برنامه یاد بعضی نفرات
 
موزه موسیقی، خانه‌ای جدید برای ساز قبله دوتار خراسان
ساز استاد «غلامحسین سمندری» اهدا شد؛
موزه موسیقی، خانه‌ای جدید برای ساز قبله دوتار خراسان
موسیقی ما - ساز استاد «غلامحسین سمندری»، که او را قبله دوتار خراسان رضوی می‌خواندند به موزه موسيقي اهدا شد. به گزارش روابط عمومي موزه موسيقي حسن سمندري، پسر زنده‌یاد غلامحسین سمندری با حضور در موزه موسیقی ضمن امضاء توافق نامه ای با علي مراد خاني، مدير موزه موسيقي، دوتار استاد سمندري را در اختيار موزه قرار داد.

حسن سمندری درباره شخصيت پدرش گفت:«استاد سمندری را قبله دوتار خراسان رضوی نامیده بودند و همه هنرمندان و هنر دوستان از او به عنوان نوازنده‌ای چیره دست و به اصطلاح پنجه طلایی یاد می کردند.»

او بهترین جا برای ساز استاد سمندری را موزه موسیقی دانست و افزود: « ساز، يادگار ارزشمندي است كه از استاد سمندری به جا مانده و همانطوری که اسم استاد سمندری در تاریخ موسیقی ماندگار است، ساز استاد هم نبايد از بین برود؛ به همين دليل بهترین جا برای نگه داری ساز استاد سمندری، موزه موسیقی است؛ در اینجا از این ساز به خوبی نگه داری مي‌شود؛ ضمن این که مردم هم می‌توانند از ساز استاد سمندری دیدن کنند و خود استاد هم خوشحال است از اينكه سازش در دست ديگری نیست.»

پس از درگذشت استاد سمندري در فرودين ماه امسال حسن سمندري شاگردان پدر را آموزش مي‌دهد. او در ادامه گفت:« خیلی ها هم از من خواستند تا ساز استاد سمندري را نگه دارم و به من گفتم که خودت نوازنده ای و در حال حاضر من شاگردهای استاد سمندری را درس می دهم، نه اینکه من جای او باشم، من خودم شاگرد استاد سمندری هستم و می توانستم خودم این ساز را نگه دارم. اما نگه داری این ساز با رضایت استاد نبود.»

حسن سمندری با اشاره به جايگاه ساز نزد اين استاد موسيقي نواحي گفت:« پیش از این استاد سمندری وصیت کرده بود، ساز را به جایی تحویل بدهید که از آن به خوبي نگه داری کنند. او نزدیک به 50 سال این ساز را دست گرفته بود و آن را بیشتر از پسرش دوست داشت. حتی وقتی می‌خوابید ساز را روی سینه اش می گذاشت تا خوابش می برد. و بارها در مصاحبه هایش گفته بود که هیچ از مال دنیا نمی خواهم غیر یک ساز.»

«غلامحسین سمندری»، استاد موسيقي خراسان، سوم فروردین ماه سال 1391 در سن 80 سالگي دار فاني را وداع گفت. مرحوم حسین سمندری در سال 1311 در خانواده‌ای متوسط در باخرز تایباد متولد شد. و از 8 سالگی با موسیقی دوتار آشنا شد.او نزد استادان بزرگ موسیقی تعلیم یافت و پیشرفت موسیقی استاد خیلی زود فراگیر و جهانی شد و توانست در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور يافته و مقام‌هایی را کسب كند. حضور او در جشنواره‌های آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، لبنان، سوئیس و اتریش پررنگ بوده است. مرحوم سمندری را با مقام معروف «سرو خرامان» و با آواز استاد ابراهیم شریف‌زاده می‌شناسند. «یهودی منوهین»، ویولونیست مشهور بين‌المللي درباره‌ي او گفته است: «حاضرم تمام افتخاراتم را بدهم، اما در عوض بتوانم پنجه‌های این مرد روستایی را داشته باشم.»

همچنین حسن سمندری، بی هيچ چشمداشتي ساز پدر و استاد خود را به موزه اهدا كرده ‌است
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موزه موسیقی، خانه‌ای جدید برای ساز قبله دوتار خراسان | موسیقی ما