برنامه یاد بعضی نفرات
 
صیانت از ترانه و ترانه‌سرایی فارسی
صیانت از ترانه و ترانه‌سرایی فارسی
آنچه وجود کانون شعر و ترانه را توجیه و الزامی می‌کند، نقش می‌انجیگری است که کانون بر عهده گرفتن آن را هدف اصلی خود قرار داده است. بنابراین کانون قرار است زبان گویای ترانه‌سرایانی باشد که به هر علتی آثار آن‌ها مجوز دریافت نکرده یا برای اصلاحیه بازپس داده می‌شود. کانون شعر و ترانه در کنار تجربه‌ این سال‌های شورای شعر و ترانه، قرار است نقطه اتصالی باشد بین این ترانه‌سرا‌ها و دفتر موسیقی تا از این طریق هم نگاه بچه‌هایی که در زمینه ترانه و ترانه‌سرایی فعال هستند بر قسمتی از مناسبات و ضوابط موثر باشد و هم از این طریق شرایطی مهیا شود برای صیانت از ترانه‌هایی که چه به لحاظ صوری، چه فحوایی تعهدی از تاریخ ترانه‌سرایی را با خود حمل می‌کنند و می‌شود گفت فرم‌های بسیطی را به پیشبرد قالب مرکزی ترانه پیشنهاد دارند.

اما یکی از الزامات دیگری که وجود نهادی همچون کانون شعر و موسیقی را الزامی می‌کند، همان‌طور که اشاره شد، کیفیت آثار ارسالی به دفتر موسیقی است که غالبا این آثار ضعف ‌تالیف‌های فاحشی دارند که خصوصا آنچه بسیار شایع است ایرادهای وزنی در این آثار است و البته نبود سطوح‌ معنایی شاعرانه در محتوای آثار، از دیگر نقایص این آثار است.

بدیهی است ادامه چنین شرایطی (البته با این هجمه‌یی که از موزیک‌های نازل و بی‌کیفیت شاهد هستیم) به ‌شدت می‌تواند به پیکره ترانه‌سرایی ایران آسیب زده و ادامه این ‌روند دامن ‌زدن به نوعی ذائقه مبتذل در این حوزه باشد.

این شرایط در حالی است که ما امروزه در زمینه تولید، بسیار کارهای باکیفیت و هوشمند به تکنیک‌های بلاغی و معنایی داریم. اما متاسفانه به‌علت نگاه صرفا اقتصادی و بازاری که از سوی شرکت‌ها و بنگاه‌های موسیقی حاکم است، این آثار و خالقان آن‌ها مهجور واقع می‌شوند. یکی از اهداف مهم کانون پرداختن به این معضلات خواهد بود تا از این شرایط بحرانی بتوان دوره‌گذاری برای ترانه‌ و ترانه‌سرایی جست‌وجو و همچنین حمایت حقوقی این عزیزان را امکان‌پذیر کرد.

مدیریت این بحران‌ها البته مستلزم حضور بچه‌های آگاه و روشن در حوزه ترانه است تا از طریق آگاهی به تاریخ چند دهه‌ ترانه و ترانه‌سرایی، و نسبتی که ترانه با شرایط و جریان‌های روزگار خود به لحاظ تاریخی داشته، بتوان از طریق این پیشینه‌ و آگاهی، بر بحران‌های دوران فائق آمد.

از این‌ رو پیگیری این مسائل تنها از سمت دلسوزان و اهالی اینجامعه امکان‌پذیر است تا بتوان به‌ صورت دقیق شرایط را رصد کرده و برنامه دقیقی در این خصوص ارائه داد. واضح است این امر امکان‌پذیر نمی‌شود تا زمانی که کانون به صورت رسمی فعالیت خود را بعد از ماه رمضان آغاز کند و در ‌کارگروه و جلساتی که با بچه‌های شعر و ترانه برگزار می‌شود، خروجی‌های مطلوب و ثمربخش برای بهتر کردن نحوه گزینش و انتخاب ترانه‌های فارسی، همچنین حفظ و اشاعه ترانه فاخر را مهیا کند.
منبع: اعتماد
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1391 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صیانت از ترانه و ترانه‌سرایی فارسی | موسیقی ما