برنامه یاد بعضی نفرات
 
Ian
به‌مناسبت دهم آگوست سالروز تولد مرد اول جتروتال؛
یان اندرسون روی همان یک پای قدرتمند
موسیقی ما - مانی دلاوری‌نژاد: یان اسكات اندرسون (تولد 10 آگوست 1947 میلادی) خواننده‌ بریتانیایی، آهنگساز و نوازنده ماهر چندین آلت موسیقی است كه با رهبری و مرد اول گروه موسیقی جتروتال بودن شناخته می‌شود. در سال 1959 میلادی، خانواده اندرسون ساكن بلك پولِ (Blackpool) شهر لنكِشایر (Lancashire) شدند. جایی‌كه یان از 1964 تا 1966 میلادی به كالج هنرهای زیبا آن شهر می‌رفت. او در نوجوانی برای یك شركت پخش روزنامه فروشندگی می‌كرد و مجبور بود همیشه كنار قفسه روزنامه‌ها بایستد. خودش بعدها گفت كه آن دوران در وقت ناهار مجله‌های ملودی میكر و نیومیوزیكال اكسپرس را می‌خوانده و از آنها برای نوازندگی در گروه‌های موسیقی الهام می‌گرفته است.

در 1963 میلادی، او از بین دوستان و همكلاسی‌هایش گروه دِ بلِیدز را شكل داد: Barriemore Barlow درامز، John Evan برای كیبورد، Jeffrey Hammond برای بیس و Michael Stephens برای گیتار. آنها یك گروه بلوز ـ سول بودند كه اندرسون به‌عنوان خواننده و نوازنده سازدهنی با آنها همكاری می‌كرد. در آن زمان هنوز با فلوت آشنایی نداشت.
در آن زمان اندرسون علاقه شخصی‌اش برای نوازندگی گیتار الكتریك را رها كرد. به قول خودش او این كار را كرد چون «نمی‌توانست به خوبی اریك كلاپتون (Eric Clapton) گیتار بزند.» در یك شوی زنده تلویزیونی به‌طور نمادین او گیتار الكتریك را با یك فلوت عوض كرد. بعد از مدت كوتاهی استعداد و علاقه خودش را برای نواختن فلوت در سبك‌های بلوز و راك كشف كرد. زمانی كه او آلبوم اول گروه «This Was» را ضبط می‌كرد بیشتر از 6 ماه از فلوت‌نوازی‌اش نگذشته بود. البته تمرین‌های گیتاری كه انجام داده بود به هدر نرفت چون او نوازندگی گیتار اكوستیك را ادامه داد طوری‌كه می‌توانست ملودی‌های پیچیده و سخت را به خوبی ریتم‌ها اجرا كند. در طول عمر كاری‌اش او توانست به مرور نواختن ساكسوفون سوپرانو، ماندولین، كیبورد و سازهای دیگری را به مهارت‌هایش اضافه كند.

تمایل معروف او برای ایستادن روی یك پا هنگام فلوت‌نوازی اتفاقی پیش آمد؛ وقتی كه در یك برنامه تلویزیونی هنگام نواختن روی یك پا ایستاد و بعد خبرنگار مشهوری او را «با قدرت، ایستاده روی یك پا هنگام نواختن فلوت» توصیف كرد، او تصمیم گرفت با وجود سخت بودن، این كار را انجام دهد. در طول زندگی‌اش او بارها برای مشاهده آیكون تصویر خودش، ایستاده روی یك پا، روی اشیای مختلف مثل «كریشنا» و «كوكوپلی» حیرت زده شد. البته امضاهای شخصی و دوست داشتنی بودن‌اش روی صحنه كه یكی از خصوصیت‌های مهم اوست در موفقیت گروه موسیقی‌اش نقش انكارناپذیری ایفا می‌كند چیزی كه دهه هفتاد از پیش‌نیازهای آرتیست‌های موفق آن زمان بود. او به زیبایی عناصر فرهنگی گوناگون و حتی گاهی متضاد را با هم عرضه می‌كرد. یاد اندرسون از نمادهای فرهنگی مختلف مانند فولكلور بریتانیا، دلقك‌های قرون وسطی، نوازنده‌های دوره‌گرد دوران الیزابت، ملاكان اسكاتلندی، جنگجویان انگلیسی ایده می‌گرفت. همچنین او به‌صورت فضانورد، دوچرخه سوار، دزد دریایی و ولگرد دیده می‌شد. همچنین زندگی شخصی‌اش همواره مشغولیت نقد خودش را داشت.

در مقام یك فلوتیست، او نوازنده‌ای خودآموخته است. كسی كه كار هنری‌اش بصورت تانگویی (رفت و آمد) بین فلوت و آوازها و زمزمه‌های زیبای او توصیف شده است. در دهه نود میلادی، او كار با یك فلوت بامبوی ساده را شروع كرد، سپس تمام تكنیك‌های نوازندگی این وسیله به‌ظاهر ساده را فرا گرفت.

خانواده و زندگی خصوصی

از 1970 تا 1974 میلادی، اندرسون با جنی فرانكز (Jennie Franks) مزدوج بود. او در ابتدا عكاس بود ولی بعدها در نوشتن شعر ترانه‌ها همكاری می‌كرد كه معروف‌ترین آنها ترانه آكوالَنگ (Aqualung) بود.

در سال 1976 میلادی، اندرسون با شونا لیاروید (Shona Learoyd) ازدواج كرد. همسرش آن‌طور كه در مجله رولینگ استونز توصیف شده «دختری زیبا و معصوم با پالتو پوستی گرانقیمت» بوده است. او حدود ده سال باله كار می‌كرده تا زمانی كه اندرسون با او آشنا شده است؛ زمانی كه او منشی شركت ضبط موسیقی جتروتال Chrysalis Records شده بود. او بعدها درگیر تولید جلوه‌های ویژه روی صحنه گروه شد. آن هم‌اكنون دو در یك ساختمان آجری قرمزرنگ قرن شانزدهمی، در یك مزرعه 500 جریبی در باكینگهام (Buckinghamshire) انگلستان زندگی می‌كنند و خانه دومشان در آیزل آو اسكای (Isle of Skye) در اسكاتلند جاییكه زادگاه اندرسون بود قرار دارد. اما اخیرن در ویلتشایر (Wiltshire) انگلیس زندگی می كنند. آنها دو فرزند دارند : جیمز دانكن اندرسون كه خود موزیسین است و گیل كه در صنعت فیلمسازی كار می كند و با بازیگر مشهور اندرو لینكلن ازدواج كرده است.

در كنار دیگر علاقه‌هایش می‌توان به نگهداری گربه‌های وحشی به‌خصوص آن‌هایی كه از اسارت آزاد می‌شوند، دوربین، اصول آشپزی هندی، كه در مورد آن كتابی برای مبتدیان نوشته كه فقط در اینترنت منتشر شده است، نام برد. اندرسون هیچگاه امتحان رانندگی نداد و هیچگاه اتوموبیل گرانقیمتی نخریده است.

فعالیتهای اقتصادی

اندرسون در عین حال از نظر اقتصادی خارج از دنیای موسیقی فرد موفقی است. او چندین مزرعه پرورش ماهی سالمون دارد. از این راه حدود 10.7 میلیون پوند تا اواخر دهه نود به دست آورده است. و در سال 2004 صاحب چندین شركت زنجیره‌ای كه در زمینه گزارش و تحلیل اقتصادی فعالند شده كه 1.8 میلیون پوند بدست آورده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یان اندرسون روی همان یک پای قدرتمند | موسیقی ما