برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از کنسرت بزرگ کیوان ساکت
از طنین زخمه‌های تار خراسان تا هم‌خوانی ترانه وطن
موسیقی ما - کنسرت بزرگ کیوان ساکت به خوانندگی سالار عقیلی با حضور نوازندگان و خوانندگان موسیقی مقامی خراسان شب گذشته در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.کیوان ساکت در ابتدای این کنسرت یاد و خاطره زنده‌یاد فریدون حافظی را گرامیداشت و از شرکت کنندگان در این برنامه در خواست کرد تا یک دقیقه سکوت برای این هنرمند پیشکسوت کشورمان داشته باشند.

وی در ادامه از حضور هنرمندانی همچون فرهنگ شریف و محمد سریر تشکر کردو از حضور «ذوالفقار عسکریان» نوازنده دوتار و غلامحسین غفاری از خوانندگان موسیقی مقامی شرق خراسان در این کنسرت خبر داد.

 قطعه بی‌کلام «هامون» آغازگر این کنسرت به رهبری کیوان ساکت بود. طنین صدای سالار عقیلی در قطعات بعدی با «خاک وطن» و «ای قوم به حج رفته» همراه گروه شد. اجرای این قطعات با کلام، فضای خاصی به این کنسرت بخشید و تشویق زیاد مخاطبان را به همراه داشت.

پس از این اجرا عقیلی پس از اجرای قطعه بی‌کلام «اندلسی» دوباره به روی صحنه بازگشت و با قطعه «مهتاب» مخاطبان موسیقی را به کوهستان و صحرا دعوت کرد تا بهتر نور تابان ماه را در آغوش بگیرند.

در ادامه این نوازندگان خراسانی بودند که گرمای موسیقی شرق کشور را با خواندن ترانه محلی «آهوی دشت» به مخاطبان هدیه کردند.

مخاطبان با صدای مقام خوان محلی «غلامحسین غفاری» به صید آهوی دشت، ‌ در کوه و صحرا پرداختند تا شاهد تلفیقی از موسیقی نواحی کشور در قالب کنسرت بزرگ باشند.

 «ذوالفقار عسکریان» نوازنده ۸۲ ساله کاشمری و «غلامحسین غفاری» با خواندن ترانه‌ای محلی به توصیف عشق و خداوند پرداختند.

به ابیاتی از این ترانه محلی می‌پردازیم: نسیم صبح اگر پیدا نمی‌شد؛ دهن غنچه گل پیدا نمی‌شد، اگر لیلی را می‌دادند زمجنون؛ کسی در عاشقی رسوا نمی‌شد. این ترانه با بیان احساساتی همچون‌ای نازنینم، الله جان، آخ،‌ای داد و بیدا از سوی خواننده محلی خراسان، ‌ حرارت و شوق خاصی را به اجرا و مخاطبان بخشید. ترانه‌های محلی خراسان با پرداختن به خصوصیات جغرافیایی، ‌طبیعی و هنری خراسان و با طنین سالار عقیلی ادامه یافت.

اما بخش دوم این کنسرت نارنجستان از اشعار دکتر موحد را برای مخاطبان به ارمغان آورد. چارداش و فانتزی برای تار و ارکس‌تر از دیگر قطعاتی بودند که با بازسازی جدید در تنظیم آن‌ها و رهبری کیوان ساکت با استقبال و تشویق مخاطبان همراه شد. اجرای این قطعات نشان گر این بود که قطعات فانتزی برای تار و ارکس‌تر می‌تواند مورد استقبال عموم مخاطبان قرار گیرد و پرداختن به آن می‌تواند تحولی در موسیقی ایجاد کند.

سالار عقیلی با ترانه‌های یک خانه پر زمستان، وطن و خوشه‌چین شبی ماندگار را برای مخاطبان موسیقی کشور رقم زد. ترانه‌ای ایران از دیگر قطعاتی بود که با همراهی مخاطبان پاپان بخش کنسرت بود.
منبع: 
گزارش: فارس - عکس ها: اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 خرداد 1392 - 14:10

دیدگاه‌ها

سه شنبه 21 خرداد 1392 - 15:23

م.سیقی ما میشه قطعه وطنمش رو اجرا زندشو بزارید؟

سه شنبه 21 خرداد 1392 - 18:23

چه عکسهای خوبی ممنون

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از طنین زخمه‌های تار خراسان تا هم‌خوانی ترانه وطن | موسیقی ما