برنامه یاد بعضی نفرات
 
hshajs
به مناسبت سالروز تولد همایون شجریان
در روزگاری که اهالی هنر از ناملایمات و نا مهربانی‌ها و افول موسیقی سخن می‌رانند؛ ظهور هنرمند و آوازه خوان بزرگی که جانشین خلف پدرش است , روزنه امیدی است در این سیاهی .

بهار 1388 سی و چهارمین بهار زندگی هنرمندی است که خود را مدیون پدری بزرگوار میداند , فردی که نه تنها فرزندش بلکه تمام جامعه موسیقی ایرانی ؛ مدیون وی و زحمات او برای موسیقی هستند . زحمات محمد رضا شجریان برای اعتلای موسیقی ایرانی آنقدر بی‌شمار است که نمیتوان با چند سطر آن را برشمرد و از ایشان تقدیر کرد .

آری همایون شجریان ثمره تلاش و زحمات شبانه روزی محمدرضا شجریان است . فرزندی که به درستی نشان پدر را بر سینه خود دارد و ادامه دهنده راه پدر است . فرزندی که این بار او میخواهد موسیقی را احیا کند و رسالت پدر را کامل نماید .

نمیتوان کسی را یافت که اهل موسیقی باشد و نام همایون را نشنیده باشد ، بسیاری بر این باورند که بزرگترین دلیل موفقیت همایون شجریان ، همراهی نام شجریان با اوست اما او بارها و بارها ثابت کرده است که موفق بودن او به خاطر شجریان بودنش نیست .

حضور وی در به همراه گروه دستان و اجرای برنامه های موفق در داخل و خارج از کشور خود دلیلی است بر این ادعا . گروهی که تجربه همکاری با بزرگان بسیاری چون شهرام ناظری ؛ مرحوم ایرج بسطامی و سالار عقیلی را داشت این بار تجربه همکاری با آوازه خوانی را کسب نمود که علاوه بر جوانی اش توانسته بود پله های ترقی را تا آن زمان با موفقیت طی نماید .

همایون شجریان تا کنون حدود هفت آلبوم رسمی روانه بازار نموده است که میتوان اکثرآنها را از دید شنوندگان آثاری موفق تلقی نمود .

موفقیت او را نمیتوان تنها در زمینه آواز محدود نمود که بسیاردیده ایم همایون را در مقام نوازنده متبحر تنبک در کنار پدر . البته همایون راه بسیاری را در پیش دارد تا به درجه و مرتبه استادی چون محمد رضا شجریان نائل آید . اگر چه بنده بارها و بارها بر این نکته تاکید نموده ام که هنرموسیقی ایران زمین هنرمندی چون محمدرضا شجریان را نخواهد دید . اما آینده نه چندان دور نوید موفقیتهای بی شماری را برای همایون و هنرش میدهد .

همایون شجریان اولین اثر هنری خود را با نام نسیم وصل با آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و با اشعاری از مولانا ؛ سعدی ؛ فریدون مشیری و سیمین بهبهانی در سال 1382 ارائه نمود .در این اثر با توجه به آنکه از تصانیف و اشعار خاصی استفاده گردید مورد توجه عموم علاقه مندان به موسیقی اصیل قرار گرفته و همایون گام اول خود را در راه آواز مستحکم تر برداشت .تا جایی که تا کنون و در عرض 6 سال حدود 7 اثر در زمینه فعالیتهای مستقل از وی ارائه گردیده است . در فاصله این سالها او همچنین از محضر پدر نیز بهره برده و در آلبومها ، آثار و کنسرتهای متعددی در کنار پدر به هنرنمایی پرداخته است .

به زعم حقیر میتوان مهمترین اتفاق در حیطه نوازندگی در زندگی همایون را تجربه حضور در کنار بزرگانی چون کلهر و علیزاده دانست که این خود نه تنها به اعتبار و شخصیت کاری وی رنگ و جلای زیباتری بخشید بلکه تبحر وی در نوازندگی تنبک را به رغم تجربه اندکش نشان داد .اگر چه برخی کارشناسان این حضور را تنها به واسطه در کنار پدر بودن و هم آوایی با وی نیز نسبت دادند که با فرض درست بودن این قضیه ؛ برمنزلت و اعتبار همایون افزوده میگردد ، نوازندگی به همراه هم آوایی در کنار پدر.

با این تفاسیر مروری داریم بر آثار ارائه شده و مستقل این هنرمند و امید داریم که نه تنها همایون بلکه تمامی هنرمندان این سرزمین سالیان سال خورشید تابناک موسیقی ایرانی را در آسمان هنر ایرانی فروزان نگاه دارند ....
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 خرداد 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

درود بر شاهزاده ی موسیقی ایران

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

azaton mamnunam ezhare nazare beja va ostadanee bod manam tavalode shahzadeyw mosighi irano tabrik migam

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

eshghe mane homayoon!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

be nazare man homayoon kasie ke javanan ra ba mosighie sonnati peyvand dad!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

درود وصد درود بر شاهزاده آواز ایران که نامش همیشه در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد و از شما نیز تشکر میکنم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به مناسبت سالروز تولد همایون شجریان | موسیقی ما