سوژه خبری نمیتونست باشه که باهمم ازشون عکس بگیرید با بهنام کریمی یا با پدرام کشتکار........

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ممنون از عکس های خوبتون.جای ما خالی.از کارهای روزبه بمانی لذت می برم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

چرا یه سری از عکساتون انقدر از نمای دور گرفته شده به خصوص عکس اقای عظیمی نژاد از تکنوازیشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

به امید همکاری محمد اصفهانی و روزبه بمانی!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

لطفا دفعه ی بعد یه عکس از صورت اقای بمانی بذارید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

به مینا :عکس دو نفره آقای کاکایی با آقای بمانی هست.لباس آبی تنشونه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

کاش منم تو این مراسم بودم تا دکتر اصفهانی عزیز رو از نزدیک ببینم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

با تشکر از برگزارکنندگان عزیز این جلسه مهم که حتما" گره گشای بسیاری از مشکلات ترانه در ایران خواهد بود.
واقعا" خسته نباشید و خدا قوت برای اینکه در شرایط حاضر اجرای چنین برنامه هائی که با جمع کثیری از علاقمندان مواجه میشود کار بس دشواریست.
دوستان هرچه در بین عکسها و اسمها گشتم از محمد علی شیرازی یا اکبرآزاد و یا آرش سزاوار و.......دیگر پیشکسوتان عرصه ترانه سرائی را نیافتم .
ولی بازهم چون میدانم کار سختی بوده دم همه شما گرم و خدا قوت

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گزارشی از شصت و سومین نشست عصر شعر و ترانه | موسیقی ما