برنامه یاد بعضی نفرات
 
در شرایط بد اقتصادی، موسیقی از سبد خانوار‌ها حذف می‌شود
صدیق تعریف در گفت‌و‌گو با موسیقی ما:
در شرایط بد اقتصادی، موسیقی از سبد خانوار‌ها حذف می‌شود
موسیقی ما- لی لا رضایی: خواننده «ماه بانو» گفت: متاسفانه وضعیت بد اقتصادی در سبد فرهنگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب شده تا مردم کمتر به سمت کارهای هنری و بخصوص موسیقی بروند.

صدیق تعریف با بیان این سخن گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی تاثیر مستقیم بر روی استقبال و عدم استقبال از آثار هنری می‌شود و موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به شرایط اقتصادی، متاسفانه در سبد روزانه مردم جایی برای کالاهای فرهنگی باقی نمی‌ماند. در زمینه موسیقی هم این تاثیر کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: مردم در طول سال و یاحتی ماه ممکن اس برای تماشای یک نمایش به تهیه بلیت اقدام کنند اما اولین چیزی که از سبد خرید فرهنگی آن‌ها حذف می‌شود، موسیقی است. چرا که به راحتی می‌توانند موسیقی را کپی و یا حتی دانلود کرده و گوش کنند. در زمینه فیلم هم وضعیت به همین منوال است، مردم به سینما نمی‌روند و آنقدر صبر می‌کنند تا فیلم‌ها سر از سوپرمارکت‌ها در بیاورند.

وی تاکید کرد: وضعیت اقتصادی موسیقی خیلی خراب است. اگر قرار باشد کسی از موسیقی امرار معاش کند فقط و فقط باید به برگزاری کنسرت فکر کند و در این زمینه اقدام کند. این در حالی است که چنین فضایی عملا به حرفه‌ای‌های این عرصه مرتبط نیست و غیر رسمی‌ها بیشتر در این راستا فعالندو از این طریق درآمد داشته و امرار معاش می‌کنند.

تعریف خاطر نشان کرد: این دوستان حتی از فضای مجازی نیز استفاده‌هایی می‌کنند که حرفه‌ای‌ها نمی‌توانند آن‌ها را به دلایلی انجام بدهند. حتی خبرنگارهای بسیاری اخبار آن‌ها را پوشش می‌دهند و حمایتشان می‌کنند و گرنه کنسرت‌هایشان آنطور که باید حرفه‌ای نیست اما از آن‌ها به همین دلایل استقبال می‌شود. کنسرتهای این روز‌ها بیشتر به شو و نمایش شبیه شده‌اند. مثلا طرف یک کنسرت برگزار می‌کند و چهار رقصنده هم از قونیه می‌آورد که از این طریق عرفان را نشان دهد. این موسیقی نیست.

وی ادامه داد: در موسیقی موسوم به موسیقی سنتی نیز از‌‌ همان ادبیات استفاده می‌شود. چون هدف جلب توجه مخاطب است و از آنجایی که سطح شنیداری مردم پایین است، دست به چنین کارهایی می‌زنند.

آنهایی که با هدف جلب تماشاچی، برنامه اجرا می‌کنند و اتفاقا دو سئانس هم برنامه اجرا می‌کنند که پول بیشتری کسب کنند، کجای کارشان فرهنگی است که دلمان خوش باشد؟

وی در ادامه صحبتهای خود اضافه کرد: من اصلا به چشم انداز موسیقی ایران خوشبین نیستم. موسیقی و هنر جدی را دولت‌ها باید حمایت کنند. موسیقی در همه جای دنیا با بودجه‌های دولتی حمایت می‌شود چون جزوی از میراث فرهنگی و ملی یک کشور است. اما متاسفانه در ایران همه چیز برای کسب پول بیشتر است و اگر کسی به دنبال موسیقی می‌رود برای این است که از این راه درآمدزایی کند. دائم به دنبال برنامه‌های تماشاچی پسند است.

تعریف در ادامه یادآور شد: در موسیقی موسوم به سنتی از‌‌ همان پارامترهایی استفاده می‌کنند که در موسیقی پاپ به کار گرفته می‌شود تا مخاطب به سالن کشیده شود. متاسفانه از موسیقی سنتی استقبال چندانی نمی‌شود و به همین دلیل است که از این پارامتر‌ها استفاده می‌شود. کم کنسرتی را شاهد هستیم که در آن تصنیف، آواز، تکنوازی و... به کار برده شود و بیشتر کنسرتهایی برگزار می‌شود همراه با رقصنده‌ها و گیتار و موی بلند خواننده و نوازنده و... که استنباط می‌شود همین‌ها برای برگزاری یک کنسرت کافی است و مردم از این چیز‌ها خوششان آمده و استقبال می‌کنند. چون در هر صورت مردم هزینه کرده‌اند تا از موسیقی لذت ببرند. اما این همه آنچه نیست که ما از آن تحت عنوان کنرت موسیقی سنتی یاد می‌کنیم.

این خواننده و مدرس خوانندگی در پایان گفت: چنین کارهایی هیچ اشکالی ندارد به ظری اینکه نگویند موسیقی سنتی و ایرانی و این نام‌ها را بر روی موسیقی خود نگذارند. چرا که این موسیقی‌ها، عامه پسند است. صرف استفاده از سازهای سنتی یک اجرا را سنتی نمی‌کند بلکه محتوا هم اهمیت ویژه‌ای در این راستا دارد. توصیه می‌کنم به این موارد توجه شده و اهمیت داده شود، اگر به دنبال موسیقی و اجراهای حرفه‌ای هستیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

متاسفانه استقبال از کنسرتها و محصولات عالی موسیقی و فرهنگی

روز به روز کمتر میشه... :-(

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در شرایط بد اقتصادی، موسیقی از سبد خانوار‌ها حذف می‌شود | موسیقی ما