برنامه یاد بعضی نفرات
 
امیر یگانه: برای من نظر و احساس مردم مهم است نه اظهارنظرهای کارشناسی!
در گفتگو با سایت «موسیقی ما» عنوان شد:
امیر یگانه: برای من نظر و احساس مردم مهم است نه اظهارنظرهای کارشناسی!
موسیقی ما – وحید لشکری: دومین آلبوم «امیر یگانه» به نام «بی تابی» با تاخیرهای فراوان سرانجام منتشر شد. او نسبت به آلبوم اول خود یعنی «بی تو تنهام» فضاهای جدیدتری را همراه با یک تیم کاری متفاوت تجربه کرده است. انتشار دومین آلبوم بهانه ای بود تا با امیر یگانه گپ بزنیم:

* تغییرات عمده ای که در تیم سازنده «بی تابی» نسبت به آلبوم «بی تو تنهام» دیده می شود. چه دلیلی داشت؟
شرایط زمان شروع تولید آلبوم جدید من را به این سمت سوق داد. دوست داشتم همه ی آهنگها در همان فضایی باشد که مردم از من می شناسند و دوست دارند که همه از ساخته های خودم بوده است. در مورد تنظیم که احتمالا بیشتر مد نظرتان هست باید بگویم «سیروان خسروی» همیشه جایگاه خاص و انکار ناپذیری برای من و مسلما همه موزیسین ها دارد ولی در این آلبوم شرایط مهیا نشد که افتخار همکاری دوباره با بهترین دوستم را داشته باشم. من و «سیاوش صدری» خیلی هماهنگ هستیم و تمام مراحل ساخت ملودی و تنظیم ها بنا به سلیقه ما بود و همیشه با هم در مشورت بودیم. واقعا او دوست خوبی برای من بوده و هست و قدردان زحمات بی دریغ او هستم. سیاوش نه تنها یکی از بهترین تنظیم کننده ها بلکه برای من یک مشاور هنری بود. وی در شکل گیری تمام ملودی ها و حتی ترانه های من نقش به سزایی داشت. ضمن اینکه همیشه قدردان دوست خیلی خیلی خوبم «زانیار خسروی» به خاطر تنظیم بی نظیر قطعه «حس» هستم که نه آن تنظیم و نه زانیار نیازی به تعریف ندارد.

*از دیدگاه خودتان حال و هوای قطعات چه تغییری نسبت به آلبوم قبلی دارد؟
می توانم بگویم نسبت به آلبوم اول حسی تر و دوست داشتنی ترشده است و یک مقدار به سمت مردم پسندتر شدن گرایش دارد. بیشتر در فضای کارهایی است که بعد از آلبوم پخش کردم مثل «آی آی عاشقشم» یا «رویا» و سعی کردم آلبوم منوتون نباشد.

*از بین این ده قطعه فکر می کنید کدام قطعه بیشتر شنیده شود؟
واقعا نمی توانم بگویم مردم کدام آهنگ را بیشتردوست دارند چون از بازخوردهایی که گرفتم نظرها متفاوت بوده است. واقعا متفاوت ! این موضوع در یک آلبوم اصولا کمتر اتفاق می افتد ولی برایم خیلی جالب بود که نظرات تا این حد متفاوت است. *از بین این قطعات کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ من همه ی آهنگهایم را مسلما دوست دارم. به تک تک آنها عشق می ورزم چون عصاره چهار سال عشق و احساس من هستند.

* به نظر خودتان آلبوم یکدست است؟
بله دقیقا. نمی توانید وقتی آلبوم را گوش می دهید بگویید که کارها را چند نفر ساخته اند. ساخته یک ذهن و سلیقه می باشد و حتی اگر چند خواننده مختلف این کارها را می خواندند باز هم مشخص بود که سازنده یک نفر است.

*تا این لحظه بازخورد و نظری از اطرافیان یا مخاطبان دریافت کرده اید؟
حقیقتا نظر منفی یا حتی خنثی نشنیدم. واقعا مردم و مخصوصا طرفدارانم به بنده و آثاری که ارائه کرده ام لطف داشتند و کاملا حس می کنم این آلبوم همراه لحظه های خیلی ها شده است.

*اگر بخواهید در مورد نقاط مثبت و برتر این اثر نسبت به آلبوم اول صحبت کنید به چه نکاتی اشاره خواهید کرد؟
به نظرم این آلبوم قابل مقایسه با آلبوم قبلی نیست چون برای من نظر و احساس مردم مهم است نه اظهارنظرهای کارشناسی! برای من و مردم اولویت در موزیک اول ملودی است بعد صدای خواننده و سپس شعر و در انتها تنظیم. در ایران میکس هم که هیچ نقشی ندارد!

*منظور شما از اظهار نظرهای کارشناسی چیست؟
موسیقی کشور ما از پنجاه سال پیش تا همین الان همیشه ملودی محور بوده و این کاملا از آهنگهایی که هیت شده مشخص است. اصلا چه لزومی دارد کسی که حرفه اش موسیقی نیست در مورد تنظیم نظر دهد؟ به جز جمعی از کارشناسان واقعی و خبره که نظرشان کاملا محترم است متاسفانه به تازگی مد شده است که برخی بدون داشتن تجربه کافی و شناخت صحیح صحبت های به ظاهر کارشناسی مطرح می کنند. جدیدا که در مورد میکس و مسترینگ هم خیلی ها کارشناسانه نظر می دهند. واقعا این مضحک است و باید این شوخی آزار دهنده تمام شود.

*الان که این اثر منتشر شده است، آیا بخشی از آلبوم بوده که بگویید ای کاش بیشتر روی آن وقت می گذاشتم یا اینکه کاملا راضی هستید؟
صد در صد راضی هستم. من به فاصله ی یک سال از آلبوم قبلی آلبوم روانه بازار نکردم زیرا برای من احساس مردم مهم است نه رضایت تهیه کننده که هر سال یک آلبوم بدهم ! *آیا در «بی تابی» به ایده آل های خود رسیدید یا خیر؟ بله ولی ایده آل گرایی هر روز یک هدف جدید برای تو ترسیم میکند.

*اصلا ایده آل های «امیر یگانه» در حوزه موسیقی چیست و کجاست؟
اینکه مخاطبت با همه ی وجود منتظر آهنگهای جدید از تو باشد و هر بار کاری که منتشر می کنید را تایید کنند.

*افرادی که علاوه بر خوانندگی در سرودن ترانه و ساخت ملودی هم فعالیت دارند معمولا بهترین ترانه ها و آثار را برای خودشان نگه می دارند! این مساله در مورد شما هم صدق می کند؟
خیر. من آهنگهایی که برای خودم می سازم را برای خودم بر می دارم و آنهایی که برای دیگر خواننده ها می سازم دقیقا برای آنها ساخته شده است و این نکته ای که تو اشاره کردی شامل حال من نمی شود! لزوما آهنگی که برای من بهترین باشد برای بقیه نیز بهترین نیست و بالعکس. چون هر صدایی آهنگی متناسب با خصوصیات خودش را می طلبد.

*این وقفه پنج ساله بین انتشار دو آلبوم چه دلیلی داشت؟
راستش نمی دانم و شاید یکی از دلایل زمان دریافت مجوز باشد. اما دلیل کلی این بود که ضرورتی نمی دیدم تا زمانی که به ایده آل خودم نرسیده ام نسبت به انتشار آلبوم اقدام کنم.

*با این حساب فکر کنم در کارهایتان وسواسی باشید!
فکر می کنم اکثرا خواننده ها وسواسی هستند ولی اصولا اگر وسواس به خرج ندهم کار بهتر می شود و متاسفانه این سخت است. چون من اعتقاد دارم کارهایی که وسواس نداشته باشد بهتر می شود.

*به فکر آلبوم سوم هستید یا اینکه فعلا قصد استراحت دارید؟!
استراحت که نه ولی موزیسین واقعی باید با دلش آهنگ بسازد نه با برنامه از پیش تعیین شده. *و کلام آخر ؟ امیدوارم بتوانم محبت مخاطبانم را با آهنگهایی که برای آنها می سازم و می خوانم جبران کنم.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1392 - 10:43

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 2 شهریور 1392 - 10:50

من که از وقتی این البوم منتشر شده دارم گوش میکنم ، واقعا حسی که تو ترکهای این البوم هست عالیه.

m m
شنبه 2 شهریور 1392 - 12:39

موفق و پاینده باشی

شنبه 2 شهریور 1392 - 13:07

البوم اول عالی بود... تنظیمهای این البوم ضعیف بود

شنبه 2 شهریور 1392 - 13:08

البوم بی تو تنهام واقعا یه چیز دیگه بود... اقای یگانه قبول کنید که با سیروان خوب بودی

شنبه 2 شهریور 1392 - 15:41
سعید علیزاده

امیر یگانه ی بی تو تنهام به خاطرات پیوست ... بی تابی یه آلبوم کاملا دم دستیه

91.99.230.87
شنبه 2 شهریور 1392 - 18:10
فروغ

کاملا موافقم.... تنظیمهای این البوم چنگی به دل نزد... فقط سیروان جونم

2.182.183.122
شنبه 2 شهریور 1392 - 18:51

زیاد ب دلم ننشست

شنبه 2 شهریور 1392 - 20:04

واقعاً این البوم همراه لحظه های خیلی ها شده!
من البوم در سفر تهیه کردم و گوش دادم.. واسم خیلی خاطره شد .. <3
آلبوم از نظر من خیلی خوب بود در سطح بالایی هم بود،به عنوان کسی که تقریباً همیشه پیگیر کارهای اقای یگانه هستم این البومو عالی میدونم و واقعاً زحمت کشیده شده :-)

شنبه 2 شهریور 1392 - 20:49

امیر یگانه خیلی دوستت دارم ولی از کارت توی این آلبوم راضی نیستم . دیگه وارد جزئیات هم نمیشم ...
به امید کارای خیلی بهتر در آینده ...

شنبه 2 شهریور 1392 - 21:26

هر دو البوم ایشون زیباست

شنبه 2 شهریور 1392 - 23:19

تک تک آهنگا عالی بودند..
به خود آقای یگانه و تیمشون خسته نباشید میگم!!

یکشنبه 3 شهریور 1392 - 08:08

این آلبوم خیلی خوب بود ولی احساس می کنم یه ذره تازه کارانه بود. انگار این آلبوم با تجربه ساخته نشده نمی دونم فکر کنم خام هستش. آلبوم بی تو تنها رو بیشتر دوست داشتم. پخته تر بود. خیلی خیلی منتظر آلبوم جدیدتون بودم با اینکه چندین بار گوش کردم نتونستم خام بودنش رو هضم کنم. به صدات علاقه خاصی دارم. ولی واقعا سیروان تنظیم کننده عالی هست که رو دستش تو ایران نیست. به کارهای زانیار هم علاقه دارم فقط امیدوارم زودتر مجاز بشه اسمش رو جلدها البوم ها بجای --- ( زانیار خسروی ) ببیینیم.

دوشنبه 4 شهریور 1392 - 16:09

با احترام به نظر آقای امیر یگانه.
اینکه ایشون فکر می کنن موسیقی ایرانی ملودی محور هست از پنج سال پیش و پنجاه سال آینده هم باید ملودی محور باشه کاملا در اشتباه هستن.
موفقیت های ایشون تا بدین لحطه بیشترش برای تنظیم های خوبی بوده که برادران خسروی براشون زدن.
هر جند آقای سیاوش صدری هم جز تنظیم کنندگان خوب هستن.
موسیقی ایران داره پیشرفت می کنه و دیگه دلیلی برای ملودی محور بودن نداره.
مطمئن باشید تنظیم هم مهمه.
میکس و مستر تو موزیک امروز جهان حرف های بسیار زیادی داره.
اگر بخوایم برای پسند مردم آلبوم بدید موزیک ایران هیچوقت پیشرفت نمی کنه و از چارچوب قدیمی خودش خارج نمی شه.
امیدوارم جهانی تر فکر کنید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امیر یگانه: برای من نظر و احساس مردم مهم است نه اظهارنظرهای کارشناسی! | موسیقی ما